ثبت ۱۲ اثر تاریخی قزوین در فهرست ملی در سال جاری

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ اثر تاریخی از استان به فهرست آثار ملی اضافه شده و ۱۲ اثر هم منتظر ثبت در فهرست ملی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، احسان نورانی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ اثر از استان به فهرست آثار ملی اضافه شده اند که خانه‌های تاریخی صدرالعلما و صادقی پور در قزوین، آسیاب و بندسید علیخان باراجین گرمابه پیش دره فارسجین و محوطه پیش از تاریخ چهاربنه سگزآباد از جمله آن‌ها است.

به گفته نورانی، ۱۲ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی به عنوان آثار منقول و غیرمنقول و ناملموس از استان در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی است.

او اضافه کرد: از این تعداد پنج اثر منقول، سه اثر تاریخی غیرمنقول و چهار اثر ناملموس است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: این آثار در نشست‌های بررسی آثار واجد شرایط برای ثبت در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد ارزیابی قرار گرفته اند و در صورت برخوردار بودن شرایط لازم به فهرست آثار ملی افزوده می‌شوند.

نورانی اظهار داشت: آثار طبیعی واجد شرایط مانند غارها، دره‌ها و درختان کهنسال به همراه بنا‌های تاریخی آثار غیرمنقول شناخته می‌شوند و ادوات و اشیای تاریخی نیز جزو آثار منقول و آثار ناملموس نیز شامل هنر‌های دستی، حرفه‌ها و پیشه‌های قدیمی، آئین ها، فرهنگ و رسوم قدیمی و غذا‌های محلی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین خاطرنشان کرد: با ثبت آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی در فهرست آثار ملی زمینه صیانت و حفاظت بهتر از آن‌ها و معرفی بیشترشان به جامعه فراهم می‌شود.

تاکنون نزدیک به  هزار و  ۴۵۰ اثر از استان قزوین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.