در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

روز‌های سخت متروی تهران/نیاز شدید به منابع مالی برای توسعه

مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره‌ی برنامه‌های متروی تهران و مشکلات این شرکت ذر ساخت ایستگاه توضیحاتی داد.

علی امام مدیر عامل شرکت متروی تهران در گفت وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ها قرار است تا پایان سال ۱۲ ایستگاه جدید در مترو تهران به بهره برداری برسد، گفت: یکی از این ایستگاه‌ها که برج میلاد است در روز دوشنبه به بهره برداری آزمایشی رسید.

وی ادامه داد:، اما از نظر منابع مالی، ۱۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکتی که از سال ۹۷ در اختیار بانک آینده باقی مانده بود، به تدریج در تیر و مرداد ماه آزاد شد و تا به الان از آن در ساخت ایستگاه‌های جدید استفاده کرده ایم.

امام با اشاره به اوراق مشارکت سال ۹۸ که یک هزار میلیارد تومان و در اختیار بانک رفاه است، بیان کرد: این مبلغ تا مرداد ماه باید به دست ما می‌رسید که تاکنون این آزادسازی اتفاق نیفتاده است. در نتیجه این اتفاق می‌تواند کار ما را با تاخیر مواجه سازد.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی کرونایی که نیاز است زیر ساخت‌های بهتری برای حمل و نقل عمومی در کلان شهر تهران وجود داشته باشد، این مشکلات بر سر راه ماه قرار دارد.

مدیر عامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه وقتی مجوز انتشار اوراق مشارکت داده می‌شود باید بلافاصله آزادسازی شود، گفت: در مورد مترو باید این پول به حساب شهرداری واریز شود، اما بعد از ۳۱/۰۴/۹۹ که این اوراق منتشر و فروخته شد آزادسازی صورت نگرفته است. علت هم اصرار بانک رفاه بر این که فقط وثیقه‌های ملکی مسکونی یا اداری که پایان کار داشته باشند را دریافت کند، بوده است.

وی ادامه داد: در نتیجه املاکی که این شرایط را داشته باشد در تهران کم است و از سمت دیگر ارزش گذاری که کارشناس رسمی دادگستری می‌کند، بانک‌ها در وثیقه گذاری ۳۰ درصد از ارزش آن را کم می‌کنند و این بانک در بعضی از موارد ارزش ملک را تا ۵۰ درصد پایین آورده و در نتیجه عملا شهرداری تهران موفق به وثیقه گذاری کامل نشده است.

امام تصریح کرد: باید توجه داشت که ۵۰ درصد از تضمین باز پرداخت و سود در اوراق مشارکت مترو و اتوبوس بر عهده سازمان برنامه و بودجه است و سازمان برنامه و بودجه این را رسما اعلام کرده و سوال این است که چرا بانک رفاه به عنوان بانک عامل ۵۰ درصد از سهم دولت را آزاد نکرده است.

وی اظهار کرد:در ۵۰ درصد سهم شهرداری نیز با این سختگیری‌های که انجام شده، تاخیر رخ داده است. در ۴ ماه گذشته مجموعه شهرداری و مترو پیگیر این بحث بوده اند، ولی متاسفانه تا این لحظه این اتفاق انجام نشده است؛ و منصفانه نیست در شرایط بحرانی حمل و نقل عمومی تهران کمک‌های بیشتر برای تسهیل در کار انجام نشود.

وی با بیان اینکه اگر روال فروش اوراق مشارکت‌ها مانند گذشته باشد، تصریح کرد: آن‌ها در سال ۹۹ به دست متروی تهران نخواهند رسید و دریافتی متروی تهران به نیمه‌ی اول سال ۱۴۰۰ کشیده خواهد شد و همیشه این تاخیر‌ها به روند توسعه‌ی خطوط مترو لطمه زده است.

مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به تشکیل کارگروه ساخت تجهیزات گفت: در دو سال گذشته در زمینه‌ی ساخت تجهیزات حمایت خوبی را از سازندگان داخلی که توانمندی لازم را دارند انجام داده ایم، به گونه‌ای که الان بخش عمده‌ای از تجهیزات در داخل کشور انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در مواردی مثل پله برقی، آسانسور، فن‌های تهویه، تابلو‌های برق فشار قوی و فشار متوسط، سیستم سیگنالی و ... سازندگان متعددی وجود دارد که با حمایتی که شرکت متروی تهران از آن‌ها کرده، از محصولات آن‌ها استفاده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: نوسانات ارز بر کالا‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شوند نیز تاثیر می‌گذارد و از سال گذشته هزینه‌های ما چند برابر شده است.

امام در خصوص جدیدترین ایستگاهی که افتتاح خواهد شد بیان کرد: انشالله در صورت تامین منابع مالی تا پایان آذر ماه ایستگاه امیر کبیر را افتتاح خواهیم کرد و همچنین افتتاح رسمی ایستگاه برج میلاد نیز در همین زمان خواهد بود.

وی ادامه داد: تا پایان دی ماه ایستگاه اقدسیه در خط ۳، در بهمن ماه ۶ ایستگاه در خط شمالی خط ۶ در حد فاصل ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس تا ایستگاه شهید ستاری به بهره برداری خواهد رسید، همچنین طبق برنامه ریزی‌ها سه ایستگاه دیگر در بهمن و اسفند ماه در خط ۷ افتتاح خواهیم کرد.
وی گفت: ایستگاه‌هایی که در خط ۷ بهره برداری می‌شوند شامل ایستگاه‌های شهید محلاتی، باقرخان و قیام است. ایستگاه شهید محلاتی در بهمن ماه و ایستگاه‌های باقرخان و قیام در اسفند ماه به بهره برداری می‌رسند. اتمام ساخت تمام این ایستگاه‌ها منوط به آزادسازی پول در هفته آینده است و در صورتی که این موضوع تحقق پیدا نکند برنامه‌های ما به تاخیر خواهد افتاد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران افزود: هر ایستگاه به طور متوسط، روزانه ظرفیت ۴۵ تا ۶۰ هزار نفر مسافرگیری را دارد، اما همه‌ی ایستگاه‌ها در ابتدای بازگشایی عدد بسیار کمتری از مسافران را جابه جا می‌کنند و رفته رفته تعداد مسافران بیشتر می‌شود. این اتفاق هم به این دلیل است که شناخت مردم از وجود ایستگاه و تمایل آن‌ها به استفاده بیشتر می‌شود.

وی درباره‌ی ایستگاه برج میلاد و همجواری آن با بیمارستان میلاد گفت: ما این ایستگاه را برای خدمت به مردم و برای سازمان تامین اجتماعی و ارگان زیر نظر آن که بانک رفاه است افتتاح کردیم، ولی قسمت تلخ ماجرا این است که دقیقا سرمایه‌های ما نزد این بانک بلوکه شده است.

امام با بیان اینکه ساخت هر ایستگاه مترو هزینه‌ی ۲۵۰ میلیارد تومانی دارد، اظهار کرد: ولی در ایستگاه‌هایی که قرار است تا پایان سال افتتاح کنیم این هزینه‌ها بسیار کمتر هستند و این هم به دلیل پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰ درصدی در ساخت آن هاست.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.