فرآوری و بسته‌بندی محصول خرما راهی برای توسعه ارز آوری

خرما یکی از محصولات مهم کشاورزی در استان هرمزگان است که به دلیل اشتغال‌زایی و ارزآوری بالا در سبد صادرات غیرنفتی اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، فرآوری و بسته‌بندی محصول خرما با روش‌های روز سبب افزایش ارزش‌افزوده این محصول می‌شود.

کارخانه فرآوری و بسته بندی دمباز  هرمزگان در شرایط شیوع کرونا موفق شده است ۱۶ نوع محصول از خرما تولید کند و خط تولید و صادرات خود را پایدار نگه دارد.

به سراغ یکی از کارخانه‌های فعال در بخش فرآوری و بسته بندی خرما در شهرک صنعتی شماره یک بندرعباس رفتیم که ۱۶ نوع محصول از خرما ر بسته بندی و فرآوری می‌کند وحتی در شرایط شیوع کرونا توانسته خط تولید و صادرات خود را پایدار نگه دارد.

فرآوری و بسته‌بندی محصول خرما

حسین قناعتیان مدیر عامل کارخانه فرآوری و بسته بندی خرما می‌گوید: این کارخانه حدود ۲۲ سال پیش فعالیت خود را با بسته بندی خرما آغاز کرد و اکنون ۱۶ نوع محصول از خرما را فرآوری و بسته بندی می‌کند که بیش از نیمی از آن به سراسر جهان صادر می‌شود.

قناعتیان افزود:حدود ۸۰ درصد از خرمای این شرکت از نخلداران هرمزگانی خریدار می‌شود که توسعه چنین کارخانه ایی می‌تواند سبب کسب درآمد بیشتری برای کشاورزان شود.

مدیرعامل کارخانه فرآوری و بسته بندی دمباز گفت: دراین کارخانه ماهانه ۵۰۰ تن محصولات خرما تولید می‌شود که برای بیش از ۱۲۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

او افزود: بخشی از محصولات به صورت مستقیم توسط کارخانه و بخشی توسط بازرگانان به خارج از کشور صادر می شود که این صادرات ماهانه حدود یک میلیون دلار ارزآوری دارد.

فرآوری و بسته‌بندی محصول خرما

خرما و فرآورده‌ای آن برای حضور در بازار‌های جهانی و صادرات باید بر اساس سلیقه مشتریان خارجی و به‌خوبی بسته‌بندی و فرآوری و بازاریابی شود.

مهرنوش صادقی مسوول آزمایشگاه کنترل کیفیت کارخانه فرآوری و بسته بندی دمباز می‌گوید: محصولات این کارخانه به طور منظم در آزمایشگاه با دستگاه‌های به روز دنیا کنترل کیفیت می‌شوند تا بتوانیم بهترین محصول را به بازار‌های جهانی عرضه کنیم.

فرآوری و بسته‌بندی محصول خرما

مهدیه کاشانی کارشناس تولید این کارخانه گفت: محصولات این کارخانه به کشور‌های حوزه خلیج فارس، استرالیا و برخی از کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.

کاشانی با اشاره به توسعه خط تولید کارخانه افزود: خمیر خرما، شیره خرما، شهد خرما، عسل خرماو سس خرما از جمله محصولات فرآوری شد در کارخانه دمباز است و قرار است تا پایان امسال دو محصول جدید به محصولات این کارخانه اضافه شود.

فرآوری و بسته‌بندی محصول خرما

شناسایی ارزش غذایی بالای خرما به جامعه و نهادینه کردن مصرف میوه خرما به صورت محصولات فرآوری شده خرمایی از راه‌های افزایش رونق فروش این محصول و کسب درآمد بالاتر برای کشاورزان و تولیدکنندگان است.

بسیاری از مردم ایران از خرما به عنوان یکی از با ارزش‌ترین ماده غذایی استفاده می‌کنند و در خرما به میزان قابل توجهی پتاسیم  و منیزیم موجود است که این مواد برای جلوگیری از پرفشاری خون و برای کار صحیح عضلات و اعصاب ضروری است .

فرآوری و بسته‌بندی محصول خرما راهی برای توسعه ارز آوری

تمام انواع خرما لزوما برای مصرف انسان و تولید صنعتی مناسب نیستند و در حقیقت تنها حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ نوع از این میوه برای تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ایجاد زنجیره پیوسته تولید تا صادرات یکی از نکات مهمی است که می‌تواند بیشترین تأثیرگذاری را در بهبود وضعیت اقتصاد نخیلات داشته باشد.

استان هرمزگان رتبه ۵ کشور در تولید خرما را دارد و سطح زیرکشت نخیلات هرمزگان ۳۴ هزار هکتار است.

کارخانه دمباز  با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه فرآوری و بسته بندی خرما در شهرک صنعتی شماره یک بندرعباس واقع شده است.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.