در برنامه «افق سینما» مطرح شد؛

دولت باید به نمایش فیلم‌های دفاع مقدسی ورود کند/ شورای صنفی بیشترین آسیب را به اکران می‌زند

تهیه‌کننده سینما گفت: بسته‌های حمایتی دولت منجر به ترغیب دفاتر پخش در اکران فیلم‌های دفاع مقدسی شود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، علی آشتیانی پور از مدیران پخش و تهیه کننده سینما در برنامه تلویزیونی «افق سینما» که روز جمعه ۲۳ آبان ماه با اجرای سعید الهی به روی آنتن شبکه افق رفت، در ابتدای برنامه درخصوص وضعیت توزیع و اکران آثار سینمای دفاع مقدس اظهار داشت: توزیع و اکران آثار سینمایی بسیار مهم‌تر از بخش تولید این آثار است. در فروش آثار سینمایی اگر فیلمی تولید بشود و اکران و توزیع مناسبی نداشته باشد فیلم نابود خواهد شد و به نوعی نساختن آن فیلم ارزشمندتر از ساختنش خواهد بود.

وی در خصوص انتقاد برخی از فیلمسازان سینمای دفاع مقدس به مافیای اکران و نحوه عملکرد دفاتر پخش با آثار استراتژیک تصریح کرد: هیچ وقت اعتقادی به مافیای اکران نداشتم؛ چون سینمای ایران اصلا ظرفیتی ندارد که نیاز به مافیا داشته باشد. برای شرایط حاکم در سینمای ایران می‌شود عنوان «رقابت نابرابر» را به کار برد. یعنی برخی از آثار دسترسی عادلانه به چرخه توزیع، تبلیغ و اکران مناسب در سینما‌ها را ندارند.

این تهیه‌کننده در پاسخ به سعید الهی در خصوص بی رغبتی برخی از سینماداران و شرکت‌های پخش به توزیع مناسب فیلم‌های سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: ما به عنوان پخش کننده تمام تلاشمان را جهت برای عرضه مناسب آثار حتی برای کسب درامد دفاترمان هم که شده انجام می‌دهیم. سینمادار نیز از فیلمی که مخاطب را به سالن بکشاند استقبال می‌کند و واقعا هیچ یک از ارکان توزیع و اکران در عدم توفیق برخی فیلم‌های دفاع مقدسی نقشی ندارند.

این تهیه کننده سینما با اشاره به سختی‌های تولید آثار دفاع مقدسی افزود: چرا دولت‌ها طوری رفتار کردند که تولید کننده‌ای مثل من که با دفاع مقدس علاقه مند به سینما شده ام و با فیلم‌های دفاع مقدس وارد سینما شدم، در حال حاضر هیچ رغبتی برای تولید این نوع آثار ندارم؟! در همان گام‌های اول تولید یک اثر برخی‌ از نهاد‌ها موانعی ایجاد می‌کنند که همان اول قید تولید فیلم را بزنید.

آشتیانی پور در پایان با ارائه پیشنهادی درخصوص توزیع و اکران مناسب آثار دفاع مقدسی تصریح کرد: بسته‌های حمایتی دولت منجر به ترغیب دفاتر پخش در اکران فیلم‌های دفاع مقدسی شود.

شورای صنفی نمایش بیشترین آسیب را به چرخه توزیع و اکران می‌زند

سجاد نوروزی مدیرعامل پردیس آزادی که مهمان تلفنی برنامه افق سینما بود، در خصوص وضعیت توزیع و اکران در سینما گفت: سینمادار فروشنده ای است که کالایی را در فروشگاه خودش عرضه می‌کند و مخاطب می‌تواند انتخاب کند که چه کالایی را در سبد خودش قرار دهد. با توجه به ساختار سینما، سینمادار نقش تعیین کننده‌ای در معادلات وضعیت توزیع و اکران ندارد.

وی در ادامه افزود: بخش دیگر عدم موفقیت آثار در جذب مخاطب در چرخه توزیع و اکران به تصمیم گیری‌های شورای صنفی نمایش بر می‌گردد. در طی سال‌های اخیر بار‌ها پیش آمده که فیلم‌های پرفروش و البته پرمخاطب همزمان با هم به سینما‌ها آمده یا زمانی ۷ فیلم همزمان به سینما می‌آید. شورای صنفی نمایش بیشترین آسیب را در چرخه توزیع و اکران رقم می‌زند.

مدیرعامل پردیس سینمایی آزادی در پایان صحبت هایش تاکید کرد: چه نهاد‌های دولتی و چه موسسات فیلمسازی خصوصی فقط تولید می‌کنند و هیچ نگاهی به موضوع پخش ندارند و زمانی که فیلم در اکران شکست می‌خورد صحبت از مافیای اکران می‌کنند. اگر سینما را برگرفته از سه عنصر تولید، توزیع و اکران بدانیم همه سرمایه گذاران متمرکز به حوزه تولید هستند و هیچ توجهی به موضوع مهم توزیع و اکران نمی‌کنند.

هیچ اراده‌ای برای اکران مناسب فیلم‌های دفاع مقدسی وجود ندارند

حمید بهمنی کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران در بخش دیگری از برنامه تلویزیونی «افق سینما» گفت: سینمای دفاع مقدس مظلوم است. پخش کننده‌های سینمای ایران هیچ اراده‌ای برای توزیع و اکران مناسب فیلم‌های دفاع مقدسی نداشته و ندارند.

وی با انتقاد از شرایط حاکم در وضعیت اکران در سینما اظهار داشت: زمان اکران فیلم سینمایی «گام‌های شیدایی» سینمای سرگروه فیلم هم حاضر به اکران فیلم نشده بود و هیچ پوستر و اقلام تبلیغاتی در سینمای خود نصب نکرده بود. فیلم فقط به اسم اکران شد وگرنه در عمل هیچ گونه سانس و سینمایی به فیلم اختصاص داده نشد و بعدا هم گفتند که این فیلم در گیشه شگست خورد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار