باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

ساخت هتل چهارباغ اصفهان به کجا رسید؟ / از دغدغه‌های فعالان فرهنگی تا مجوز‌های صادر شده میراث!

تعدیل ارتفاع تنها راهکار ادامه ساخت و ساز هتل خبرساز در حاشیه تاریخی‌ترین خیابان اصفهان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، چند ماه پیش ساخت یک هتل در حریم تاریخی خیابان چهارباغ عباسی اصفهان به تیتر اول رسانه‌های جمعی تبدیل و با اعتراض فعالان میراث فرهنگی روبه رو شد.
 
طبق شواهد و مستنداتی که با تحقیق باشگاه خبرنگاران جوان به دست آمد و با توجه به ضوابط میراث فرهنگی مبنی بر ارتفاع قانونی تا حداکثر ۸ متر در ساخت و ساز‌های این حریم، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان دقت لازم را در صدور مجوز ساخت نداشته و به همین ترتیب اقدامات بعدی از جمله گودبرداری و تخریب در زمین محل احداث پیش از ابلاغ توسط کمسیون ماده ۵ صورت گرفت که موجب مشکلات فراوانی شد.
 
هتل چهارباغ به کجا رسید؟ / از دغدغه‌های فعالان فرهنگی تا مجوز‌های صادر شده میراث!
 
محمد بناییان مفرد، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص مراحل بررسی مجوز‌های ساخت هتل گفت: دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ شورای عالی معماری و شهرسازی در استان ها، اداره کل راه و شهرسازی است و مدارک درخواست تغییر در طرح‌های تفصیلی به دبیرخانه کمیسیون ارائه و بررسی می‌شود.
 
او ادامه داد: باتوجه به قرارگیری محل ساخت هتل در محدوده تاریخی شهر، متولی حفظ و نگهداری آن اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است، مدارکی که برای طرح موضوع نیاز بوده همگی از سوی این دستگاه ارائه شده و دارای مجوز میراث فرهنگی بوده است. (بند ۱ نامه میراث)
هتل چهارباغ به کجا رسید؟ / از دغدغه‌های فعالان فرهنگی تا مجوز‌های صادر شده میراث!

سرنوشت طرح ساخت هتل به کجا رسید؟

او در خصوص تصمیم نهایی و تعیین تکلیف ساخت هتل توضیح داد:  پس از تنظیم صورتجلسه، کل مصوبات کمیسیون ماده ۵ به دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران وزارت میراث فرهنگی می‌رسد. در نهایت با بحث‌های کارشناسی از ما درخواست تکمیل مدارک داشتند. در ادامه، تصمیم به اعمال تغییراتی از جمله تعدیل ارتفاع گرفته شد.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: این تغییرات پس از طی مراحل لازم در استان، به شورای عالی معماری و شهرسازی در تهران رسید. در آن شورا نیز، مشخص می‌شود که این مصوبه تایید خواهد شد یا خیر. البته هنوز جلسات برگزار نشده و ما چندین ماه است که منتظر تصمیم این شورا هستیم.
 
هتل چهارباغ به کجا رسید؟ / از دغدغه‌های فعالان فرهنگی تا مجوز‌های صادر شده میراث!

گودبرداری و تخریب بدون داشتن پروانه؟!

بناییان در خصوص تخریب و گودبرداری در محل احداث هتل قبل از صدور پروانه عنوان کرد: هر اقدامی در شروع عملیات ساختمانی منوط به داشتن پروانه ساختمانی و مجوز است. اگر کسی بدون مجوز اقدامی انجام دهد خلاف مقررات است. ما قبلا این مورد را بررسی کرده در تاریخ ۲۴ تیر سال ۹۸ در این خصوص تذکراتی داده ایم، ولی اینکه چرا این اقدامات قبل از دریافت مجوز صورت گرفته، شهرداری باید پاسخ دهد.

او در پاسخ به اینکه چرا در روند ساخت و ساز این هتل، به جا یتایید نقشه‌های معماری، نقشه‌های دکوراسیون داخلی تایید شده بود توضیح داد: با توجه به متن مصوبه و مواردی که در آن قید شده، مسئولیت کنترل نقشه‌ها توسط کمیسیون ماده ۵ بر عهده اداره میراث فرهنگی و گردشگری است. چون محل احداث هتل در محدوده تاریخی است.

بناییان در پاسخ به این سوال که آیا در صورت تصویب اعمال تغییرات و تعدیل ارتفاع هتل دغدغه فعالان حوزه میراث فرهنگی رفع می‌شود، تصریح کرد: فصل الخطاب بالاترین مرجع شهرسازی کشور، شورای عالی معماری و شهرسازی است و هر تصمیم این شورا برای همه لازم الجرا خواهد بود و قطعا دغدغه دوستداران میراث فرهنگی در نظر گرفته و تغییرات طرح مورد قبول همه واقع خواهد شد.

هتل چهارباغ به کجا رسید؟ / از دغدغه‌های فعالان فرهنگی تا مجوز‌های صادر شده میراث!

از ارتفاع غیرقانونی تا ورود دادستانی و توقف طرح هتل

علی اصفهانی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان گفت: در ساخت و ساز‌هایی که در حریم تاریخی شهر صورت می‌گیرد باید تمام ضوابط میراث فرهنگی رعایت شود. هتل چهارباغ براساس گزارش سازمان بازرسی و بررسی‌هایی که صورت گرفت، از لحاظ ارتفاع مطابق قانون ساخته نشده، چون ارتفاع باید حداکثر ۸ متر باشد.
 
او افزود: به همین دلیل دستور توقف طرح صادر شده است البته در صورت داشتن مدارک و مجوز‌هایی می‌توان مراحل ساخت و ساز را ادامه داد، اما مسئله ارتفاع باید به درستی درنظر گرفته شود.
 
هتل چهارباغ به کجا رسید؟ / از دغدغه‌های فعالان فرهنگی تا مجوز‌های صادر شده میراث!

نظارت شهرداری و شورای شهر به کجا رسید؟

علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت:  هتل چهار باغ بعد از طی کردن مراحلی در ساخت، با شکایت سازمان‌های مردم نهاد مواجه شد و بر همین مبنا دادستان  دستور توقف طرح را صادر کرد.

او افزود: زمان آن رسیده که دستگاه‌های مختلف تصمیم گیرنده نظیر ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و راه و شهرسازی استان اصفهان با در نظر گرفتن منافع عموم مردم و مسائل تاریخی شهر، همچنین حقوق فرد اقدام کننده به ساخت هتل، به یک جمع بندی برسند.

او با تاکید بر توجه به دغدغه فعالان میراث فرهنگی اذعان کرد: در حال حاضر شیوع ویروس کرونا به گردشگری شهر آسیب زده، ولی قرار نیست تا همیشه این موضوع ماندگار باشد. ما برای اجرای طرح اصفهان ۲۰۲۰ که آغازی برای طرح‌های کلان گردشگری است، نیاز به تامین زیرساخت‌هایی داریم که یکی از آن‌ها هتلهاست و در این زمینه به همکاری بخش خصوصی نیازمندیم و نباید اجازه دهیم با غفلت از تامین زیرساخت ها، گردشگری شهر کمرنگ شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص نداشتن مجوز‌های لازم برای گودبرداری و ساخت هتل افزود: مراحل ۱۵ گانه‌ای را به ما گزارش کردند که بر اساس مستنداتی که به دست ما رسیده در آن همه مراتب به خوبی رعایت شده بود و فرد اقدام کننده به ساخت هتل نیز مقید به رعایت اصول و قوانین بوده است. تنها مشکل بحث ارتفاع آن است که امیدواریم این نیز به خوبی حل شود.

به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت جهانی بنا‌های تاریخی شهر اصفهان، همه دستگاه‌های ذیربط برای حفظ و نگهداری حریم تاریخی شهر، باید همسو با فعالان و علاقه‌مندان این حوزه عمل کنند. میراثی که امروزه در دست داریم حاصل تلاش و یادگار نیاکان ماست. با ادامه روند فعلی و نبود نظارت‌های بازدارنده، آیندگان از ما پاسخ روشنی نخواهند گرفت!

گزارش از نسیم مسیبی

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
حتما پشت طرف پر بوده
اصفهانی ها که آنقدر زرنگین،اجازه ندهید روابط تاریخ استان تان را نابود کند
آخرین اخبار