دریافت سهمیه نهاده بدون جوجه‌ریزی/ دلالی خوراک سودآورتر از تولید مرغ شده است

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با بیان اینکه بازار امروز در کشور بازار دلالی است، گفت: در سطح کشور برخی مرغداران بدون جوجه‌ریزی، اقدام به دریافت نهاده از سامانه بازارگاه کرده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، علی خانمحمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به این‌که کمبود در نهاده‌های دام و طیور در این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری مطرح است، اظهار داشت: تولید کننده‌ها به ناچار مجبور هستند نهاده مورد نیاز خود را به هر نحوی شده تأمین نمایند و در این راستا حتی گندم نیز وارد جیره غذایی دام شده است. با این حال چندین بار به دولت اخطار داده‌ایم هر نهاده‌ای که از زراعت جذب دام یا بالعکس انجام گیرد تمامأ در پایداری هم تاثیرگذار است و در روند هم اختلال ایجاد خواهد کرد.

او افزود: کشور ما با چهار فصل، اقلیمی‌های متفاوتی دارد و می‌توان با تکیه بر آن در تولید محصولات کشاورزی و دامی سرمایه‌گذاری کرد. اما متأسفانه برنامه‌ریزی در این راستا به شکل مناسب انجام نمی‌گیرد. چرا که محققان باید به مسئله پایداری و الگوی کشت توجه جدی داشته باشند تا بتوانند در زمانی که به پایداری محصول فکر می‌کنند تمام امور را مد نظر قرار دهند و یک سویه برنامه‌ریزی نداشته باشند.

مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با تأکید بر این‌که باید برنامه‌ریزی مدیریتی هم سو با الگوی کشت پیش رود گفت: در طول دهه‌های اخیر هیچ سرمایه‌گذاری زیر سطحی بر پایداری تولید انجام نشده تا بتوان در مواقعی که با بحران مواجه می‌شویم مسئله را مدیریت نماییم.

او  با بیان این‌که کشور از لحاظ تولید محصولات کشاورزی هیچ مشکلی ندارد و سالانه ۱۲۶ میلیون تن محصول تولید می‌کند، عنوان کرد: در حال حاضر مدیریت مناسب نیست چرا که در یک مثال بارز جوجه‌ریزی بر این فرض که باید پنج درصد تلفات دهد انجام می‌شود، در حالی که می‌توان تلفات را قبل از مصرف دان توسط جوجه به صفر رساند، این موضوع یکی از مسائلی است که اصلاً بر روی آن کار انجام نمی‌شود.

خانمحمدی با انتقاد از این‌که در شرایط حاضر نباید تمام تمرکز مجلس به استیضاح وزیر کشاورزی باشد، تصریح کرد: مشکلاتی که در طول سال‌های اخیر در بخش کشاورزی ایجاد شده را نمی‌توان به یکباره تنها با یک اقدام حل کرد. باید در طول سالیان برنامه‌ریزی برای افزایش سطح تولید دام و طیور و در نهایت افزایش صادرات در شرایط تحریم داشت. اما متأسفانه تنها چیزی که در این ماه‌ها شاهد آن بوده‌ایم کاهش سطح تولید و جوجه‌ریزی بوده است.

این مقام مسئول با تأکید بر این‌که باید دولت، مجلس و قوه‌قضائیه در کنار هم برای حل مشکلات ایجاد شده گام بردارند، عنوان کرد: باید موانع قانونی موجود حل شود، راه تأمین ارز به کشور مشخص گردد، چراکه کشور‌هایی با جمعیت‌های چندین برابر ایران توانسته‌اند در چنین شرایطی کشور را کنترل کنند و مانع اوج‌گیری یک‌باره قیمت در تمام اقلام شود.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با بیان اینکه بازار امروز در کشور بازار دلالی است و کنترلی در آن وجود ندارد، بیان کرد: سامانه بازارگاه باید به اندازه جوجه‌ریزی که در مرغداری‌ها انجام می‌گیرد، نهاده در اختیار فعالان این صنعت قرار دهد، اما متأسفانه نظارتی انجام نمی‌گیرد، حتی در این راستا برخی مرغداران بدون جوجه‌ریزی، اقدام به دریافت نهاده از سامانه کرده و آن را با قیمت‌های نجومی در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

او با اشاره به این‌که با شرایط حاضر اگر مصرف‌کننده توان مصرف نداشته باشد قطعاً تولید ضربه خواهد دید خاطر نشان کرد: باید شرایط به نحوی تغییر یابد که تولید‌کننده توان تولید و مصرف کننده نیز توان خرید و استفاده را داشته باشد. با این وجود بخش تولید و کشاورزی زنجیر‌ وار به هم متصل است و اگر نهاده، دارو یا واکسن به موقع تأمین نشود، بازار به نفع سودجویان تغییر می‌یابد و این امر نیز همان‌طور که شاهد آن هستیم در حال رخداد است.

خانمحمدی با تأکید بر این‌که هر دو تولید کننده و مصرف‌کننده در حال فشار و ضرر هستند، گفت: کسانی که عامل و کانون اصلی به‌وجود آوردنده آشفته بازار هستند، کسانی هستند که سرمایه‌های هنگفت پنهان را در دست داشته و با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف هر روز اتفاقات و مشکلات جدید اقتصادی را در کشور رقم می‌زنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.