دبیر سومین جشنواره مد و لباس کودک مطرح کرد؛

خودمان باعث تهاجم فرهنگی شده‌ایم/ تولید لباس کودک حتی در دوران کرونا هم تعطیلی ندارد

دبیر سومین جشنواره مد و لباس کودک و نوجوان، از مشکلات تولید پوشاک برای این گروه سنی گفت.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، فراخوان سومین جشنواره مد و لباس کودک و نوجوان منتشر شد و طراحان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. با توجه به شیوع ویروس کرونا، امسال شیوه اجرای جشنواره تغییر کرده است و برنامه‌ها به صورت غیر حضوری پیش می‌رود. علاوه بر این در سومین دوره از جشنواره، بخش‌های علمی و پژوهشی تقویت شده است.

برای اطلاع بیشتر از جزئیات جشنواره مد و لباس کودک و نوجوان با غزاله بهمنی دبیر گفت‌وگو کردیم. وی ابتدا درباره کمبود طراحی مناسب برای لباس کودکان و نوجوانان به خبرنگار ما گفت: هدف اصلی ما در این دوره از جشنواره، کمک به ارتقای دانشِ علمی و فنی در بخش لباس کودک و نوجوان است. در طراحی و تولید لباس نوجوانان نواقص فراوانی وجود دارد. عموما دخترانِ نوجوان در سن ۱۴ تا ۱۸ سالگی لباس زنانه و پسران لباس مردانه می‌پوشند. تلاش ما این است که فقر موجود در طراحی لباس نوجوان برطرف شود.

سومین جشنواره مد و لباس کودک و نوجوان

این کارشناس حوزه پوشاک کودک و نوجوان درباره تهاجم فرهنگی در این زمینه اظهار کرد: ما از تهاجم فرهنگی در زمینه پوشاک رنج می‌بریم، اما اطلاع نداریم که خودمان باعث تهاجم فرهنگی شده ایم. اگر تولیدکنندگان پوشاک مردانه و زنانه به صورت تخصصی وارد بحث پوشاک نشوند، اقتصاد این بخش با بحران مواجه می‌شود و کالای مورد استفاده بچه ها، تولیدات وارداتی خواهد بود. به این ترتیب بچه‌ها در سن رشد لباس‌هایی را به تن می‌کنند که مملو از المان‌هایی متضاد با فرهنگ غنی کشورمان است. نبود تولید مناسب در داخل، باعث مورد استقبال واقع شدن محصولات نامناسب خارجی شده است.


بیشتر بخوانید

بی دقتی در طراحی لباس بچه ها بیداد می کند

برگزاری سومین جشنواره مد و لباس کودک و نوجوان با هدف معرفی قهرمانان کشور

دبیر سومین جشنواره لباسِ کودک و نوجوان مشخص شد


وی افزود: یکی دیگر از مشکلات موجود، بهداشت نامناسب در کارگاه‌های تولید لباس کودکان و نوجوانان است. باید جایی که لباس تولید می‌شود، دارای تمامی فاکتور‌های بهداشتی باشد. باید بخش کنترل کیفی به کالا‌ها و تولیدات پوشاک کودک و نوجوان اضافه کنیم و با برچسب کنترل کیفی کالا‌ها به بازار برود.

بهمنی در ادامه به کم شدن انگیزه تولیدکنندگان پوشاک در دوران کرونا اشاره و اظهار کرد: کسب و کار بسیاری از طراحان و تولیدکنندگان پوشاک با شیوع کرونا به مشکل خورد. خیلی از فعالان پوشاک نسبت به ادامه فعالیت خود دلسرد شده اند. تلاش می‌کنیم با ایجاد فضا‌های مناسب برای پیشرفت فعالان پوشاک کودک و نوجوان، امید را به آن‌ها برگردانیم و آن‌ها را متقاعد کنیم که با انگیزه مضاعف فعالیتشان را ادامه دهند.

این فعال حوزه لباس درباره جشنواره امسال بیان کرد: با وجود اینکه تنها چند روز از انتشار فراخوان جشنواره گذشته است، اما تا همین لحظه هفت اثر به دبیرخانه ارسال شده و استقبال خوبی صورت گرفته است. امسال بخش‌های تولید، صنعت و اتحادیه‌های بزرگ را وارد فستیوال کار کردیم. تلاش می‌کنیم تولید کنندگان را با طراحان حرفه‌ای آشنا کنیم. جشنواره امسال قرار نیست به محض اختتامیه، فعالیتش پایان یابد. ممکن است دبیرخانه دائمی باشد و اگر هم نباشد، ما پیگیر هستیم که رابطه طراح و تولید کننده قطع نشود. تولید کنندگان پوشاک موظف هستند که حقوق طراحان را پرداخت کنند و طراح را به حال خود رها نکنند.

وی ادامه داد: برای اولین بار در جشنواره مد و لباس کودک و نوجوان ویدئو‌های آموزشی به زبان عادی برای شرکت کنندگان تدارک دیده شده که از طریق آن اطلاعات مناسب در زمینه‌های تخصصی پوشاک به آن‌ها داده می‌شود. در بخش دانشگاهی تصویر سازی و طراحی را به نحوی که به صورت کاربردی در فرایند تولیدِ پارچه و لباس اثر بگذارد خواهیم داشت. بخش کیف و کفش و سلامت آن متناسب با سن کودک و نوجوان به جشنواره امسال اضافه شده است. در این دوره برای نخستین بار داورانی در سنین کودک و نوجوان به جشنواره اضافه کردیم. البته این داوران نظر کارشناسانه و علمی نسبت به طراحی‌ها نمی‌دهند، اما می‌گویند که کدام طراحی را دوست دارند و از چه محصولی خوششان نمی‌آید.

لباس مورد علاقه کودکان

بهمنی افزود: طراحان ما باید تمام تمرکز خود را روی علاقه بچه‌ها بگذارند. نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفته که کودکان و نوجوانان با لباس خود زندگی می‌کنند و این لباس به نوعی تشکیل دهنده زندگی و فرهنگ فرزندان ماست. کودکان تنها داراییشان لباس است. آن‌ها در سنین پایین حتی با طراحی‌های لباسش حرف می‌زنند و با آن‌ها بازی می‌کنند. چطور می‌توان منکر نقش بالای لباس در رشد و یادگیری فرزندان شد. ما در جشنواره امسال کاری را به عنوان اثر برگزیده معرفی نمی‌کنیم که فارغ از علایق بچه‌ها و بی تناسب با فیزیک و نیاز آن‌ها باشد.

این طراح و تولید کننده پوشاک درباره توجه به طراحی ماسک در جشنواره بیان کرد: یکی از مشکلات والدین در دوران شیوع کرونا، قرار دادن ماسک روی صورت بچه هاست. برای حفظ سلامتی بچه‌ها بخشی را در جشنواره مدِ کودک در نظر گرفتیم که به طراحی ماسک برای کودکان اختصاص دارد. در این بخش طراح باید به گونه‌ای عمل کند که کودکان را مجاب کند ماسک‌ را روی صورت نگه دارد.

وی ادامه داد: ما برای اولین بار کسب و کارهای نوپایی را در نظر گرفتیم که عنوانش خلاقیت در طراحی با محوریت سلامت مصرف کننده است. در دیگر کارگاه‌های جشنواره که برای طراحان در نظر گرفته شده است، این آموزش داده می‌شود که هر بخش از طراحی تا تولید پوشاک، نیازمند تخصص جداگانه است و طراح نباید به هر بخشی ورود کند. برای مثال بازاریابی پوشاک کودک و فروش محصول، موضوعی خارج از حیطه طراحی است و باید فرد دیگری که در این زمینه تخصص دارد، آن را انجام دهد.

دبیر سومین جشنواره مد و لباس کودک و نوجوان

بهمنی در پایان اضافه کرد: سعی کردیم جوایز مناسبی را برای برگزیدگان هر بخش در نظر بگیریم. سومین جشنواره مد و لباس کودک و نوجوان، بودجه فراوانی ندارد و ما با حداقل بودجه فستیوال را برگزار می‌کنیم، اما تلاش کردیم برای برگزیدگان بهترین هدایای مادی و معنوی را در نظر بگیریم که همه آن‌ها برای پوشاک کودک و نوجوان، انگیزه دو چندان پیدا کنند. در همین راستا امسال بخشی با عنوان ویترین ملی را طرح ریزی کردیم که محصولات مناسب به مشتریان آن محصول با کیفیت عرضه شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
چيز عجيبي كه من تو دوران كرونا كشف كردم اينه كه ماسك غير از فوايد بهداشتي كه داره بهترين وسيله حجابه چون نصف صورت خانما رو ميگيره و از ديد خارج ميكنه
به مظر من ماسك هم بايد عين روسري و مانتو جزو پوشش حجاب خانمها اجباري بشه
Germany
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
در طراحی ، جنس پارچه ، رنگ پارچه واندازه و الگوهای مهندسی شده و دوام جنس و رنگ‌ خیلی مهم است و در اخر وزن پارچه ها خیلی سنگین نباشند .