افزایش ذخایر آبی و کاهش فرسایش خاک از طریق اجرای عملیات بسته برفی

سرپرست اداره مهندسی و مطالعات آبخیزداری منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: ذخایر آبی از طریق اجرای عملیات بسته برفی افزایش می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرزاد رضازاده سرپرست اداره مهندسی و مطالعات آبخیزداری منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: آبخیزداری برای تمام فصول قابلیت اجرایی دارد و با توجه به اینکه هم اکنون در شروع فصل سرما و آغاز بارش هستیم اقدامات خاص آبخیزداری می‌تواند ضمن بهره مندی عرصه‌ها و بهره‌برداران از منابع آب موجب کاهش خسارت به عرصه‌های منابع طبیعی خصوصاً فرسایش خاک گردد.

او افزود: استفاده از ذخایر برف در مناطق کوهستانی و برف‌گیر از جمله اقداماتی است که هم اکنون در جهان در حال انجام می‌باشد و کشور ما چند سالی است که به این موضوع روی آورده است.

رضازاده اضافه کرد: snow pack ایجاد یک فضای مناسب برای مناطق برفگیر است که بتواند مدت زمان ذوب شدن برف‌ها را از یک زمان عادی که ممکن است در مناطق برفگیر استان ما دو یا سه ماه باشد به چهار تا پنج ماه افزایش دهد.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به الزام مشارکت مردم برای اجرای این روش ادامه داد: قبل از آغاز بارش‌های برف زمستانی باید تمهیداتی اندیشیده شود که مهمترین آن آماده سازی خاشاک و کاه در محدوده مورد نظر است.

رضازاده گفت: پس از بارش‌های مناسب برفی که معمولاً ضخامت بین ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر است سطح بالای برف با بخش بسیار نازکی از خاشاک یا کاه پوشانده می‌شود، به طوری که باعث انقطاع و فاصله تا بارش بعدی خواهد شد.

او افزود: علت اصلی این کار حفظ دمای لازم یخ زدگی برای برف است و از ذوب شدن آن جلوگیری می‌کند که موجب افزایش مدت زمان برف گیری منطقه خواهد شد و به دنبال آن دارای ذخایر آبی مناسب و پایدارتری خواهیم بود.

رضازاده اضافه کرد: snow pack از هدر رفت ناگهانی آب ناشی از ذوب برف خصوصاً در اوایل فصل بهار جلوگیری خواهد کرد.

او ادامه داد: با توجه به کاهش بارش برف در سال‌های اخیر و افزایش میانگین دمای سالانه در سطح استان، این اداره کل در راستای افزایش ذخایر آبی و کاهش فرسایش خاک در مناطق برف گیر این اقدام را در دستور کار خود قرار داده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.