۷۰ درصد موارد خشونت و کودک آزاری در محیط خانه رخ می‌دهد

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷۰ درصد از موارد خشونت و کودک‌آزاری در محیط خانه رخ می‌دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فریبا رضایی مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، بیان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، کودکان ۵ تا ۱۴ ساله بیشترین میزان خشونت‌ و کودک آزاری را متحمل شده‌اند به طوری که ۳۶ درصد از موارد مربوط به گروه سنی ۵ تا ۹ ساله و ۳۰ درصد موارد نیز مربوط به کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله بوده است.

قربانیان کودک‌آزاری خود کودک آزار می‌شوند

او، تصریح کرد: افرادی که در دوران کودکی قربانی خشونت، آزار و بد رفتاری بوده‌اند، در بزرگسالی کودک آزار شده‌اند، بنابراین می‌توان از این موضوع به عنوان بدترین و بزرگترین زیان روانی کودک آزاری یاد کرد.

رضایی با اشاره به تعریف کودک‌‎آزاری از نگاه سازمان بهداشت جهانی، ادامه داد: کودک آزاری عبارتند از آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان و یا سعادت و رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئول هستند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، افزود: سوءاستفاده از کودکان به معنی انجام کار یا شکست در انجام کاری است که منجر به آسیب کودک شده یا او را در معرض آسیب قرار دهد.

تاثیر منفی کودک آزاری بر ابعاد مختلف رشد

او، اضافه کرد: کودکان آزاردیده در همه جنبه‌های رشد، اعم از جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی با مشکلات و نقایص فراوان رو به رو می‌شوند.

رضایی، اظهار کرد: برای بهبود وضعیت سلامت جسمی، روانی و اجتماعی می توان با افزایش آگاهی در مورد حقوق فردی و موضوعات مربوط به سلامت و آموزش سبک زندگی سالم، دسترسی به خدمات سلامت را برای همگان فراهم کرد.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، تاکید کرد: با ظرفیت سازی و فراهم کردن امکان سوادآموزی و ادامه تحصیل، آموزش مهارت های زندگی با تاکید بر مهارت‌های مقابله‌ای، فراهم شدن آموزش شغلی و امکان کسب درآمد با ایجاد انگیزه برای تغییر و اعتماد به خود می‌توان گام‌های موثری در راستای توانمندسازی کودکان و پیشگیری از کودک آزاری و آسیب های ناشی از آن برداشت.

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.