خرید تضمینی یک میلیون و ۳۴۵ هزار تن محصول چغندرقند از زارعین استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از خرید تضمینی یک میلیون و ۳۴۵ هزار تن محصول چغندرقند از زارعین استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،  رسول جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تا کنون ۹۰ درصد محصول مزارع چغندر قند استان برداشت شده است، گفت: همزمان با آغاز فصل برداشت چغندرقند از مزارع استان، یک میلیون و ۳۴۵ هزار تن تاکنون توسط کارخانجات قند خریداری شده است.

رسول جلیلی افزود: با شروع تحویل چغندرقند از کشاورزان استان، حدود ۸۰ درصد مطالبه چغندرکاران به میزان بیش از ۷۳۶ میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

او اظهار کرد: مجموع مطالبه چغندرکاران استان از کارخانه‌های چغندرقند آذربایجان‌غربی تاکنون ۹۱۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

جلیلی تاکید کرد: بر اساس برآورد‌های انجام شده در حدود ۶۰۰ هکتار از مزارع هنوز برداشت نشده و ۱۲۰ هزار تن چغندر قند نیز در کنار مزارع دپو شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: با تصویب دولت امسال محصول چغندرکاران با نرخ تضمینی هر کیلوگرم ۶ هزار و ۵۲۰ ریال با عیار ۱۶ درصد با احتساب کمک هزینه حمل و نقل خریداری خواهد شد که نسبت به قیمت چهار هزار و ۲۳۰ ریال پارسال نزدیک به ۵۳ درصد افزایش دارد.

جلیلی خاطر نشان کرد: امسال میانگین برداشت چغندر قند از مزارع آذربایجان‌غربی با میانگین عیار ۱۷.۳۸ درصد و میزان افت محصول ۲ درصد است که این امر نشان‌دهنده افزایش تولید و کیفیت این محصول در مزارع است.

او افزود: سطح زیر کشت چغندرقند در آذربایجان‌غربی در مقایسه با سال قبل از آن ۱۸ درصد افزایش یافته و این افزایش سطح زیر کشت در شمال استان و خارج از محدوده حوزه آبریز دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است.

لازم به ذکر است که آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و وجود پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده مقام نخست کشوری تولید، سطح زیر کشت و عملکرد چغندر قند را در اختیار دارد.

انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.