مثبت‌اندیشی؛ تضمینی برای موفقیت

افکار مثبت همیشه روی زندگی ما اثرگذار هستند و می‌توانند تمام کار‌ها و حتی افراد دیگر در زندگی ما را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید این حرف‌ها کلیشه‌ای باشد، اما باید این نکته را در نظر داشت که در هر جنبه‌ای از زندگی، داشتن افکار مثبت نقش اساسی در موفقیت ایفا می‌کند و این موفقیت می‌تواند شخصی، کاری یا در زندگی زناشویی باشد و تحقیقات علمی هم ثابت کرده است که افراد دارای اختلال اضطراب عمومی (GAD)، با جایگزینی افکار منفی و نگران‌کننده با افکار مثبت بسیار موفق‌تر خواهند بود و از اضطراب خود خواهند کاست.

اگر فکر مثبت می‌تواند چنین تأثیری روی افراد مضطرب داشته باشد، حال تصور کنید که چنین طرز فکری چه اثر بسزایی روی مسیر زندگی و حرفه‌ای افراد خواهد گذاشت.

روانشناسان در گزارش خود فراتر هم رفته‌اند و در مقاله‌ای با عنوان «آیا خوشحالی به موفقیت منجر می‌شود؟» که در بولتن روانشناسی سال ۲۰۰۵ توسط انجمن روانشناسی آمریکا چاپ شده است، به اثرات شادی و احساس خوشبختی و افکار مثبت روی موفقیت صحبت کرده‌اند و بیان می‌کنند که برخلاف آنچه بسیاری از افراد فکر می‌کنند، خوشبختی به جای بردن افراد به دیگر مسیرها، آنان را به موفقیت می‌رساند.

دلایل این امر متعدد است و هر کدام دیگری را تکمیل می‌کنند.


بیشتر بخوانید


افراد با ذهنیت مثبت توانایی گسترش مهارت‌های خود را دارند

وقتی که روی جنبه‌های منفی یک موقعیت یا شرایط تمرکز نکنید، در حالت ایده‌آل می‌بینید که همه‌چیز خوب پیش می‌رود. این مسئله به شما امکان می‌دهد تا در فضای یادگیری خودتان به صورت عمیق‌تر فرو بروید و یادگیری کامل را درک کنید.

عوارض جانبی افکار مثبت

به طور خاص، افرادی که مثبت‌اندیش هستند، از فرصت استفاده می‌کنند و مهارت‌های خود را برای استفاده در آینده تقویت می‌کنند و یا می‌توانند بعد از تلاش زیاد، استراحت کنند و به آرامش دست یابند تا انرژی خود را دوباره بازیابی کنند.

ذهنیت مثبت دید وسیع‌تری به شما می‌دهد

افرادی که یک ذهنیت مثبت را در خود پرورش داده‌اند، می‌توانند به چالش‌ها متفاوت نگاه کنند. از آنجا که آن‌ها از قبل دارای ذهنی آرام و باز هستند، می‌توانند به این چالش‌ها به عنوان فرصت نگاه کنند و از آن‌ها به عنوان امتیاز استفاده کنند.

افکار مثبت مسری هستند

آیا تا به حال با شخصی روبه‌رو شده‌اید که غالباً ناراحت باشد؟ در هنگام انجام دادن پروژه و حضور در جلسه با این فرد، چقدر هیجان داشتید؟

احتمال دارد که به سؤال دوم «خیلی کم» پاسخ داده باشید. به این دلیل که احساسات افراد می‌تواند واگیردار باشد، اما خبر خوب این است که این مسری بودن احساسات می‌تواند در دو جهت حرکت کند، لذا ارائه یک نگرش شاد و مثبت نسبت به همکاران و مافوق خود، ذهنیت مثبت کل افراد را تغذیه می‌کند.

این امر همچنین به معنای توجه شما به عنوان عضوی سالم و باارزش از گروه است.

افراد مثبت‌اندیش عمر بیشتری دارند

دانشمندان کشف کرده‌اند افرادی که مثبت‌اندیش هستند و این مثبت بودن را به دیگران هم القا می‌کنند، طول عمر بیشتری دارند.

در تحقیقی که در مرکز تحقیقات کنتاکی انجام شده است، دانشمندان کشف کرده‌اند که گروهی از راهبه‌هایی که طرز تفکر مثبتی داشتند، علاوه بر اینکه حس مثبت خود را به دیگران انتقال می‌‎دادند، ۱۰ سال بیشتر از کسانی عمر کرده‌اند که هیچ نشانه مثبتی در افکار آن‌ها نبود.


بیشتر بخوانید


بنابراین، به این نکته توجه کنید که افکار مثبت و امید به زندگی می‌تواند تأثیر بهتری روی طول عمر انسان بگذارد.

عوارض جانبی افکار مثبت

تفکر مثبت باعث تغییر تمرکز شما می‌شود

اغلب اوقات، ما بیشترین انتقاد را از خودمان داریم و تمایل داریم که خود را به خاطر کم و کاستی‌ها به شکست محکوم کنیم و این می‌تواند ما را در طول زندگی به افول بکشاند، اما افراد مثبت‌اندیش قادر به تمرکز بیشتر روی دستاورد‌های خود هستند که به نوبه خود باعث می‌شود آن‌ها روی رشد متمرکز شوند.

علاوه بر این، مثبت‌اندیشی به معنای پذیرفتن شکست‌ها و کاستی‌های زندگی به عنوان درس آموختن است نه خودکم‌بینی و باید گفت این نگرش به شکست‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس هم می‌شود.

مثبت‌اندیشی باعث می‌شود افراد قابل اعتمادتر شوند

با اندیشه مثبت و همچنین امید داشتن، شما راحت‌تر می‌توانید اعتماد همکاران و مافوق‌های خود را جلب کنید. شما توانایی خود را در گرفتن موقعیت‌های چالش‌برانگیز نشان داده‌اید و با نگرش مثبت، همکاران خود را به سمت و سوی مثبت بازگردانده‌اید و این یعنی ممکن است توجه و پشتیبانی مورد نیاز برای پیشرفت را دریافت کرده‌ باشید.

توجه به این نکته بسیار مهم است که مثبت‌اندیشی به معنای غیرواقعی بودن نیست، زیرا ما همیشه درباره این شنیده‌ایم که اگر موفقیت خود را تجسم کنیم، در نهایت به آن خواهیم رسید، اما تجسم کردن، مثبت‌گرایی واقع‌بینانه نیست و مثبت‌اندیشی در جهان واقعی رخ می‌دهد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار