۵۲ هزار متر مربع فرش در استان کرمانشاه بافته شد

از ابتدای سال ۹۹ تا کنون ۵۲ هزار متر مربع فرش در استان کرمانشاه بافته شده و این استان از لحاظ کیفیت فرش تولیدی جزء ۱۰ استان برتر کشور قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ رئیس اداره فرش سازمان صمت استان با بیان اینکه سالانه ظرفیت بافت ۱۴۰ هزار متر مربع فرش مرغوب در استان را داریم، گفت : متاسفانه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و کم رنگ شدن فرهنگ قالی بافی میزان تولید فرش در کرمانشاه کاهش داشته است.

او با اشاره به اینکه اداره فرش تا سال ۱۳۸۴ زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی بود، گفت : از زمانی که اداره فرش به مجموعه وزارت صمت واگذار شده است تاکنون ۸۱هزار و ۶۳۹ فرش باف در استان شناسایی شدند که در حال حاضر از این تعداد ۳۰ هزار بافنده فعال داریم و ۶هزار و ۴۸۶ نفر از قالی بافان نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

او افزود: امسال ۱۴ پروانه کارگاه تولیدی متمرکز و غیر متمرکز صادر شده و هم اکنون ۹۰ کارگاه فعال فرش بافی در استان داریم.

رئیس اداره فرش سازمان صمت کرمانشاه به صدور و تمدید ۳هزار و ۱۹۷ کارت قالبافی در ۸ ماهه امسال هم اشاره کرد و افزود: در این مدت ۲۴۸ مورد مجوز مشاغل خانگی در حوزه تولید فرش در استان کرمانشاه صادر شده است.

احمدی ادامه داد: هر ساله سه دوره نمایشگاه فرش در استان برگزار می‌شد، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا امسال تنها یک دوره برگزار شده است و اگر محدودیت‌های کرونایی اجازه دهد تا پایان سال یک نمایشگاه دیگر برگزار خواهیم کرد.

او گفت: یکی از دغدغه‌های حوزه فرش کمبود زیر ساخت‌های صادرات و مفقود بودن حلقه‌های زنجیره ارزش فرش از جمله کارگاه‌های رنگ رزی، فرآوری پشم و ریسندگی است.

رئیس اداره فرش کرمانشاه با اشاره به کیفیت بالای پشم استان گفت: سالانه ۳ هزار تن پشم مرغوب سنجابی داریم که اگر فراوری و وارد سیستم فرشبافی شود ارزش افزوده ان چند برابر خواهد شد.

احمدی به کمرنگ شدن فرهنگ تولید فرش در استان اشاره کرد و افزود: متاسفانه ابزار‌های جدید جای این فرهنگ قدیمی و درآمدزا را گرفته است و باید بتوانیم بار دیگر این فرهنگ را احیا کنیم.

او با بیان اینکه ۱۴ اتحادیه در شهرستان‌ها داریم که برای تسهیل گری حوزه فرش فعالیت می‌کنند، گفت: همچنین امسال ۱۴ کارگاه پشتیبان فرش دست بافت با ۷۰ نفر اشتغالزایی به بانک‌ها معرفی شده اند که به هر کارگاه ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار