افتتاح پروژه ۸ هزار هکتاری بیابان زدایی در ماهشهر

پروژه ۸ هزار هکتاری بیابان زدایی در ماهشهر با حضور مسئول بسیج سازندگی کشور به مناسبت هفته بسیج افتتاح شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سردار زهرایی مسئول بسیج سازندگی کشور با حضور در خوزستان و افتتاح پروژه ۸ هزار هکتاری پروژه بیابان زدایی در ماهشهر گفت: بهره برداری از ۲ هزار و ۸۸۷ پروژه محرومیت زدایی در سراسر کشور به مناسبت هفته بسیج انجام می‌شود.

او با بیان اینکه بسیج سازندگی به انجام پروژه‌های محرومیت زدایی از سوی دستگاه‌های اجرایی کمک می‌کند، افزود: امروز افتتاح پروژه‌ها به صورت موضوعی انجام می‌شود که مسئله منابع طبیعی، بیابان زدایی به مساحت ۸ هزار هکتار و آبخیزداری در خوزستان به عنوان نماینده پروژه‌ها افتتاح شد.

افتتاح پروژه ۸ هزار هکتاری پروژه بیابان زدایی در ماهشهر

سردار زهرایی بیان داشت: از زمانیکه تفاهم نامه منعقد شده تاکنون در سراسر کشور براساس گزارش کاری که از استان‌ها داشتیم، ۸۹ هزار هکتار بیابان زدایی، ۴۸ هزار هکتار آبخیزداری و ۱۱۲ هزار هکتار در اطفای حریق جنگل‌ها و نگهداری با تفاهم نامه انجام شده و در خوزستان نیز ۳۱ هزار هکتار بیابان زدایی، ۲۲ هزار هکتار آبخیزداری و ۵۶ هزار هکتار مهار آتش صورت گرفته که رشد خوبی نسبت به سال‌های قبل داشته است.

او با اشاره به ریزگرد‌ها و معضلات آن در خوزستان اظهار کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و مردم باید یاری کنند و پای کار باشند تا در ایجاد ثبات و پایداری منابع طبیعی کاری ماندگار انجام شود.

وقوع بیش از ۲۱ هزار تن فرسایش بادی در کشور

منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بیش از ۲۱ تن در کشور فرسایش بادی داریم که باعث مهاجرت مردم و از بین رفتن زیر ساخت‌ها می‌شود، گفت: راه نجات این است که پوشش گیاهی مرتع و جنگل را حفظ کنیم که با فعالیت‌های مثل آبخیزداری می‌توان ۹ تن در هکتار و بیابان زدایی ۱۵ تن در هکتار می‌توان فرسایش خاک را کاهش داد.

او تصریح کرد: کارکردی که این فعالیت‌ها در احیای سکونتگاه‌ها و حفظ زیر ساخت‌ها دارد فراوان است، یکی از عملیاتی که باعث ذخیره آب و کنترل رسوبات و مهار سیلاب می‌شود، آثار منفی زیست محیطی ندارد و آب تالاب‌ها را حفظ می‌کند کار آبخیز داری است.

منصور با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت حفظ خاک، ادامه داد: مسئولان توجه کنند که منابع برای فعالیت‌های آبخیزداری و بیابان زدایی تقویت شود تا با حفظ زیر ساخت ها، اراضی مستعد و تولید و معیشت مردم، ان شالله تولید و اشتغال بیشتر محقق شود که از مصادیق اقتصاد مقاومتی، بدون تکیه به منابع خارجی و با مشارکت مردم و باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور است.

افتتاح پروژه ۸ هزار هکتاری پروژه بیابان زدایی در ماهشهر

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: از افتخار‌های ما کار با حوزه بسیج سازندگی است که در حوزه اطفای حریق، حفاظت، آبخیزداری و بیابان زدایی چیزی حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مجموع فعالیت‌هایی است که برنامه ریزی شده است.

افتتاح پروژه با هدف بیابان زدایی در ماهشهر

سردار باقری جانشین فرمانده سپاه ولیعصر (عج) خوزستان با بیان اینکه در استان بیش از ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع از زمین‌ها بایر هستند، گفت: این زمین‌ها تقریباً مرجع و مرکز ریزگرد‌ها هستند، معضل ریزگرد‌ها در بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵ به شکل بسیار شدید گریبانگیر زندگی مردم شد تا جاییکه بخشی زیادی از مراکز اقتصادی، آموزشی و هم زندگی مردم را به تعطیلی کشاند.

او افزود: برهمین اساس و بر مبنای فرمان مقام معظم رهبری در اینکه گفته اند "مسئولان همکاری کنند تا این مشکل برطرف شود"، از آنجاییکه یکی از ماموریت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رفع مشکلات و معضلات مردم است، از طریق بسیج سازندگی ورود پیدا کرد و بیش از ۱۵ هزار هکتار از این زمین‌ها را در دستور کار برای نهالکاری و آبخیزداری قرار داده اند که امروز شاهد افتتاح بیش از ۸ هزار هکتار این زمین‌ها در شهرستان ماهشهر هستیم.

سرهنگ زبیدی مسئول بسیج سازندگی خوزستان نیز اظهار کرد: اقداماتی که سازمان بسیج سازندگی در مبارزه با کانون‌های ریزگرد در استان انجام داده پس از بحرانی که در انتهای سال ۹۵ بود، همه نهاد‌های انقلابی، بسیج، نیرو‌های نظامی و متولیان امر پای کار آمدند و به مردم خوزستان کمک کردند در اواخر همان سال همه نیرو‌های سپاه در استان‌ها ماموریت پیدا کردند از طرف فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قرارگاه بیابان زدایی مدافعان حرم تشکیل شد.

افتتاح پروژه ۸ هزار هکتاری پروژه بیابان زدایی در ماهشهر

او افزود: با توان سپاه و با همکاری اداره کل منابع طبیعی و مردم شریف و بومی خوزستان که متضرر اصلی این کانون‌های ریزگرد بودند همکاری انجام شد و مردم زمین‌های خود را در اختیار منابع طبیعی و نهاد‌های نظارتی قرار دادند و این پروژه با اعتبار ویژه از صندوق ذخیره ارزی آغاز شد و بسیج سازندگی سپاه ولیعصر (عج) استان نقش محوری را بر عهده گرفت و قرارگاه را دایر کرد و از سال ۹۵ تاکنون حدود ۷ هزار هکتار و چند میلیون اصله نهال را توانست غرس، آبیاری و نگهداری کند و توانستیم کمک ویژه به سازمان جنگل‌ها داشته باشیم تا آسیب و بحران که به واسطه خشکسالی‌ها به وجود آمده بود کمتر شود.

اجرای ۲ پروژه در ماهشهر

سرهنگ زبیدی با اشاره به اجرای ۲ پروژه در شهرستان ماهشهر گفت: طرح ۱۵ هزار هکتاری که برای نگهداری و آبیاری آن، آب از فاصله ۳۵ کیلومتری منتقل شده و در حال آبیاری است و پروژه دوم نیز مدیریت نزولات آسمانی و روان آب‌ها بوده که به همت مجموعه موسسه تحقیقات به عنوان مشاور و راهنما و اداره کل منابع طبیعی خوزستان به عنوان کارفرما و بسیج سازندگی به عنوان مجری در حال انجام است.

او با بیان اینکه در کمترین زمان توانستیم این پروژه‌ها را به پایان برسانیم، گفت: این هماهنگی، هم افزایی و تعامل بین مشاور و کارفرما، نتایج و خروجی‌های خوبی به همراه داشته است، همچنین برای کمک به اشتغال روستایی را پیگیری می‌کنیم و در کنار این فعالیت ها، توانستیم مناطق روستایی را رصد کنیم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.