اتحادیه اروپا: عناصر مسلح باید از قره‌باغ خارج شوند

اتحادیه اروپا با تاکید بر ضرورت خروج عناصر مسلح بیگانه از منطقه مورد مناقشه قره‌باغ اعلام کرد که از دستیابی به راه‌حلی دائمی برای این بحران حمایت می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (پنج‌شنبه) در بیانیه‌ای تاکید کرد که خروج عناصر مسلح بیگانه از قره‌باغ ضروری است و جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به پایبند بودن به توافق آتش‌بس فراخواند.

در این بیانیه آمده است: از آتش بس اعلام شده و دستیابی به آن که با میانجیگری روسیه در اقلیم ناگورنو-قره باغ صورت گرفت، استقبال می‌کنیم و از تمامی عناصر مسلح بیگانه می‌خواهیم که هر چه سریعتر از این منطقه خارج شوند.

جوزپ بورل بار دیگر تاکید کرد که برای دستیابی به راه حلی نهایی و دائمی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره بحران قره باغ، از گروه مینسک که وابسته به سازمان امنیت و همکاری در اروپاست، حمایت می‌کند.

او از تمامی طرف‌ها خواست برای ممانعت از ایجاد هرگونه خسارت جانی به صورت کامل به آتش بس اعلام شده پایبند باشند.

از سوی دیگر؛ «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکنون ۳۸۵ جسد متعلق به قربانیان درگیری نظامی اخیر در قره باغ را تبادل کرده‌اند.

او گفت: این تعداد اجساد متعلق به هر دو طرف می‌باشد که از ۱۳ نوامبر تاکنون تبادل شده است.

زاخارووا افزود: در پنج روز گذشته نیز ۳۰۵۴ غیرنظامی که از ساکنان قره باغ بودند با نظارت مسئول امور آوراگان سازمان ملل به خانه‌های خود بازگشتند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو به ارتباط مستمر با دولت‌های آذربایجان و ارمنستان برای هماهنگی فعالیت در مرحله پس از تشدید تنش ادامه می‌دهد و حمایت از مقدسات و مکان‌های میراث فرهنگی در قره‌باغ از اهمیت بالایی در دستورکار این ارتباطات برخوردار است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نهم نوامبر برای آتش بس فراگیر در قره باغ با میانجیگری روسیه توافق کردند و اعلامیه‌ای سه جانبه در این خصوص امضا کرده و از ده نوامبر این توافق اجرایی شد.

بر اساس این توافق طرفین باید نیرو‌های خود را در مواضع کنونی متوقف کنند و نیرو‌های حافظ صلح روسیه در خط مشترک میان طرفین و گذرگاه ارمنستان و قره باغ مستقر شوند و موانع آمد و شد و تبادل اسرا میان طرفین برداشته شود و آوارگان به مناطق زندگی خود بازگردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
سید فروزان
۰۱:۲۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
خیلی جوک هستند این پارلمان اروپا
آتش بس برقرار شده ،وضعیت بحال عادی باز میگردد ، روس‌ها نیروی تامین صلح فرستادهاند ، تازه اتحادیه اروپا از خواب پا شده اعلامیه میدهد ، انکاری اینها همه مار آتش بس و صلح را انجام دادهاند که حالا اعلامیه میدهند
آخرین اخبار