مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس:

پایداری تولید مستلزم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است

سهراب مختاری، پایداری تولید و تامین امنیت فعالیت این حوزه را مستلزم رعایت دقیق و کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی در محیط کار برای مقابله موثر با بیماری کرونا دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سهراب مختاری در دیدار با رئیس کل دادگستری فارس، گفت: از ابتدای شیوع کرونا حدود ۷۳ هزار کارگر در سطح این استان از کار بیکار شده و به سمت دریافت بیمه بیکاری هدایت شدند و در پی آن با تلاش‌های انجام شده اکنون اکثریت این کارگران به محل کار قبلی خود بازگشتند.

مختاری افزود: بیمه بیکاری این تعداد کارگر بیکار شده اکثرا در اسفندماه ۹۸ و فروردین و اردیبهشت امسال با تلاش ۴۰ نفر از کارشناسان ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی در سراسر این استان برقرار و خانواده‌های این کارگران از مزایای حمایتی دولت بهرمند شدند.

مختاری ادامه داد: کارگاه‌ها و کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا در فارس بیش از ۴ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره اعطاء شده تا مشاغل این استان در پی شیوع ویروس کرونا پایدار بماند؛ لذا فارس در این زمینه رتبه سوم کشور را کسب کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس اضافه کرد: در این استان تنها ۱۴ هزار نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری داشتیم.

او با بیان اینکه فارس در حوزه پیشگیری از شیوع کرونا در جامعه کار و تولید با کمک کارفرمایان و همراهی کارگران موفق عمل کرده است، گفت: کارکنان حوزه تعاون کار و رفاه اجتماعی در این شرایط کرونایی در خط مقدم مقابله با اثرات منفی این ویروس در جامعه کار و تولید قرار دارند.

موفقیت بخش تولید فارس در پیشگیری از کرونا

مختاری با بیان اینکه تنها حدود ۱۸۰۰ کارگر از بین ۷۸۰ هزار بیمه شده‌ی کارگری فارس که بیش از ۴۶۵هزارنفر آن بیمه شده اجباری هستند، به بیماری کرونا مبتلا شده و ۵ نفر از آن‌ها نیز متاسفانه فوت کرده‌اند، افزود: باتوجه به جمعیت جامعه کارگری این استان کمترین میزان ابتلا را داشته که این موضوع نشان از توجه مدیران کارگاه‌ها به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی فارس دارد.

او ادامه داد: با شیوع کرونا مکررا هشدار‌ها و اخطار‌هایی در رابطه با لزوم رعایت اصول بهداشتی به واحد‌های تولیدی و کارگاه‌های سراسر استان توسط بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای ابلاغ شده است که همچنان نیز این رویه ادامه دارد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس همچنین با بیان اینکه واحد‌های تولیدی و کارخانجات زیادی در سراسر این استان فعال است، تاکید کرد: در پی شیوع کرونا و ایجاد مشکلات اقتصادی با تدابیر اندیشیده شده، تاکنون موردی از تنش و چالش شدید در جامعه کار و تولید فارس نداشتیم، زیرا سعی شده همه موارد در داخل مجموعه کار و تولید استان با تدبیر استاندار فارس و سایر اعضای شورای تامین و بسیج کارگری و همراهی جدی و مطلوب تشکلات کارفرمایان و کارگران رفع شود تا مشکلی در روند تولید در پی آن ایجاد نشود.

تلاش برای کاهش پرونده‌های قضایی

او با تاکید بر اینکه تلاش داریم تا با انجام اقدامات پیشگیرانه آمار پرونده‌های حوزه تعاون کار و رفاه اجتماعی به دستگاه قضایی کاهش یابد، گفت: بعضی از آرای صادر شده در دستگاه قضایی در حوزه طرد اتباع بیگانه غیرمجاز علیرغم تلاش قضات، بازدارنده نیست و درخواست داریم که جرائمی که توسط بازرسین کار مشاهده و گزارش می‌شود بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس تاکید کرد: این ظرفیت در حوزه تعاون، کار و رفاه استان وجود دارد که میزان پرونده‌های ورودی به دادگستری فارس را تا بیش از ۳۰ درصد کاهش دهد و تحقق این موضوع مستلزم اعتماد بیشتر قضات است.

او به لزوم مراقبت بیشتر از بعضی تعاونی‌ها اشاره کرد و گفت: این درخواست نیز وجود دارد که بویژه پرونده‌های کثیر الشکات این حوزه زودتر تعیین تکلیف و همچنین شعب تخصصی کیفری و اجرای احکام در حوزه تعاون، کار و رفاه در سطح این استان تشکیل شود.

مختاری همچنین بر اعمال سرعت در کار رسیدگی قضایی به پرونده‌های حوزه تعاون کار و رفاه و همچنین تشکیل کمیته‌ای مشترک برای اجرای تفاهم نامه تاکید کرد.

رئیس کل دادگستری فارس نیز در این دیدار گفت: در این ایام سخت ناشی از شیوع کرونا خوشبختانه هیچ نوع تنشی در بین جامعه کار و تولید این استان وجود نداشته که این موضوعی بسیار ارزشمندی است و جای تقدیر و تشکر دارد.

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی افزود: آمار پرونده‌های کثیرالشاکی در حوزه تعاون کار و رفاه اجتماعی که بیش از ۱۰۰ شاکی دارد از سوی این اداره کل تهیه و برای تعیین تکلیف در اسرع وقت به دادگستری ارجاع شود.

او همچنین بر تشکیل جلسات مشترک مداوم برای رفع مشکلات واحد‌های تولیدی و جامعه کار و تولید تاکید کرد.

موسوی با بیان این مطلب که حدود ۳ هزار و ۷۰۰ نفر پرسنل در دادگستری این استان مشغول فعالیت هستند که نیاز به حمایت جدی تری در حوزه رفاهیات دارند، تاکید کرد: تعاونی مسکن و مصرف کارکنان دادگستری این استان تنها در شهرستان شیراز و برخی شهرستان‌های دیگر استان فعال است و در اغلب شهرستان‌ها تشکیل نشده است.

او افزود: لازم است از ظرفیت‌های حوزه تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس برای تشکیل تعاونی‌های مسکن و مصرف کارکنان دادگستری این استان بهره گرفته شود.

در این دیدار همچنین رایزنی‌های اولیه در مورد انعقاد تفاهم نامه دوجانبه بین اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس و دادگستری این استان در راستای رفع مشکلات و موانع جامعه کار و تولید انجام و در این خصوص تبادل و نظر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار