ساخت ابزار سرب نشانه زن کاربردی در عملیات مانده یابی چاه‌های نفت و گاز

متخصصان اداره خدمات لوازم و ابزار آلات شرکت ملی حفاری ایران موفق به طراحی و ساخت ابزار سرب نشانه زن با قابلیت کاربست در عملیات مانده یابی چاه‌های نفت و گاز شدند.

محمدرحیم ممبینی سرپرست اداره خدمات لوازم و ابزار آلات حفاری شرکت ملی حفاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: ابزار سرب نشانه زن (IMPRESSION BLOCK) با قابلیت کاربست در عملیات مانده یابی چاه‌های نفت و گاز از ۲ قسمت تشکیل شده که بدنه اصلی آن از فولاد آلیاژی بوده و در قسمت فوقانی آن رزوه استاندارد رشته حفاری است.

او با بیان اینکه قسمت زیزین تجهیز، سرب است و از طریق تزریق سرب مذاب در حفره پایینی بدنه فولادی ساخته می‌شود، افزود: این افزار بعد از چند بار استفاده در عملیات مانده یابی غیر کارا که برای رفع مشکل و جلوگیری از خرید مجدد تجهیز از خارج، تعمیر و بازسازی آن در دستور کار قرار گرفت.

ممبینی با اشاره به اینکه در این ارتباط برای اولین بار در کارگاه این اداره سرب تجهیز معیوب تخلیه و با ساخت قالب مناسب، بیش از ۱۰ مورد از این ابزار بازسازی و در چرخه عملیاتی بکارگیری شد، اظهار داشت: پس از انجام موفقیت آمیز بازسازی این تجهیز، نسبت به طراحی و تهیه نقشه ساخت اقدام و بدنه اصلی فولادی آن در کارگاه تراشکاری و ساخت شرکت بومی سازی و پس از آن با قالب مناسب و تزریق سرب، ساخت تجهیز به طور کامل تولید داخل انجام شد.

او در زمینه اهمیت کار و نقش این اداره در عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز بیان کرد: خدمات لوازم و ابزار آلات حفاری یکی از ادارات حوزه معاونت مدیرعامل در عملیات حفاری است که از حدود ۱۹۰ نفر نیروی انسانی متخصص و کارآزموده برخوردار است.

ممبینی با بیان اینکه این اداره هزاران ابزار و تجهیز فنی و تخصصی در اختیار دارد، گفت: وظیفه اصلی این بخش تأمین، تعمیر و نگهداری همه ابزار آلات و تجهیزات رشته حفاری، ابزار کمکی، مانده یابی، تجهیزات کنترل فوران، بازرسی فنی از تجهیزات و ... است.

او تصریح کرد: این مجموعه شامل واحد‌های تعمیرات برون و درون چاهی، مانده یابی، تعمیر و نگهداری لوله‌های حفاری، تراشکاری و ساخت، بازرسی فنی لوله‌ها و ابزار‌های متفرقه حفاری و واحد خدمات پشتیبانی است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.