آغاز فعالیت‌های قرآن‌ محور قرارگاه سردار شهید حاج قاسم سلیمانى

سرپرست اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌ و بختیاری از آغاز فعالیت‌های قرآن‌محور قرارگاه استانی سردار شهید حاج قاسم سلیمانى خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حجت‌الاسلام ابوذر کارگر سرپرست اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به تأکید اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر تداوم کمک‌های مؤمنانه برای کاهش آسیب‌های کرونا، اظهار کرد: در همین راستا، سازمان تبلیغات اسلامی با تشکیل دبیرخانه قرارگاه عملیات فرهنگی ـ اجتماعی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، کمیته‌هایی را رد قالب این قرارگاه تشکیل داد و وظایفی به ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها ابلاغ کرد.

او ادامه داد: این قرارگاه در استان نیز کارگروه‌های مختلف تشکیل شده است، البته یکی از کارگروه‌ها کارگروه قرآن کریم بود که به دلایلی در قرارگاه استان تعریف نشد، اما مقرر شد که مجامع، مؤسسات و مراکز و شخصیت‌های قرآنی استان به‌صورت جدی به این مبحث ورود داشته باشند و برنامه‌های قرآن‌محور در این راستا تعریف شده است که از امروز به ادارات شهرستان‌های ده‌گانه استان ابلاغ و مرحله اجرایی آن رسماً آغاز می‌شود.

سرپرست اداره امور قرآنی استان با بیان اینکه برنامه‌های این اداره در پنج محور ذیل قرارگاه حاج قاسم استان تعریف شده‌اند، تصریح کرد: محور اول، با عنوان «مکتب حاج قاسم» شامل چند اقدام از جمله برپایی نمایشگاه مجازی وصیت‌نامه شهید سلیمانی در قالب عکس‌نوشته است.

او افزود: محور دوم فعالیت قرآنیان استان در راستای فعالیت قرارگاه حاج قاسم، محور «آرامش قرآنی» است که با توجه به توصیه مقام معظم رهبری بر اهتمام به دعا و نیایش و استغاثه، پویش هزاران ختم قرآن هدیه به روح ملکوتی شهید سلیمانی و شهدای مدافع حرم در دستور کار قرار گرفته است. همچنین برپایی محافل قرآنی و دعاخوانی مجازی در محلات و شهر‌ها و روستا‌ها توسط قاریان استان و انتشار این محافل در گروه‌ها و کانال‌های محلی، تلاوت، ترجمه و تبیین آیات نصرت و مدد الهی، برپایی محافل مجازی ختم انعام و شب جمعه و اختصاص هزینه این جلسات برای کمک مؤمنانه از دیگر برنامه‌هایی هستند که ذیل محور آرامش قرآنی اجرا می‌شوند.

کارگر، محور سوم فعالیت قرآنیان در عملیات حاج قاسم استان را «زکات علمی» مراکز قرآنی تصریح کرد و گفت: در این راستا، انجام فعالیت‌هایی نظیر آموزش قرآنیان به دانش‌آموزان محروم از آموزش مجازی به‌ویژه در مناطق روستایی و محروم، جمع‌آوری یا خریداری کتب کمک‌آموزشی و اهدا یا امانت کتب به دانش‌آموزان محروم، ارائه مشاوره مبتنی بر آموزه‌های دینی و قرآنی به بیماران کرونایی و خانواده‌های آنان از سوی قرآنیان، ارائه مشاوره و پاسخ به ابهامات دینی و شبهات و دعوت افراد به آرامش با تلاوت قرآن و دعا و استعاثه و با تشکیل گروه‌های مجازی و عضوگیری پیش‌بینی شده است.

کارگر گفت: محور چهارم فعالیت قرارگاه حاج قاسم، «خدمت مقدس» است که بر این اساس، هر مرکز قرآنی طبق هماهنگی و نظارت پایگاه‌های سلامت روستایی و شهری به یک پایگاه سلامت تبدیل می‌شود و فعالیت‌هایی نظیر ارائه مشاوره‌های بهداشتی، توزیع اقلام بهداشتی و... در این مراکز انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید


کارگر ادامه داد: ذیل همین محور ارائه کمک به زنان بدسرپرست یا بی‌سرپرست و رفع نیاز‌های پزشکی این بانوان از سوی بانوان و فعالان قرآنی روستا‌ها در دستور کار قرار دارد تا ضمن شناسایی این افراد کمک‌های خیران را به این سمت نیز سوق دهند. رفع نیاز‌ها و کمک به افراد و بیماران با شرایط خاص که به دلیل خطرات کرونا امکان خروج از منزل را ندارند از دیگر اقدامات تعریف شده در این راستا است.

سرپرست اداره امور قرآنی استان گفت: اهدای ۳۰۴ جلد قرآن کریم به خانه‌های قرآنی روستایی نیز در دست برنامه ریزی است که ذیل عملیات حاج قاسم استان انجام می‌شود. همچنین شناسایی قرآنیانی که به دلیل شرایط کرونایی با مشکل مالی و بدهکاری روبه‌رو هستند از دیگر اقدامات است تا با جذب کمک خیران بتوانیم بخشی از مشکلات این افراد را رفع کنیم.

او محور پنجم و پایانی جامعه قرآنی ذیل قرارگاه استانی حاج قاسم را فعالیت‌های رسانه‌ای دانست و تصریح کرد: بر این اساس، پخش تلاوت‌ها و ادعیه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و تشکیل و عضوگیری گروه‌های دانش‌آموزی و خانوادگی برای تبیین سبک زندگی قرآنی در شرایط دشوار کرونایی از جمله اقدامات تعریف شده در این بخش است. همچنین برگزاری یک مسابقه کتابخوانی با موضوع شهید سلیمانی و برگزاری دومین دوره مسابقه تلاوت برتر با ضبط تلاوت دودقیقه‌ای از آیات با موضوع انفاق و کمک مؤمنانه از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

سرپرست اداره امور قرآنی استان در پایان خاطر نشان کرد: اگر چه فعالیت قرارگاه تا ۱۳ دی‌ماه همزمان با اولین سالروز شهادت سردار سلیمانی تعریف شده است، اما تلاش می‌شود این خدمات و برنامه‌های جامعه قرآنی ذیل محور‌های یادشده تا زمان تداوم شرایط کرونایی ادامه داشته باشد که در این راستا حمایت و همراهی تمامی مدیران، مربیان و شخصیت‌های قرآنی استان نیاز است.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.