نماینده مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

حذف ارز ترجیحی نهاده دامی راهی برای آرامش بازار مرغ

طباطبایی نژاد گفت: با حذف ارز ترجیحی نهاده به میزان کافی وارد می‌شود که در این صورت قیمت مرغ کاهش می‌یابد.

سید صادق طباطبایی نژاد عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل گرانی اخیر مرغ در بازار اظهار کرد: بخش عمده نهاده‌های دامی از خارج تامین می‌شود چرا که کشاورزان به تولید رغبت کافی ندارند.

تولید نهاده داخل جوابگوی نیاز مرغداران نیست

او با اشاره به اینکه تولید نهاده داخل جوابگوی نیاز مرغداران را نمی‌دهد، افزود: نهاده دامی از جمله کالا‌هایی است که برای تامین نیاز مرغداران ناگریز به واردات هستیم، هرچند روند درست آن است که کشاورزان را به امر تولید ترغیب کنیم چرا که امکان تولید در داخل وجود دارد و هم اکنون هدف گذاری شده که به این سمت و سو حرکت کنیم.


بیشتر بخوانید


طباطبایی نژاد ادامه داد: با توجه به واردات نهاده دامی با ارز ترجیحی، مشکلاتی در تخصیص ارز به صورت منظم وجود دارد، در حالی که روند جوجه ریزی منظم است که با این وجود زمانی که نهاده باید به دست مرغدار برسد، نهاده‌ای وجود ندارد که در نهایت این امر در تولید خلل ایجاد می‌کند.

او با تاکید بر حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده‌های دامی بیان کرد: با توجه به کمبود ارز دولتی برای تخصیص به واردات نهاده‌های دامی راهکار اصلی آن است که ارز ترجیحی حذف شود تا با افزایش تولید، قیمت مرغ ارزان شود.

حذف ارز دولتی تغییر چندانی در قیمت مرغ ایجاد نمی‌کند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه حذف ارز دولتی تغییر چندانی در قیمت مرغ ایجاد نمی‌کند، افزود: علی رغم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی، مردم‌ هر کیلو مرغ را با نرخ ۴۰ هزار تومان خریداری می‌کنند، در حالی که با حذف ارز ترجیحی قیمت مرغ فراتر از ۴۰ هزار تومان نمی‌رود چرا که با کمبود نهاده دامی و کاهش تولید، تقاضا افزایش می‌یابد که با این وجود کالا گران‌ می‌شود.

طباطبایی نژاد با بیان اینکه برخی اشکالات سامانه بازارگاه مربوط به ساختار نیست، افزود: برخی از اشکالات سامانه بازارگاه به تصمیمات نهادهای دولتی برمی‌گردد که گمرک کشور به این سامانه متصل نیست و همین موضوع موجب شده شرکت‌های واردکننده که ارز دریافت و نهاده خود را از گمرک ترخیص کردند، اما در سامانه بازارگاه ثبت نکنند. گرچه برای نظارت دقیق بر روند توزیع، ثبت در سامانه بازارگاه الزامی است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی ادامه داد: کارشناسان بر این باورند که ارز ترجیحی باید حذف شود تا با واردات نهاده به میزان کافی، قیمت‌ها کاهش یابد.

به گفته طباطبایی نژاد، با حذف ارز ترجیحی نهاده به میزان کافی وارد می‌شود که در این صورت قیمت مرغ کاهش می‌یابد.

او با تاکید بر این‌مسئله که سامانه بازارگاه با حذف ارز دولتی هم باید بر روند توزیع نهاده نظارت داشته باشد، بیان کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، سامانه بازارگاه به دلیل نظارت بر توزیع نهاده و برنامه ریزی تولید مرغ گوشتی باید تقویت شود.

طباطبایی نژاد درباره اینکه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی امکان افزایش قیمت مرغ و کاهش این پروتئین ارزان قیمت از سبدخانوار وجود دارد، اظهار کرد: با وجود آنکه نگاه و سیاست دولت به ارز ۴۲۰۰ تومانی آن است که مرغ با قیمت مناسب در اختیار دهک‌های ضعیف جامعه قرار گیرد، اقدام به حذف آن‌ نکرده است، در حالی که دولت نمی‌تواند ارز مورد نیاز نهاده دامی را تامین کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار