قطار گرانی در ایستگاه لبنیات/ مردم گلایه مند، دامداران معترض!

بازار لبنیات به ویژه شیر از ابتدای سال تاکنون چند مرحله نوسانات مختلفی را به خود دیده و از هفته گذشته چراغ خاموش در حال افزایش است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، یک روز مرغ، یک روز گوشت، یک روز لاستیک گران می‌شود و این روز‌ها نوبت به شیر رسیده است.

هر چند از ابتدای سال چندین مرتبه شاهد افزایش قیمت شیر بوده‌ایم، اما از چند روز گذشته گویا دوباره گرانی‌ها به ایستگاه شیر رسیده است آن طور که که در چند ماه اخیر افزایش قیمت در لبنیات به ویژه در شیر رکورد زده است.

اوضاع شیر توشیر قیمت این محصول در چند ماه اخیر به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد بازار به حال خود رها شده و نظارتی نیست.

گرانی یا افزایش قیمت میهمان ناخوانده‌ای است که نه ماهی است با زندگی مردم عجین شده و گویی گرانی نیز مانند کرونا قصد رفتن ندارند.

گوشت قرمز که گران شد بسیاری از مردم و به ویژه قشر متوسط جامعه به سمت خرید گوشت سفید، گوشت مرغ و تخم‌مرغ روی آوردند و در سفره‌های آنان بیش از گذشته این دسته از مواد پروتئینی جا گرفت، اما اوضاع عرضه مرغ و تخم‌مرغ هم چندان تعریفی ندارد.

تولیدکنندگان بار‌ها حرف از پایین بودن قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ به نسبت قیمت تمام شده محصول می‌زنند و مردم نیز به حق از بی‌تدبیری‌ها در عرضه نامناسب و نوسانات قیمت آن گلایه دارند.

اگر این روز‌ها قصد خرید محصولات لبنی داشته باشید با دیدن قیمت درج شده روی بسته بندی پنیر، کره، خامه و دبه‌های ماست و شیر حسابی غافلگیر می‌شوید.

در این بین شیر که مهمترین محصول لبنی و پر مصرف‌ترین آن است و بقیه فرآورده‌ها از آن به دست می‌آید نیز دستخوش تغییرات زیادی شده و افزایش قیمت‌ها مردم را دچار سرگردانی کرده است.

یکی از شهروندان بیرجندی معتقد است مگر از ابتدای سال تاکنون حقوق کارمندان و حقوق بگیران چقدر افزایش داشته که قیمت برخی از اقلام مانند شیر چند مرحله افزایش قیمت را به خود گرفته است؟

او افزود: چرا آقایان مسئول نطارتی بر بازار ندارند؟ هرچند مسئولان خود افزایش قیمت شیر را تصویب می‌کنند و اصلا به فکر مردم عادی و طبقه پایین جامعه نیستند.


بیشتر بخوانید


دیگر شهروند بیرجندی نیز با بیان اینکه قیمت شیر‌های پاکتی ۹۰۰ گرمی با وزن مشابه بین چهار تا چهار هزار و ۳۰۰ تومان متغیر است و شیر‌های فله‌ای هم با قیمت هر کیلو چهار تا پنج هزار تومان در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد گفت: قیمت شیر‌های بسته بندی نیز در برخی مغازه‌ها نسبت به هفته گذشته به صورت چراغ خاموش توسط برخی کارخانه‌ها افزایش یافته است.

یک فروشنده مواد لبنی نیز دلیل تفاوت قیمت شیر را نرخ تمام شده این محصول دانست و گفت: قیمت علوفه افزایش زیادی داشته و کنسانتره سهمیه بندی شده بنابراین دامدار مجبور است به جای آن کاه همراه با آرد بخرد که قیمت این دو محصول هم افزایش داشته است.

به گفته یکی دیگر از فروشنده‌ها در شرایط فعلی و با این نرخ شیر، دامدار فقط می‌تواند خرج دام را به دست آورد و تداوم این وضعیت افزایش قیمت شیر را به دنبال خواهد داشت یا اینکه دامدار مجبور به کشتار دام خواهد شد.

تولیدکنندگان نیز معتقدند شیر به قیمت واقعی از دامدار خریداری نمی‌شود و بار دیگر حکایت تکراری دست دلال در جیب دامدار رقم می‌خورد.

یکی از دامداران گفت: شیر را از ما اگر خیلی خوب بخرند بین ۲۷۰۰ تا سه هزار تومان است و در این میان سود واقعی نصیب دلالان می‌شود و تولیدکننده و مصرف کننده هر دو متضرر می‌شوند.

او افزود: متأسفانه دلالان مدت زیادی است که بازار شیر را در اختیار گرفته و به دلخواه قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. دو هفته پیش زمانی که به یکی از دلالان برای گرانی قیمت شیر گلایه کردم گفت که از اول آذر باز هم افزایش قیمت داریم.

یکی از شهروندان نیز در این باره گفت: مدتی است قیمت شیر ثابت نیست و هر فروشگاهی به قیمت دلخواه شیر را می‌فروشد.

غریبی رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی نیز معتقد است مدتی است با گرانی نهاده‌های دامی، دامدار مجبور است با چنگ و دندان دام خود را حفظ کند؛ دامدار هیچگاه به دنبال افزایش قیمت شیر نیست و دغدغه دامدار تامین علوفه و نهاده‌های دامی است.

او با بیان اینکه در شرایط فعلی قیمت تمام شده شیر برای دامدار به ازای هر کیلوگرم هفت هزار تومان است افزود: حذف دام مولد در استان آغاز شده و تداوم این وضعیت قیمت شیر را هم افزایش خواهد داد و شیر به عنوان یک محصول غذایی که در سلامت جامعه موثر است از سبد غذایی حذف خواهد شد.

غریبی عنوان کرد: مسئولان باید با برنام‌ریزی درست به کمک بخش تولید بیایند و در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده حداقل با یک برنامه ریزی درست همت کنند و نهاده‌های مورد نیاز دامدار را تامین کنند.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: باید نظارت بیشتر و مدیریتی صحیح‌تر بر بازار نهاده‌ها انجام شود چرا که اگر نهاده وجود ندارد پس چرا در بازار آزاد به وفور یافت می‌شود، اما قیمت‌های آن ۳۰۰ برابر قیمت مصوب است.

او از کمبود نهاده‌های دامی در استان خبر داد و افزود: متاسفانه این کمبود سبب شده تا دام‌های مولد زیادی روزانه راهی کشتارگاه‌ها شوند و این چنین است که صدای نفس نفس زدن‌های صنعت دامداری به گوش می‌رسد.

حاجی آبادی تولیدکننده عمده مواد لبنی در بیرجند نیز گفت: در شرایط فعلی و با توجه به افزایش هزینه‌ها و کمبود مواد اولیه، قیمت فعلی شیر نصف قیمت تمام شده آن برای دامدار است و به همین دلیل بیشتر دامداران مجبور هستند که دام را به فروش برسانند و واحد تولیدی را تعطیل کنند.

او افزود: متاسفانه شاهد سهمیه بندی علوفه برای دام هستیم و برای افزایش سهمیه و تامین مواد اولیه و نهاده‌ها بار‌ها با مسئولان استانی مکاتبه شده، اما هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.