تبعات کم توجهی وزارت علوم به دانشگاه فرهنگیان

در نامه سر گشاده برخی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان آمده است که بحران نیروی انسانی آموزش و پرروش ناشی از کم توجهی وزارت علوم به این دانشگاه است.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  بیش از ۱۰۰ دفتر بسیج دانشجویی پردیس‌ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان نامه سرگشاده ای بابت نامه غیرمسئولانه منصور غلامی وزیر علوم به رهبر انقلاب نوشتند که مشروح آن در ادامه آمده است:


وزیر علوم و تحقیقات و فناوری

سلام علیکم

اخیرا نامه شما به رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان باید گسترش یابد، رسانه‌ای شده است. با توجه به اینکه شمادلایل غیرقابل قبولی را برای این امر متذکر شده اید؛ برخود لازم می‌دانیم به عنوان بخشی از جامعه علمی کشور، نکاتی را خدمت شما متذکر شویم:

۱. در متن نامه، به ماده بیست و هشت اساس‌نامه دانشگاه فرهنگیان اشاره شده و خواسته شده‌است که استفاده از این بند به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد و از ظرفیت دانش آموختگان دانشگاه‌های دیگر استفاده بشود؛ لازم به ذکر بوده که این درخواست مخالف با متن صریح اساس‌نامه دانشگاه فرهنگیان است؛ در متن این ماده از اساس‌نامه دانشگاه فرهنگیان به صراحت اشاره شده است، در رشته‌هایی می‌توان از طریق ماده بیست و هشت جذب شود که امکان توسعه آن در دانشگاه نباشد؛ این درحالی است که شرایط جذب در اکثر رشته‌ها فراهم نبوده پس درنتیجه استفاده از این بند در شرایط فعلی کاملاً غیرقانونی است.

۲. این‌که آموزش و پرورش با بحران کمبود نیرو مواجه است، بخشی از آن به مسئولان وزارت آموزش و پرورش مربوط می‌شود؛ اما قسمتی از آن، به شما نیز مربوط می‌شود. باتوجه به این‌که، رهبر معظم انقلاب مکرراً در سالیان اخیر، نسبت به توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان تذکر داده‌اند؛ حال شما باید عملکرد خود را در این زمینه شرح دهید.

آیا اگر از سالیان پیش، ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان توسعه پیدا می‌کرد، آموزش و پرورش با بحران کمبود نیرو مواجه می‌شد؟ آیا اگر ظرفیت مناسبی، برای افزایش تعداد اعضای هیئت علمی این دانشگاه در نظر گرفته می‌شد، وضعیت علمی دانشگاه این‌گونه می‌بود؟ شما در متن نامه مکرراً به سطح بالای علمی دیگر دانشگاه‌ها اشاره کردید به گونه‌ای که سطح علمی دانشگاه فرهنگیان را به زیر سوال بردید؛ این در حالی است که شما فردی تأثیرگذار در تصمیم‌گیری‌ها بوده‌اید، پس به جای فرافکنی و ارائه راهکار‌های ناصحیح، نسبت به شفاف‌سازی عملکرد خود در سطح علمی ادعایی بوجودآمده، بپردازید.

۳. در متن نامه اشاره شده‌ است که از توسعه غیرکارشناسی دانشگاه برای رفع نیاز انبوه مقطعی اجتناب شود. باتوجه به این‌که آموزش و پرورش نهاد بزرگی است و هرساله تعداد قابل‌توجهی از نیروهایش بازنشسته می‌شوند؛ به نظر می‌رسد توسعه دانشگاه در حد قابل‌قبول، موجب برابر شدن ورودی‌ها و خروجی‌های آموزش و پرورش می‌شود و درنتیجه دیگر آموزش و پرورش با بحران کمبود نیرو مواجه نمی‌شود؛ پس گسترش معقول ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان نه‌تنها غیرکارشناسی نیست، بلکه تصمیم آینده‌نگرانه‌ای است. با توجه به نکات ذکر شده به نظر می‌آید، کم‌توجهی غیرکارشناسی شده وزارت علوم به دانشگاه فرهنگیان در سالیان اخیر، یکی از دلایل به وجود آمدن این بحران در آموزش و پرورش است.

جناب آقای وزیر!

بی تدبیری این دولت در رونق اقتصادی، توسعه اشتغال و سرمایه گذاری و تولید کار و مسکن متناسب با شأن مردم، با پیشنهادات غیرمسئولانه، حل نمی‌شود! پاسخگوی عملکرد خود باشید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
بی فایده است این دانشگاه همه اش مسخره بازیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
بی فایده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
همه اش مسخره بازیه
Iran (Islamic Republic of)
رضا غلامی
۱۷:۳۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
.این دانشگاه مخصوص تربیت معلم است.که چهار سال با دانشجو کار میکند که چطوری با دانش آموزان کار کند.تا لیاقت تدریس را داشته باشد.حال فردی که معلوم نیست با چه تراز و رتبه و معدلی وارد دانشگاه شده چطور میتواند در دانشگاهی که کارش تربیت و پرورش دانش آموزان این سرزمین نیست و دارد تحصیل میکند سرنوشت فرزندانمان را به آنها بدهیم.معلمان ما در دانشگاه فرهنگیان دوره میبیند و وضع این است وای به حال روزی که از دانشگاه های دیگر معلم شوند.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۸:۴۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
سلام ماشالله به کادر اجرایی دانشگاه فرهنگیان.
وزیر علوم شما قطعا یکی از مافیای کنکور هستی که نه تنها سوالات کنکور1400 نظام قدیم را حذف کردید بلکه مقام و منزلت دانشگاه فرهنگیان که جزو سه دانشگاه برتر ایران است پایین آوردید.به شما چه ربطی داره دانشگاه فرهنگیان میخواد چه کارهایی انجام بده. . وای جی سی پیگیری کن.ممنون از لطف همکاران دانشگاه فرهنگیان ووای جی سی