دانشمند هسته ای آمریکا:

زمان‌بندی ترور دانشمند ایرانی معنادار است

گفتگو با فرانک فن هیپل در خصوص ترور شهید فخری زاده را از نظر می‌گذرانید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بار دیگر پرده از هم‌پیمانی واشنگتن و تل‌آویو در مواجهه مطلق با نظام و ملت ایران برداشته‌است. در خصوص این ترور، روزنامه جام‌جم گفت‌وگویی با پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون پیشین کاخ‌سفید و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا انجام داده که در ادامه آمده‌است. حوزه تحقیقاتی «فن‌هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی، چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست‌گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

حتما اخبار مربوط به ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای کشورمان را شنیده‌اید. این دانشمند تنها دانشمند ایرانی است که «بنیامین نتانیاهو» در یک سخنرانی از آن نام برده‌است. همچنین سازمان مجاهدین خلق نیز در نشست اخیر خود از این دانشمند نام برده بود. ارزیابی شما از دلایل این ترور و عوامل آن چیست؟
اعتقاد بر این است که (شهید) فخری‌زاده نقش به‌سزایی در شکل‌گیری برنامه هسته‌ای ایران و توسعه آن داشته‌است. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروژه‌هایی که ایشان و همکارانشان بر روی آن‌ها کار می‌کردند، خواستار مصاحبه با آن‌ها بود. در خصوص زمانی که ترور در آن صورت گرفته‌است نیز نکاتی وجود دارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آن‌ها گذشت. ممکن است زمان آن رسیده باشد تا کار برای دولت بایدن برای بازگرداندن ایالات‌متحده به برجام و بازگشت مجدد ایران به تعهداتش دشوارتر شود، اما احتمال هم دارد این زمان‌بندی اتفاقی باشد.


بیشتربخوانید


اخیرا نتانیاهو از عربستان دیدار داشت و پمپئو هم به منطقه سفر داشته‌است. این اتفاقات چه ارتباطی با این ترور می‌تواند داشته باشد؟
این احتمال وجود دارد که پمپئو با نتانیاهو گفتگو کرده باشد که چه کاری می‌تواند برای حمله به برنامه هسته‌ای ایران انجام شود. گزارش شده‌است که رئیس‌جمهور ترامپ قبل از ترک دفتر خود می‌خواست به برنامه هسته‌ای ایران حمله کند و متقاعد شد که کارخانه غنی‌سازی اورانیوم نطنز ایران را از ترس ایجاد جنگ بمباران نکند.

نتانیاهو در اظهاراتی مبهم و البته معنادار اعلام کرد که در این هفته اقدامات مهمی انجام داده‌است که از ذکر همه آن‌ها معذور است. به نظر می‌رسد اگر اسرائیل پشت عامل این ترور باشد این پیام را به دولت بایدن می‌دهد که اسرائیل صرف‌نظر از رویکرد دولت آمریکا به برنامه هسته‌ای ایران، راه خود را خواهد رفت. ارزیابی شما چیست؟
فکر می‌کنم نتانیاهو با پیوستن مجدد ایالات‌متحده به برجام مخالفت خواهد کرد. این مساله باید مدنظر قرار گیرد. اگر نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر در نتیجه دادرسی فساد که قرار است در ماه فوریه آغاز شود، تغییر کند، کاملا ممکن است دیدگاه منفی دولت اسرائیل در مورد برجام تغییر کند. روسای بازنشسته آژانس اطلاعاتی اسرائیل از برجام حمایت کرده‌اند.

ترامپ با بازنشر توییت یک خبرنگار اسرائیلی که گفته بود «محسن فخری‌زاده» سال‌ها در رصد موساد برای ترور بوده، واکنش نشان داد. به نظر می‌رسد این توییت همکاری تل‌آویو و واشنگتن را در انجام این ترور نشان می‌دهد. ارزیابی شما چیست؟
ترامپ چیز‌هایی را که دوست دارد بازتوییت می‌کند! غالبا آن‌ها نظریه‌های توهم توطئه هستند؛ بنابراین من اهمیت زیادی به آن توییت نمی‌دهم! اما من روزشماری می‌کنم که ترامپ کاخ‌سفید را ترک کند. او صدمات زیادی به آمریکا و جهان وارد کرده‌است. متأسفانه او هنوز در ایالات‌متحده آمریکا طرفداران زیادی دارد. این کار بازیابی آمریکا را دشوارتر می‌کند.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار