رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد؛

وضعیت آبی تالاب های مهاباد امسال مطلوب است

سخنور گفت: از لحاظ وضعیت آبی، امسال تالاب‌های شهرستان در شرایط خوبی به سر می‌برند.

سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار داشت: به دلیل افزایش بارندگی در نیمه نخست سال جاری حجم آب تالاب کانی برازان به ۴ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

او با اشاره به اینکه ارتفاع آب تالاب بین صفر تا حداکثر ۷۵ سانتی‌متر در شرایط فعلی در نوسان است افزود: آب این تالاب از رودخانه مهاباد، چشمه روستای "قره‌داغ" و زهکش‌های اطراف این تالاب تامین می‌شود که امسال با توجه به لایروبی زهکش‌ها و بارش‌های خوب، سرعت ورود آب از سال‌های قبل بیشتر بوده است.

سخنور اضافه کرد: همچنین تالاب حسن خان و قره قشلاق از لحاظ شرایط آبی وضعیت مساعدی دارد.

او ابراز امیدواری کرد با شروع بارش‌های فصلی و لحاظ حقابه‌های مد نظر بر حجم جریانات ورودی به تالاب‌های شهرستان افزوده شده و امسال شاهد بهبود هرچه بیشتر شرایط آبی آن‌ها باشیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد همچنین در خصوص ورود پرندگان مهاجر گفت: ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان لانه‌سازی و تخم‌گذاری کردند.

سخنورگفت:در اواسط فصل پاییز ۲ هزار بال غاز خاکستری در دل هشتمین کریدور بین المللی زیستگاه پرندگان فرود آمدند.

او تصریح کرد: این پرندگان نخستین دسته از غاز‌های مهاجر هستند که با کاهش تدریجی دمای هوا در مناطق شمالی و آغاز فصل سرما و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، وارد این تالاب بین‌المللی شدند.

در مهاباد دارای ۶ تالاب است که شامل تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان»، «قوپی‌باباعلی»، تالاب دایمی «حسن‌خان» و تالاب‌های فصلی «گروس»، «داشخانه» و «قره‌قشلاق» می‌شود.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.