ظهره‌وند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تهران و کابل به دنبال سازوکاری برای عملیاتی کردن سند همکاری بین دو کشور هستند

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: پنجمین دور مذاکرات ایران و افغانستان به منظور رسیدن به سازوکاری برای سند همکاری و وارد کردن آن به عرصه عملیاتی است.

ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل بین الملل و سفیر اسبق ایران در افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برگزاری پنجمین دور مذاکرات درباره سند همکاری بین ایران و افغانستان، گفت: پنجمین نشست تهران و کابل در چارچوب سند همکاری‌های جامع بین دو کشور که اکنون جریان دارد، ناظر بر این است که روابط ایران و افغانستان به دلیل در هم تنیدگی که در حوزه‌های مختلف دارند باید در یک چارچوب از پیش تعیین شده و سازماندهی شده جلو برده شود.

او افزود: در روابط ایران و افغانستان همواره با شرایط و تحولات جدید مواجه می‌شویم، همچنین تنوع این روابط هم به گونه‌ای است که امکان جلو بردن روابط دیپلماتیک در شکل متعارف وجود ندارد، چراکه پاسخگوی مطالبات دو کشور نیست و این در هم تنیدگی، پیچیدگی و نو شوندگی اتفاقات و تحولات است که سبب می‌شود که تهران و کابل برای آن سازوکار قوی و مهندسی شده‌ای را طراحی کنند.

ظهره وند ادامه داد: ما در حوزه مسائل اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و پناهجویان و مسئله مواد مخدر با افغانستان روابطی را داریم، همچنین کشورمان با افغانستان در حوزه اتباع افغانی یک رقم میلیونی رابطه دارد که به هیچ عنوان نمی‌شود به صورت دیدار‌های کوتاه دوره‌ای این مسائل را حل و فصل کرد، چراکه این مسائل دائما نیاز‌ها و الزاماتی دارند که باید ارتباط فشرده‌ای پیرامون آن برقرار کرد.

سفیر اسبق ایران در افغانستان تصریح کرد: با نگاه به وضعیت چند صد هزار نفری از اتباع افغانستانی‌ها که در ایران هستند، مسئله اشتغال، تحصیل، بیماری، ورود غیر مجاز و ناهنجاری‌های مختلفی که این موضوعات می‌توانند برای کشور سبب شوند، مسائل حقوقی پیش می‌آید و حتی یک وزارت خانه فقط برای رسیدگی به کار آن‌ها طلب می‌کند، در حقیقت به طور مستمر و قانونی و غیر قانونی از مرز ایران و افغانستان وارد ایران می‌شوند، با این اوصاف اگر حادثه‌ای پیش بیاید چگونه آن را مهار کنیم؟

پیامد مرز طولانیِ مشترک بین تهران و کابل

او افزود: ایران و افغانستان نهصد و ۲۰ کیلومتر مرز مشترک با یکدیگر دارند و ریزش تحولات و پیامد‌های داخل کابل به داخل تهران برای ما هزینه‌های مختلفی را دارد، به عنوان مثال زمانی مواد مخدر در حدود ۶۰۰ تن بود که از این مقدار ۳ تن به صورت دشوار وارد ایران می‌شد که بخشی از آن هم کشف می‌شد، اما اکنون این رقم به بالغ بر ۹ هزار تن رسیده است، بنابراین پیامد‌های این حجم از مواد مخدر، شبکه‌هایی که این کار قاچاق به وجود می‌آورد و تاثیرات امنیتی که برای ما در مرز و داخل ایران به وجود می‌آورد، همگی ریشه در ناهنجاری‌ها داخل افغانستان دارد و برای حل و فصل این موضوع یک روابط پایدار و همکاری مشترک بین دو کشور لازم است که رویکرد مشترکی هم داشته باشند.

ظهره وند ادامه داد: گاهی حساسیتی که ایران به موضوع خاصی دارد، طرف افغانستانی ندارد، در همین راستا عدم وجود هم راستایی در این حساسیت خود سبب ساز مسائلی می‌شود و ما هرچقدر هزینه کنیم، به دلیل عدم همکاری مناسب طرف افغانستانی بخش عمده‌ای از هزینه‌های ما به باد می‌رود، لذا برای اینکه بتوانیم کارآمدی را در سیاست هایمان حفظ و تامین کنیم، نیازمند به همکاری طرف مقابل است.


بیشتر بخوانید


سفیر اسبق ایران در افغانستان تاکید کرد: دهها هزار دانشجو و دانش آموزی که در ایران در حال تحصیل هستند، نیاز‌هایی که افغانستان همکاری‌های فرهنگی با ایران دارد، نقشی که ایران می‌تواند در این مسئله داشته باشد و نقش فرهنگ در امنیت سازی در محیط کابل که خود یک پروسه طولانی است.

 رسیدگی به مسائل ایران_افغانستان، یک دولت مشترک طلب می‎کند

او افزود: بین ایران و افغانستان به قدری کار گسترده است که یک دولت مشترک برای رسیدگی به این موضوع طلب می‎کند، به همین دلیل اسم این سند را سند جامع همکاری بین دو کشور ایران و افغانستان گذاشتند.

ظهره وند با اشاره به زمان عملیاتی شدن سند تهران وکابل، گفت: این سند زمان طولانی را تاکنون طی کرده است تا این سند تا بخواهد عملیاتی شود، حتی قبل از سال ۹۶ هم این اندیشه و گفت‌وگو وجود داشت، لذا سال‌ها طول کشید که به امضای این سند رسیدیم، اما سال‌ها طول می‌کشد که این سند عملیاتی شود و سازوکاری برای آن طراحی شود.

سفیر اسبق ایران در افغانستان با اشاره به پنجمین دور مذاکرات عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه با افغانستان که اکنون هم جریان دارد، گفت: این نشست ها برای رسیدن به آن سازوکاری است که سند همکاری‌ای را که دو طرف امضا کرده‌ند و به آن اذعان دارند را وارد عرصه عملیاتی کنند. در همین راستا باید دید که طرف افغانستانی با توجه به ناامنی‌ها و گرفتاری‌هایی که دولت افغانستان با آن مواجه است، چقدر اراده دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار