جهش ویروس کرونا چه تاثیری بر کارآمدی واکسن‌های فایزر و مدرنا می‌گذارد؟

آنتونی فائوچی درخصوص تاثیر جهش ویروس کرونا بر کارآمدی واکسن کرونای شرکت‌های فایزر و مدرنا توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در چند روز گذشته محققان با نوع جدیدی از ویروس کرونا در اروپا روبرو شدند که سرعت انتقال این ویروس افزایش یافته و می‌تواند موج‌های گسترده‌ی دیگری را به وجود آورد.

در هفته‌های گذشته گزارش داده شد که کشور دانمارک در اواخر این ماه مناطق مشخصی از کشور را در قرنطینه کامل قرار داده است. در دانمارک ویروس جدید کرونا که توانسته بود به جمعیت راسوها نفوذ کند با انتقال به انسان‌ باعث بیماری ۱۲ نفر شد.  مقامات این کشور به عنوان یک اقدام پیشگیرانه اعلام کردند که قصد دارند بیش از ۱۷ میلیون راسو را از بین ببرند.

البته در همین حال، شیوع این ویروس در مزارع پرورش گوشت راسو در سایر کشور‌ها از جمله هلند، سوئد، ایتالیا و آمریکا نیز گزارش شده است.

در این میان نگرانی‌ها وجود دارد از اینکه  ویروس جدید کرونا می‌تواند باعث ایجاد یک بیماری همه گیر جدید شود و مانع از اثر واکسن‌های کرونای فایزر و مدرنا که به تازگی ایمنی موثر ایجاد کردند، شود.

آنتونی فائوچی، رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در این رابطه گفت: هیچ دلیلی برای وحشت وجود ندارد. هر زمان که چنین چیزی را مشاهده کردید، باید به خوبی درباره آن تحقیق کنید و از همه نظر آن را آزمایش کنید. باید بررسی شود که جهش چه ارتباطی با گیرنده‌های آنتی بادی ویروس دارد.

فائوچی ادامه داد: در این مرحله به نظر نمی‌رسد که جهشی که در راسو‌ها شناسایی شده است، بر روی واکسن‌های کرونا تأثیر بگذارد و نمی‌تواند ایجاد ایمنی موثر را مختل کند، اما این ممکن است بر روی برخی از آنتی بادی‌های مونوکلونال که علیه ویروس ایجاد می‌شوند، تأثیر بگذارد.

او ادامه داد: ما هنوز این را نمی‌دانیم، اما در در نگاه اول و سطحی، به نظر نمی‌رسد که واقعاً یک مشکل بزرگ برای واکسن‌هایی باشد که در حال حاضر برای ایجاد پاسخ ایمنی استفاده می‌شوند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار