دل نگرانی های نرگس از فروش تا فرآوری

بسیاری از دشت‌های خوسف را نرگس‌ زار‌هایی پوشانده که نیازمند حمایت و توجه ویژه به خصوص در حوزه فرآوری و صادرات است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، همین که لالایی زمستانی در گوش طبیعت خوانده می‌شود؛ سرمستی، ناز «نرگس» و رویش آن در نرگس زار‌های خوسف آغاز می‌شود تا همزمان با سبک بالی و سکوت طبیعت، گل نرگس با ناز از دل خاک بیرون آید و زمستان را به بهار مبدل کند.

سازگاری با شرایط اقلیمی، مقاومت به کم آبی با توجه به خشکسالی‌ های حاکم بر منطقه، پرورش در فضای باز، اقتصادی بودن این گل و نیاز به آبیاری در زمانی که نیاز آبی دیگر محصولات منطقه حداقل است از جمله مزایای کاشت گل نرگس در خراسان جنوبی است.

هم اکنون کهن‌ ترین نرگس زار‌های خراسان جنوبی متعلق به شهرستان خوسف بوده که ثبت آثار ملی شده است و گل نرگس شهرستان خوسف در قیاس با گل‌ های مشابه نرگس در کشور حرف اول را می‌ زند.

این استان با داشتن بیش از ۴۳ هکتار سطح زیر کشت گل نرگس، رتبه پنجم در تولید گل نرگس را دارد که این ظرفیت بی نظیر در دل کویر نیاز به توجه و حمایت جدی دارد تا بتواند عاملی برای شکوفایی اقتصادی این استان باشد.

این روز‌ها ۷۵۰ بهره بردار گل نرگس از مشکلاتی اعم از نبود بازار فروش و چتر بسته حمایت بیمه‌ ای این محصول رنج می‌ برند و خواستار رسیدگی به این مشکلات از سوی مسئولان هستند.

بنا به گفته کشاورزان عدم وجود خریدار در روز‌های اوج برداشت گل، باعث می‌ شود تا این قشر زحمتکش دسترنج شان را به دیگران تعارف کنند که این شرایط نیازمند حمایت بیشتری از سوی متولیان است.

دل نگرانی های نرگس از فروش تا فرآوری

بازار فروش گل  نداریم

یک بهره بردار گل نرگس با بیان اینکه در حال حاضر سه هکتار زمین زیر کشت گل نرگس دارم، گفت: در هر سال به طور متوسط ۱۵۰ هزار شاخه گل تولید می‌ شود.

 علیزاده با اشاره به مشکلات پیش روی نرگس کاران بیان کرد: طی سال‌ های اول و دوم کشت، ساقه کوتاه بوده و بازار فروش خوبی ندارد.

او با بیان اینکه پارسال بخشی از محصولاتم توسط اداره تعاون خریداری شد، افزود: همچنین مشتریانی در دیگر شهر‌ها دارم که گل را به صورت ماشینی ارسال می‌ کنم.


بیشتربخوانید


علیزاده افزود: برخی از خرده کاران که سالانه ۵۰۰ تا شش هزار شاخه برداشت می‌ کنند، نمی‌توانند محصول شان را به فروش برسانند.

او خواستار اسانس گیری گل شد و افزود: گل نرگس دارای عطر خاصی بوده و اگر کارخانه فرآوری ایجاد شود، کمک بزرگی به بهره برداران می‌ شود.

نبود بیمه و دغدغه نرگس کاران

علیزاده عدم بیمه گل نرگس را از دیگر مشکلات پیش رو دانست و اظهار کرد: طی سال‌ های گذشته سالانه به دلیل سرمازدگی ۵۰ هزار شاخه گل خسارت وارد می‌ شود.

این بهره بردار خوسفی ادامه داد: با توجه به اینکه گل‌ ها تحت پوشش حمایتی بیمه قرار نمی‌ گیرند، تمام بهره برداران نسبت به خسارت‌ های احتمالی دغدغه دارند.

او گرانی کود را یکی دیگر از مشکلات پیش روی نرگس کاران دانست و افزود: کود برای بهره برداران سهمیه بندی شده که برخی سهمیه‌ ها کفاف نمی‌ دهد.

علیزاده ادامه داد: پارسال ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره دریافت کرده‌ام که نقش بسزایی در رونق کسب و کارم داشت.

یکی دیگر از بهره برداران گل نرگس بیان کرد: در حال حاضر نیم هکتار زیر کشت گل نرگس دارم که پارسال ۵۰ هزار شاخه برداشت کردم.

عبقری نبود بازار فروش را یکی از مشکلات پیش روی بهره برداران دانست و گفت: در زمان اوج گل، بازار فروش نبوده و گل را به دیگران تعارف می‌دهیم.

او با بیان اینکه امسال تاکنون ۵۰ شاخه گل برداشت کرده‌ ام، اظهار کرد: برای فروش، گل‌ها را به مغازه دار می‌دهم و هر شاخه‌ ای به قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌ رسد.

حلقه مفقوده فرآوری

عبقری خواستار فرآوری گل نرگس شد و افزود: همچنین خرید تضمینی گل توسط نهاد یا ارگانی مشخص می‌تواند نقش شایسته‌ ای در ایجاد بازار فروش داشته باشد.

او اظهار کرد: پارسال برخی دستگاه‌ ها برای خرید گل پای کار آمدند که امید است امسال هم این امر اتفاق بیفتد.

عبقری با بیان اینکه در حال حاضر شهر کوچک و تولید گل زیاد است، افزود: در کنار ضرورت بازاریابی محصول، خواستار بیمه گل هستیم.

یکی از نرگس کاران خوسف با بیان اینکه وضعیت این محصول در سطح شهرستان نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است، اظهار کرد: با توجه به برگزاری جشنواره گل نرگس در این شهرستان طی سال‌ های گذشته، بازار گل نرگس از وضعیت بهتری برخوردار شده است.

 صالحی ادامه داد: همچنین پارسال شهرداری خوسف با همکاری جهاد کشاورزی اقدام به خرید گل از کشاورزان کرده که این امر سبب شده تا حدودی بازار فروش این محصول رونق بگیرد.

او با اشاره به مشکلات پیش روی بهره برداران گل نرگس بیان کرد: بیمه مزارع گل نرگس یکی دیگر از خواسته‌ های کشاورزان برای توسعه کشت این محصول است.

صالحی گفت: تسهیلاتی که طی سال‌ های اخیر به برخی از نرگس کاران پرداخت شد سبب دلگرمی، توسعه سطح زیر کشت و بالا بردن کیفیت این محصول شده که نیاز است این کار با جدیت بیشتری دنبال شود.

دل نگرانی های نرگس از فروش تا فرآوری

فعالیت ۱۳۰ بهره بردار در خوسف

رضوی رئیس جهاد کشاورزی خوسف بیان کرد: در حال حاضر ۲۴ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گل نرگس است.

او از فعالیت ۱۳۰ بهره بردار در پرورش گل نرگس خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۱۲ میلیون شاخه گل نرگس از اراضی زیر کشت، برداشت شود.

رضوی با بیان اینکه در هر مترمربع ۶۰ شاخه گل برداشت می‌شود، ادامه داد: امسال از محل فروش گل نرگس بیش از چهار میلیارد تومان عاید نرگس کاران می‌ شود.

رئیس جهاد کشاورزی خوسف با اشاره به بازار فروش گل نرگس بیان کرد: در حال حاضر نهاد‌ هایی مانند شهرداری و تعاون روستایی در خرید گل نرگس از بهره برداران، همکاری داشته‌ اند.

او با بیان اینکه برخی از بهره برداران گل را به صورت سنتی در بازار به فروش می‌ رسانند، گفت: همچنین برخی از بهره برداران در دیگر شهر‌ها خریدارانی دارند.

استحصال عطر نرگس نیازمند سرمایه گذاری

رضوی با اشاره به فرآوری گل نرگس اظهار کرد: برای امر فرآوری نیازمند علم و تکنولوژی خاصی هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی خوسف با بیان اینکه استحصال عطر گل نرگس نیازمند سرمایه گذاری بزرگی است، افزود: همچنین میزان تولید گل در استان پاسخگوی سرمایه گذاری بزرگ و ایجاد کارخانه نیست.

 او ادامه داد: از سویی افزایش سطح زیر کشت گل نرگس هزینه بر بوده به گونه‌ ای که هر هکتار نیازمند ۲۵۰ میلیون تومان است.

رضوی با اشاره به حمایت‌ های انجام شده از نرگس کاران بیان کرد: پارسال بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد به متقاضیان پرداخت شده است.

پیش بینی برداشت ۲۲ میلیون شاخه گل

 قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: برداشت گل نرگس از نیمه دوم آبان ماه آغاز می‌ شود و تا اواخر زمستان ادامه دارد.

 او با بیان اینکه در حال حاضر ۴۳ هکتار از اراضی استان زیر کشت گل نرگس قرار دارد، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۲۲ میلیون شاخه از مزارع زیر کشت برداشت شود.

 قوسی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه پنجم تولید گل نرگس در کشور را دارد، افزود: طی دو سال گذشته سطح زیر کشت گل نرگس از ۳۷.۵ هکتار به ۴۳ هکتار افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از فعالیت ۷۵۰ بهره بردار گل نرگس در استان خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۱۱۰ میلیارد ریال از محل فروش گل نرگس عاید بهره برداران شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: محصولات این استان علاوه بر مصرف در داخل استان به استان‌ های خراسان رضوی، تهران و اصفهان صادر می‌ شود.

در سال‌هایی که گل زیاد است بازار روزمره گل نرگس کشش خرید آن را ندارد پس باید در زمینه صادرات گل از سوی متولیان امر اقدامات لازم پیگیری شود همچنین نیاز است تا فرآوری این گل به ویژه اسانس گیری آن در دستور کار قرار گیرد اگرچه اکنون اعلام می‌ شود زمینه این سرمایه گذاری در استان مهیا نیست، اما این زیر ساخت را در سطح کشور هم نداریم که نکته‌ای قابل توجه است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.