صادرات ۳۲۸ هزار تن کالا از استان قزوین

رییس سازمان صمت استان قزوین گفت: در ۷ ماهه امسال ۳۲۸ هزار تن کالا از استان به چند کشور صادر شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، افضلی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در ٧ ماهه امسال ٣٢٨ هزار تن کالا به ارزش ١٦١ میلیون دلار به چند کشور صادر شده است که این میزان صادارات از لحاظ وزنی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ٣٤ درصد و از لحاظ ارزشی ٣٦ درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، آهن آلات، شیرخشک، تخم مرغ، ظروف یکبار مصرف و ظرف شیشه‌ای عمده کالا‌های صادراتی استان بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، این کالا‌ها به کشور‌های عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان و عمان صادر شده است.

به گفته او، بیشترین صادارت استان به کشور عراق بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: برای صادارات استان، ٣٤٠ میلیون دلار هدف گذاری شده که تا کنون ٤٧ درصد آن محقق شده است.

افضلی گفت: نیم درصد در حوزه وزنی و ٩ درصد در حوزه ارزشی سهم استان در صادرات کشور است.

وی در ادامه از واردات ۶۹ هزار تن کالا به ارزش ۳۵۳ میلیون دلار از ابتدای امسال تا پایان مهر خبر داد و گفت: این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی ۱۸ درصد کاهش و از لحاظ ارزشی ۶ درصد افزایش داشته است.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مواد اولیه برای تولید محصول و کمپرسور برودتی عمده کالا‌های وارداتی از کشور‌های چین، عمان و ازبکستان بوده است.

استاندار هم در این جلسه گفت: هر دستگاهی که تا ۲۰ روز بعد از تاریخ ثبت نامه‌ها در دبیر خانه، جواب استعلام‌ها را ندهد به معنای تایید آن موضوع است.

جمالی پور افزود: اتاق بازرگانی باید در حوزه صادرات به ویژه در بخش کشاورزی ورود کند.

او اضافه کرد: نباید محصولات قزوین از استان‌های دیگر صادر شود در غیر این صورت باید در آمار‌ها لحاظ کرد.

استاندار گفت: این یک ضعف است که بخشی از صادرات در آمار استان درج نمی‌شود و گزارش صادراتی استان آنچنان که به نظر می‌رسد، منطقی، کامل و جامع نیست.

جمالی پور اضافه کرد: نظارت بر فرایند‌های صادراتی هم بر عهده اتاق بازرگانی است.

استاندار افزود: یک ماموریت به اتاق بازرگانی داده شود که داده‌های صادراتی استان را جمع آوری کند تا هنگام دادن آمار، مجموع تولید و میزان صادرات استان مشخص شود.

جمالی پور با اشاره به تحقق ۴۷ درصدی هدفگذاری صادراتی استان، گفت: باید گزارش صادراتی استان، مشمول تمامی صادرات‌های صورت گرفته استان در بخش‌های مختلف باشد تا نگاه به صادرات استان در سطح کشور مثبت شود..

او گفت: ملاک در پرداخت مالیات، طبق قانون، محل استقرار واحد‌ها و صنایع است و اگر برخی از واحد‌های تولیدی استان، مالیات خود را در تهران پرداخت کرده‌اند باید این درآمد به استان قزوین بازگردد.

استاندار افزود: این ضعف دستگاه‌های مالیاتی و نظارتی استان است که مالیات صنایع استان در استان‌های دیگر پرداخت می‌شود و حتما باید کمیته بررسی درآمد‌های مالیاتی تشکیل شود و بررسی کند که چقدر از مالیات‌های استان در تهران وصول شده است.

او گفت: این کمیته باید میزان تحقق درآمد‌ها را در همه دستگاه‌ها بررسی و تحلیل کند و اگر کوتاهی در تحقق این درآمد‌ها ناشی از مدیریت دستگاه و نه ناشی از شرایط کرونا باشد باید برخورد لازم با مدیر کم کار صورت گیرد.

استاندار در ادامه به طرح کاداستر اشاره کرد و گفت: دولت برای جلوگیری از زمین خواری و تهیه اراضی صنعتی، طرح کاداستر را اجرا می‌کند و برای آن اعتبار در نظر گرفته است به همین منظورباید با همراهی دستگاه‌ها برای اجرای این طرح اقدام شود.

جمالی پور افزود: کاداستر، تداخلات اسنادی را رفع می‌کند و یکپارچگی به وجود می‌آورد بنابراین از اداره کل ثبت اسناد استان می‌خواهیم با همکاری ادارات منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی و خود مردم، انجام این طرح سرعت بگیرد و تمامی اعتبارات آن جذب شود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی هم گفت: عملکرد دستگاه‌هایی که درآمد آن‌ها کمتر از ۵۰ درصد است، قابل قبول نیست و در این زمینه باید توضیح بدهند.

رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ٥٠ هزار تن محصول کشمش باید از سامانه گمرکی استان صادر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار