وجود دو هزار هکتار بافت حاشیه‌نشین در تبریز

شهردار تبریز با اشاره به وجود ۲ هزار هکتار بافت حاشیه نشین در تبریز گفت: حدود ۵۰۰ هزار نفر در این مناطق زندگی می‌کنند و اگر زلزله‌ای در تبریز رخ دهد شاهد یک فاجعه بزرگ خواهیم بود.

وجود دو هزار هکتار بافت حاشیه‌نشین در تبریزبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،شهین باهر شهردار تبریز گفت: در مناطق حاشیه نشین با مشکل دسترسی، شیب‌های تند، عرض معابر کم مواجه هستیم و این مناطق به واقع تعریف کامل بدمسکنی است.

او گسل شمال غرب تبریز را یکی از خطرناک‌ترین گسل‌های کشور خواند و افزود: این گسل در ۱۱ زلزله‌ای که برای آن در تاریخ ثبت شده، زلزله‌هایی با قدرت ۷ و بالاتر از آن را تولید کرده است و این نشان می‌دهد که این گسل چقدر خطرناک است.

شهردار تبریز افزود: این گسل در بازه ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال فعالیت می‌کند و اکنون حدود ۲۳۸ سال است زلزله‌ای در تبریز رخ نداده است.

شهین باهر با اشاره به تفاهم نامه شهرداری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای جابجایی محل اسکان حاشیه نشینان تبریز گفت: طرح جابجایی ساکنان مناطق حاشیه نشین به صورت کلید به کلید طرحی قابل اجرا و سودمند از ابعاد مختلف است.

او با قدردانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که پیگیر انعقاد این تفاهم نامه بوده اند گفت: این طرح یک برنامه موفق در جهان است و در کشور‌های مختلف از جمله ترکیه اجرا شده و در حال اتمام است.

او گفت: در این طرح به اندازه‌ای که از افراد زمین می‌گیریم به همان میزان به آن‌ها آپارتمان ایمن و استاندارد با سند قطعی در همان محل تحویل می‌دهیم.

شهین باهر با اشاره به اهمیت این طرح گفت: اجرای موفق این طرح می‌تواند به یک الگو برای مناطق بدمسکن و حاشیه نشین کشور تبدیل شود.

رحمتی معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی هم حاشیه نشینی را یکی از تهدید‌های شهر تبریز دانست و گفت: حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت شهری تبریز در بافت حاشیه شهر زندگی می‌کنند که خیلی از آن‌ها به خاطر مهاجرت‌های قبل از انقلاب که مدیریت نشده، شکل گرفته است.

در سفر فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)، به تبریز تفاهم نامه احداث دوهزار واحد مسکونی برای جابجایی دوهزار خانوار حاشیه نشین به عنوان عظیم‌ترین طرح حاشیه نشینی در کشور امضا می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.