در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جلوگیری از عملکرد شبکه‌های فارسی زبان خائن خارج از کشور/ تقویت پلتفرم‌های غیرفعال

مهرداد فرید به تحلیل و بررسی فضای بازگشایی سینما‌ها در دوران کرونا و تصمیماتی که حول این محور اتفاق می‌افتد و جلوگیری از قاچاق فیلم‌ها و تقویت پلتفر‌م های غیرفعال، پرداخت.

جلوگیری از عملکرد شبکه‌های فارسی زبان خائن خارج از کشور/ تقویت پلتفرم‌های غیرفعالمهرداد فرید تهیه کننده و کارگردان سینما و رئیس انجمن صنفی تهیه کننده_کارگردانان سینمای ایران، درباره تصمیم‌هایی که برای بازگشایی یا تعطیلی سینما‌ها در دوران کرونا گرفته شده و آخرین نمونه آن بازبودن سالن‌ها تا ساعت ۱۸، در گفت‌وگو خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بالاخره باید بدانیم اوضاع این روز‌ها خوب نیست و بیماری کرونا همه گیر است و با هیچکس شوخی ندارد و جان آدمیزاد در میان است. اگر تصمیماتی که می‌گیرند به کنترل شدن موضوع کمک کند، خوب است، ولی مسئله این است که باز بودن یا نبودن سینما تا ساعت ۱۸ هیچ فرقی ندارد در این خصوص درخواست تغییر ساعت باز بودن سینما‌ها را دادند که هنوز مشخص نیست موافق شده یا نه.

او افزود: در این شرایط باید سامانه‌های وی او دی را تقویت کنیم یعنی مردم اگر از این موضوع حمایت کنند می‌تواند فقدان بسته بودن سالن‌ها را جبران کند و به سینما کمک شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به پلتفرم‌های فعال بیشتری نیاز نیست، بیان کرد: در حال حاضر بیش از بیست پلتفرم وجود دارد که به جز دو پلتفرم، مابقی غیرفعالند اگر این‌ها بتوانند خودشان را فعال و تقویت کنند این صنعت گسترش پیدا خواهد کرد. همه چیز به مردم، سازوکار اقتصادی این مسئله و اینکه مردم متوجه شوند تماشای فیلم از سامانه‌های وی او دی مقرون به صرفه‌تر از دیدن قاچاق آن است، بستگی دارد بخصوص اگر تلویزیون‌های خائن فارسی زبان خارج از کشور که فیلم‌ها را از ما می‌دزدند و بدون اجازه نمایش می‌دهند، کنترل شود می‌توانیم امیدوار باشیم اتفاقات مثبتی وی افتد.

فرید در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان جلوی انحصار وی او دی‌ها را گرفت تا مانند سینما‌ها رانت بوجود نیاید، گفت: یکی از راه‌های آن این است که اداره سامانه‌های وی او دی هم مشابه سالن‌ها به دست شورای صنفی اکران آنلاین بیفتد، چون به چنین شورایی نیاز است ما به عنوان صنف هم این را به وزارت ارشاد پیشنهاد دادیم و استقبال کرد از سویی پیش نویسی برای آیین نامه اکران آنلاین آماده کردیم که پس از تنظیم پیش نویس و امضای اولیه هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است، ما باید به دولت بگوییم بجنبید که خیلی زود دیر می‌شود. این اگر اتفاق بیفتد می‌تواند به تنظیم این بخش از بازار نمایش، کمک کند. از بین رفتن انحصار و رعایت شدن حق و حقوق صاحبان فیلم از خروجی‌های مهم این جریان خواهد بود.

این تهیه کننده ادامه داد: برای بیش از بیست پلتفرم غیرفعال باید سرمایه گذاری شود یعنی اگر بخش خصوصی ببیند که این بخش از صنعت سینما سودآور است و بیاید سرمایه گذاری کند سخت افزار‌های پلتفرم‌ها تقویت خواهد شد، تبلیغات گسترده صورت می‌گیرد، حتی می‌توانند تولیدات فیلم و سریال را پیش خرید کنند و ... این‌ها کمک می‌کند که به نتایج خوبی برسیم.

فرید در پایان درباره قاچاق فیلم‌ها در فضای آنلاین، عنوان کرد: در بخش قاچاق در فضای آنلاین، یک کارگروه مبارزه با قاچاق فیلم داریم که تا حدودی توانستیم کنترل کنیم، آنچه که از دستمان خارج است تلویزیون‌های فارسی زبان ماهواره است که در حق ملت ایران خیانت می‌کنند و اموال مردم را به غارت می‌برند اگر یک راهی برای جلوگیری از این موضوع پیدا شود که راهش هم دور از دسترس نیست مسئله حل خواهد شد به‌عنوان نمونه می‌توان جلوی نماینده‌های آن‌ها که در ایران آگهی جمع می‌کنند را گرفت یا مشروط کنند و بگویند شما از داخل ایران می‌توانید آگهی بگیرید و فعالیت اقتصادی داشته باشید به شرطی که سینمای ایران را به یغما نبرید و دست از قاچاق بردارید این موضوع شاید برای آن‌ها مقرون به صرفه شود و تصمیم بگیرند فیلم‌ها را از ما بخرند. این کار‌ها شدنی است، ولی متاسفانه در اولویت کاری نیست و اگر صنعت سینما برای حاکمیت ما اهمیت دارد باید چنین کاری را انجام دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سینما ، کرونا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار