وجود ۱۱ هزار هنرمند صنعتگر فعال در کرمانشاه

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تعداد هنرمندان صنعتگر فعال در کرمانشاه را نزدیک به یازده هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ حسین ویسی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تشکیل بانک اطلاعاتی هنرمندان صنایع دستی استان خبرداد و گفت : طبق اطلاعاتی که در این سامانه ثبت کرده‌ایم، در استان حدود ۲۰ هزار هنرمند صنعتگر دارای مجوز داریم که از این تعداد حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر فعال هستند.

او گفت : از آنجایی که براساس این آمار تنها نیمی از هنرمندان صنعتگر دارای مجوز استان فعال هستند، لذا تلاش می‌کنیم در مجوز مابقی افراد بازنگری داشته و یا آن را باطل کنیم و یا اگر بخواهند در این حوزه کار کنند، به آن‌ها کمک کنیم تا کارگاه‌هایی برای خود راه اندازی کنند.

معاون صنایع دستی استان در ادامه با بیان اینکه با تشکیل بانک اطلاعاتی هنرمندان صنایع دستی استان رشته‌هایی که بیشترین دربرگیری را دارند شناسایی و آمار هنرمندان صنایع دستی هر شهرستان به تفکیک مشخص می‌شود، افزود: اطلاعات این سامانه به ما کمک خواهد کرد تا برنامه ریزی‌ها و برنامه‌های حمایتی همچون پرداخت تسهیلات، بیمه، حضور در نمایشگاه‌ها و ایجاد بازار فروش برای هنرمندان صنایع دستی استان را با دانش و آگاهی بیشتری انجام دهیم.

او افزود: براساس اطلاعات بدست آمده تعداد رشته‌هایی که در معرض خطر نابودی و منسوخ شدن هستند را شناسایی کرده‌ایم تا با برنامه ریزی و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ایجاد نوآوری و خلاقیت برای احیاء آن‌ها گام برداریم.

ویسی گیوه و گلیم را از پر مخاطب‌ترین رشته‌های صنایع دستی در کرمانشاه خواند و ادامه داد: در استان کرمانشاه حدود شش هزار هنرمند رشته گلیم داریم که بخش زیادی از آن‌ها در شهرستان هرسین به عنوان شهر ملی گلیم ایران فعالیت می‌کنند. در این راستا با توجه به وجود این تعداد بالای هنرمندان صنعتگر در رشته گلیم نیازمند این هستیم که با ایجاد بازار‌های فروش و نوآوری و خلاقیت بتوانیم این رشته را بیشتر مورد حمایت قرار دهیم.

معاون صنایع دستی افزود: در منطقه اورامانات هم هنرمندان زیادی در رشته گیوه مشغول به فعالیت هستند و حتی نودشه در شهرستان پاوه هم به عنوان شهر ملی گیوه شناخته می‌شود.

او گفت: در دالاهو ساخت ابزارآلات سنتی و فلزی و تنبور، در فش کنگاور ساز‌های سنتی، در سنقر و کلیایی گلیم بافی و در کرمانشاه هم در سنوات اخیر سفال و چرم سازی بیشتر مورد توجه است.

ویسی به تشریح آخرین جزییات بیمه هنرمندان صنایع دستی استان هم پرداخت و گفت: جمعا ۱۲۰۸ نفر از هنرمندان صنایع دستی استان طی سنوات گذشته تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند، اما از چندسال پیش به دلیل بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، این سازمان روند برقراری بیمه برای این افراد را قطع کرد.

او افزود: در این راستا، از پارسال با کمک وزارت میراث فرهنگی تفاهم نامه‌ای با بیمه روستایی و عشایری صورت گرفت تا هنرمندان صنایع دستی با یارانه دولتی تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند.

معاون صنایع دستی کرمانشاه ادامه داد: مجموعا تاکنون ۶۰۰ نفر از هنرمندان صنعتگر استان را به وزارتخانه معرفی کرده‌ایم تا آنهارا تحت پوشش این بیمه قرار دهند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار