در تذکر پیش از دستور صورت گرفت:

اعتراض عضو شورای شهر تهران به تخریب یک خانه تاریخی

نظری نسبت به خروج خانه زند نوابی از ثبت ملی و تخریب آن اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت نظری عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود که در دویست و پنجاه و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران ایراد کرد گفت: خانه تاریخی زند نوابی، یکی از آثار تاریخی شهر تهران است که در ضلع شمال شرقی میدان فلسطین واقع شده و به شماره ۲۳۳۹۲ در زمستان سال ۱۳۸۴ با قدمت دوره پهلوی اول، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده بود.

عضوشورای شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه باوجود رعایت تشریفات ادرای در ثبت این بنا و نیز ابلاغ به مالک در زمان ثبت و عدم اعلام نارضایتی مالک در زمان مقرر، مالکین خانه زند نوابی در سال ۸۸ برای خارج کردن بنا از فهرست آثار ملی به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و در ۱۱ شهریور همان سال، این بنا به دلیل استناد دیوان به قانون ثبت آثار ملی، و با این استدلال که تنها آثاری که تا پایان دوره زندیه احداث شده باشند دارای شئون ملی هستند، این اثر را از فهرست آثار ملی کشور خارج می‌کند.

وی افزود: این اولین اثر در ایران محسوب می‌شود که با رای دیوان از ثبت خارج شد و تا امروز، حدود ۱۴ اثر تنها در شهر تهران از ثبت خارج شده‌اند.

نظری خاطر نشان کرد: شماری از این بنا‌ها از تخریب نجات پیدا کرده و تعدادی دیگر نیمه تخریب و یا به صورت کامل تخریب شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه پس از خروج ملک از ثبت، مالک از شهرداری درخواست جواز ساخت می‌کند اظهار کرد: باتوجه به قرارگرفتن در حریم مسجد امام صادق (ع) و باتوجه به درخواست مالک برای بلندمرتبه سازی (براساس نقل قول‌های شفاهی) شهرداری تهران از صدور پروانه بلندمرتبه در این ملک امتناع می‌کند.

عضوشورای شهر تهران با بیان اینکه در سال ۸۹ بخشی از این بنا به صورت شبانه توسط مالک تخریب می‌شود اظهار کرد: در نهایت با نامه‌نگاری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، از ادامه تخریب جلوگیری می‌شود و در سال ۱۳۹۰ کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران، در پهنه‌بندی طرح تفضیلی جدید، این بنا را s۱۲۳ تثبیت می‌کند و پس از این رای کمیسیون ماده ۵، مالک از تخریب و نوسازی این بنا منصرف می‌شود.

نظری با بیان اینکه متاسفانه پس از ۸ سال، در سال ۱۳۹۸ مالک دوباره درخواست تخریب و نوسازی بنا را می‌دهد و شهرداری نیز از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران استعلام می‌کند گفت: آن اداره کل در پاسخ اعلام می‌دارد که اثر از ثبت خارج شده و شهرداری اجازه صدور جواز ساخت و ساز وفق قوانین و مقرارات موجود را دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری منطقه ۶ در سال ۱۳۹۹ جواز تخریب و نوسازی آن را صادر می‌کند اظهار کرد: متعاقب آن شاهد بودیم در هفته گذشته مالک، بخش عمده این بنا را تخریب کرده و پس از آن با اعتراض رسانه‌ها و فعالین حوزه میراث فرهنگی، تخریب نیمه‌کاره ماند.

عضو شورای شهر تهران خروج آثار تاریخی از فهرست آثار ملی کشور را، پاشنه آشیلی خواند که در زمان ریاست اسفندیار رحیم مشایی در سازمان میراث فرهنگی به وجود آمد و تا امروز نیز گریبان بسیاری از آثار تاریخی‌مان را گرفته است.

نظری اظهار کرد: در سال‌های اخیر دیوان عدالت اداری با ورود غیرکارشناسی به حوزه آثار ارزشمند که ذاتا در تخصص وزارت میراث فرهنگی است، چندین اثر واجد ارزش را از ثبت خارج کرده است.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: متاسفانه سکوت و تاریخ‌گذشتگی قانون، این اجازه را به دیوان داده که در امر غیرتخصصی ورود کرده و حتی شهرداری‌ها را نیز مجبور به صدور پروانه تخریب و نوسازی کند!

نظری با با بیان اینکه دیوان عدالت اداری معمولا در این‌گونه موارد به قانون "حفظ آثار ملی" مصوب آبان ۱۳۰۹ استناد می‌کند که شئون ملی را تنها لایق بنا‌هایی می‌داند که تا اختتام دوره زندیه احداث شده باشند، گفت: حال آنکه قانون "ثبت آثار ملی" و تبصره آن که در آبان ۱۳۵۲ تصویب شده است، شان ملی را تنها به قدمت بنا تنزل نمی‌دهد.

وی با اظهار تاسف از اینکه در آرا قضات دیوان، اثر چندانی از توجه به قانون اخیر دیده نمی‌شود گفت: در آرای آن‌ها تنها به قانون سال ۱۳۰۹ که به آثار دوره زندیه محدود است بسنده می‌شود.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: لازم است وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک‌بار برای همیشه، در تعاملی با مجلس شورای اسلامی برای به‌روز کردن قانون و نیز دیوان عدالت اداری برای توجیه قضات محترم نسبت به اهمیت میراث فرهنگی و هویت جمعی اقدام کرده و برای عمل به وظایف ذاتی خود، اراده‌ای جدی‌تر از خود نشان دهد.

نظری در پایان اظهار کرد: دیوان می‌تواند با ایجاد شعب تخصصی میراث فرهنگی، به صورت حرفه‌ای و تخصصی به این حوزه ورود پیدا کرده تا در آینده شاهد تخریب تاریخ، هویت، خاطرات جمعی و فرهنگی میلیون‌ها ایرانی نباشیم.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار