کشت زعفران در فارس و حمایت دولت از خرید این محصول

دستگاه‌های دولتی متولی در استان فارس خرید حمایتی زعفران را در این استان از میانه آبان‌ ۹۹ آغاز کرده‌اند تا از این طریق حمایت لازم از تولیدکنندگان این محصول صورت گیرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، استان فارس در ردیف تولیدکنندگان شاخص محصول زعفران در کشور است که این محصول در سال ۹۹ در حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار در این استان کشت و برداشت آن از نیمه آبان‌ ۹۹ آغاز شد و تا پایان آذرماه این سال ادامه دارد.

استان فارس در سال ۱۳۹۸ رتبه چهارم کشور را در میزان برداشت این طلای سرخ به خود اختصاص داد طوری که ۳ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم زعفران در این استان برداشت شد و به گفته کارشناسان، زعفران فارس از کیفیت بالایی برخوردار است.

خرید حمایتی زعفران از شنبه ۱۷ آبان ۹۹ آغاز شده که براساس این طرح، زعفران نگین با قیمت کیلویی ۱۳ میلیون تومان و زعفران پوشال با قیمت کیلویی ۱۱ میلیون تومان در طرح خرید حمایتی قرار گرفته است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در واکنش به ادعای منتقدان دولت مبنی بر شکست طرح دولت برای خرید محصول زعفران گفت: در استان فارس مشکلی در این زمینه وجود ندارد و دولت آماده خرید محصول زعفران از کشاورزان است.

صمد رنجبری افزود: برداشت زعفران در استان فارس به تازگی شروع شده است و کشاورزان و بهره‌برداران مشکلی برای فروش زعفران ندارند.

او ادامه داد: در عین حال اداره‌کل تعاون روستایی فارس اعلام آمادگی کرده که اگر کشاورزان تمایل به فروش محصول زعفران به دولت داشته باشند از آنان خریداری کند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سال‌های قبل نیز تجربه خرید محصول زعفران را داشتیم و امسال نیز این آمادگی وجود دارد و چنانچه بهره‌برداران مایل باشند اداره‌کل تعاون روستایی حاضر است خرید را انجام دهد.

رنجبری افزود: تا کنون کشاورزان فارس برای فروش زعفران خود به دولت نداشته اند چرا که در حال حاضر بازار خوبی در این زمینه وجود دارد و به خوبی در بازار این محصول را می‌فروشند و مشکلی در این زمینه ندارند.

کشت زعفران در ۲۰ شهرستان فارس

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در زمینه ظرفیت استان فارس در کشت زعفران به خبرنگار ایرنا گفت: حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار زعفران در استان کشت شده که ۸۵۰ هکتار آن مربوط به سنوات قبل و مابقی مربوط به ۲ سال اخیر است.

مجیدرضا پاکاری افزود: محصول زعفران در ۲۰ شهرستان از ۳۶ شهرستان استان فارس کشت شده که شهرستان استهبان، نی‌ریز، سروستان، مرودشت، اقلید، شیراز، سپیدان، اقلید بیشترین کشت را به خود اختصاص دادند.

او ادامه داد: میانگین تولید در استان فارس بین ۴.۵ کیلوگرم تا پنج کیلوگرم در هکتار زعفران خشک است.

طبق آمارهای موجود پارسال ۵۰۰ تن زعفران در سطح بیش از ۱۲۳ هزار هکتار در کشور کشت شد که از این میزان بیش از ۲۷۲ هزار تن محصول به کشورهای مختلف جهان صادر شد.

سال گذشته حدود ۷۵ تن محصول زعفران در دو رتبه‌بندی با قیمت‌های بین ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از کشاورزان خریداری شد.

منبع: ایرنا
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار