مجوز شکار پرندگان آبزی در کردستان صادر نمی‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: پروانه شکار پرندگان آبزی تاکنون در کردستان صادر نشده و این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، پرندگان مهاجر هر ساله با آغاز فصل سرما از نقاط سردسیر قطب شمال همچون سیبری در روسیه به سمت نقاط گرمسیر در قطب جنوب کوچ می‌کنند و کشور ایران هم با دارابودن شرایط مناسب آب و هوایی، مأوای این پرندگان است.

استان کردستان نیز در مسیر مهاجرت پرندگان با داشتن زیستگاه‌ها و منابع آبی متنوع و فراوان، مأمن مناسبی برای پذیرای این پرندگان در چندماه از سال بوده و ضمن استراحت و ذخیره انرژی به راه خود ادامه می‌دهند.

فریبا رضائی مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر با آغاز فصل پاییز و پایین آمدن دمای هوا و شروع سرما در عرض‌های جغرافیایی بالاتر، به سمت عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر مهاجرت می‌کنند و منابع آبی کردستان هم در مسیر مهاجرت این پرندگان پذیرای دسته‌های بزرگی از آن‌ها است.

رضائی ادامه داد: تالاب بین‌المللی زریوار و سد‌های کردستان از جمله وحدت و آزاد سنندج، شهید کاظمی سقز، گلبلاغ بیجار، گاوشان کامیاران و سنگ سیاه قروه، قوچم دهگلان و سیازاغ دیواندره مهمترین منابع آبی کردستان بوده و گونه‌های مختلف پرندگان مانند فلامینگو، لک‌لک‌ها، باکلان‌ها، کاکایی‌ها، جغدها، ماهی‌خورک‌ها، سسک‌ها، چرخ‌ریسک‌ها، عقاب ماهی‌گیر، حواصیل خاکسترب و سفید، درنای معمولی، پلیکان، اردک سیاه کاکل و قو نیز از جمله مهمانان این منابع آبی است.

او اظهار داشت: دی ماه سال گذشته در مجموع حدود ۱۴ هزار قطعه پرنده از میان ۱۹ خانواده پرندگان از جمله کشیم‌ها، باکلان‌ها، پرستوی دریایی، حواصیل‌ها، لک‌لک‌ها، مرغابی‌ها و قوش‌ها با ۶۱ گونه شمارش شده است.

به گفته رضائی، پروانه شکار پرندگان آبزی تاکنون در استان صادر نشده و این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و ضروری است که شکارچیان برای جلوگیری از انتقال بیماری و رعایت قانون از هرگونه شکار و صید غیرمجاز خودداری کنند.

او افزود: یگان حفاظت اداره‌کل محیط زیست استان بصورت شبانه‌روزی منابع آبی را مورد پایش قرار داده و در صورت برخورد با هرگونه تخلف شکار و صید طبق قانون برخورد و متخلفین را به مراجع قانونی معرفی می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان خاطرنشان کرد: تالاب زریوار از مهمترین منابع آبی و یکی از زیستگاه‌های مهم استان برای زیست پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی است و بهشت پرندگان و از امن‌ترین زیستگاه‌ها برای پرندگان محسوب می‌شود.

رضائی با اشاره به اینکه در سال گذشته نیز تعداد هفت هزار و ۸۲۰ قطعه پرنده با ۵۲ گونه مختلف پرنده در تالاب بین‌المللی زریوار سرشماری شده که دارای بیشترین تنوع و جمعیت پرندگان مهاجر در استان بوده است خاطرنشان کرد: بیشترین حضور پرندگان با ۱۴ گونه متعلق به خانواده مرغابی‌های خوتکا، اردک سرسبز، اردک مرمری، سرحنایی، بلوطی، سیاه کاکل، مرگوس سفید، غاز خاکستری، فیلوش، اردک نوک پهن، گیلار، تنجه، آنقوت و اردک ارده‌ای بود.

مطالعه نحوه زندگی پرندگان مهاجر، تعیین مسیر مهاجرت، زیبا شناختی برای منطقه مورد مهاجرت و آشنایی مردم با این پرندگان و کمک به اکوتوریسم در مناطق یاد شده از اهمیت حضور و مهاجرت پرندگان به شمار می‌آید.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.