حسین شیر دل، نویسنده کتاب«تاتیک» از ایده نوشتن، استقبال مخاطبان و روند داستان می‌گوید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ایثارگری‌های رزمندگان مسیحی در طول جنگ تحمیلی، جلوه با شکوهی از همگرایی ادیان در نظام جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشته است. دفاع مقدس ۸ ساله ایران و ایرانی، مسلمان و کلیمی و مسیحی و زرتشتی نمی‌شناخت. همه آمدند و به مناسبت چاپ دوم کتاب «تاتیک» که اولین کتاب داستانی شهدای مسیحی است با نویسنده آن، حسین شیر دل صحبت کردند.

چه طور شما نویسنده کتاب‌های حوزه ادبیات پایداری شده اید؟

پدر و دوستان او جبهه بودند و ما از بچه‌های جبهه محسوب می‌شویم، من و برادرم در نوجوانی با فضا‌های مذهبی ارتباط برقرار کردیم. وقتی وارد کلاس‌های خاطره نویسی این حوزه شدم، داریوش عابدی، استادم به من گفت: « آن قدر جنگ را بنویس تا تمام شود»، اولین کار من کتاب «چفیه دزدی» بود که تا به حال من و برادرم حدود ۴۰ کتاب در حوزه ادبیات پایداری چاپ کرده ایم.

چی شد که تصمیم گرفتید درباره شهدای مسیحی داستان بنویسید؟

من در اینترنت جستجو می‌کردم و آمار‌های شهدای مسیحی را می‌دیدم که به ۴ شهید مفقود الاثر مسیحی برخوردم که همین چهار نفر انگیزه من شد تا من «تاتیک»، اولین کتاب داستانی شهدای اقلیت را بنویسم. در نهایت کتاب «تاتیک» را به همان ۴ شهید مسیحی مفقود الاثر تقدیم کردم.

امکان دارد که درباره آن چهار شهید مسیحی کتابی بنویسید؟

من حدود پانزده ساله که خاطرات رزمندگان را نوشته ام و بالای ۱۵۰۰ ساعت از بچه‌های جبهه مصاحبه گرفتم و تسلط کامل روی خاطرات جنگ دارم و ذهنم از طریق مطالعه رمان‌های غربی پر شده است. خودم خیلی دوست دارم برای آن چهار شهید مسیحی کتاب بنویسم، ولی نیازمند کمک از نماینده‌های مسیحیان مجلس است و اینکه بتوانم خانواده ۴ شهید مسیحی را پیدا کنم.

تاتیک به چه معنا است؟

تاتیک در زبان ارمنی به معنای مادربزرگ و عزیز است و همین معمای داستان است. رمان«تاتیک» یک کار روایت- خاطره- داستان بوده و قصه آن ذهنی است و با وجود شهدای ارمنی، زرتشتی، کلیمی و ... تا به حال کاری درباره شهدای اقلیت انجام نشده بود.

کار کردن درباره شهدای مسیحی سخت‌تر است یا مسلمان؟

مطمئنا مسیحی مخصوصا در داستان نویسی سخت‌تر است، چون ذهن من نویسنده مسلمان نسبت به سبک زندگی فرد مسیحی محدود است. برای نوشتن داستان درباره شهدای مسیحی باید انجیل خوانده باشی، کلیسا رفته باشی و در فضای زیست او زندگی کرده باشی.

شهدای مسیحی حدود ۱۵۰ و خرده‌ای اسیر داشتند، نوع روایت کردن نویسنده از آنان دلسوزانه و غریبانه است. خانواده شهدای مسیحی غریبانه صحبت می‌کنند که البته از روی ضعف نیست و از روی افتخار است.

استقبال از کتاب به چه صورت است؟

چاپ کتاب به صورت منظم و مرتب پیش رفت و استقبال هم خوب بود تا به چاپ دوم رسید. سال‌ها است که شهدای مسیحی کتاب مستقلی ندارند و من اولین کسی هستم که این کار ناقابل را برای آنان انجام دادم و این کار دلی بوده که مردم دوست داشتند.

به نظر شما «تاتیک» توانست به مخاطبان درباره شهدای مسیحی آگاهی دهد؟

به نظرم این اتفاق برای «تاتیک» افتاد و سعی کردم به تمام بچه‌های خاص جنگ و همه آنانی که به زندگیشان پرداخته نشده بود، بپردازم. حتی کسانی که تا به حال کار جنگ را نخوانده اند به من پیام دادند که شش جلد از «تاتیک» را خریداری کنند و به افراد دیگر اهدا کنند. به نظر خودم کارم عالی نبوده، ولی همه تلاش خودم را می‌کنم که با توفیق الهی درجه کار خودم را به عالی برسانم.

گفتنی است کتاب تاتیک در قطع رقعی در ۹۶ صفحه به قلم حسن شیردل و به همت انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.
انتهای پیام/

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار