کودکان با نیاز‌های ویژه نیازمند تعلیم و تربیت هستند

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت : کودکان با نیاز‌های ویژه نیازمند تعلیم و تربیت و خدمات ویژه‌ای هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ ناهید فضلی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت : توجه به نارسایی‌های جسمی، ذهنی و رفتاری کودکان و دانش آموزان با نیاز‌های ویژه، بخصوص در ایام کرونایی باید مد نظر باشد، قطعاً اهمیت دادن به تربیت این گروه از افراد در سنین مختلف از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و تحقق مطلوب امر تربیت در راستای توانمند سازی این قشر، دارا بودن آگاهی اولیاء و تعامل آنان با سایر متولیان امر تعلیم و تربیت در سطح جامعه برای کاهش چالش‌های پیش روی آنان است.

او گفت : دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری نیازمند دریافت خدمات ویژه بوده و باتوجه به اینکه بیشتر این افراد در سنین ۶ و ۷ سالگی قرار دارندلذاتوجه اولیابه حضورکودکان دردوره پیش دبستان وسنجش تحصیلی بدو ورود به دبستان وپایش عملکردتحصیلی درپایه اول دبستان می‌توانددرشناسایی وارائه خدمات ویژه زمینه سازپیشگیری ازمشکلات جدی باشد.

فضلی افزود: کودک یا کودکان با نیاز‌های ویژه در واقع به فرد یا افرادی اطلاق می‌شود که نیازمند تعلیم و تربیت ویژه و خدمات وابسته اند تا از همه استعداد‌های انسانی خود بهره ببرند. آنان به تعلیم و تربیت نیازمندند، چون از یک یا چند نظر با همسالان خود متفاوتند. از لحاظ چشم انداز آموزشی، دانش آموزان با نیاز‌های ویژه، آن‌هایی به شمار می‌آیند که برای دستیابی به بالاترین حد توانایی‌های انسانی خود، به آموزش ویژه و خدمات وابسته نیاز دارند. درگیری و چالش‌های منحصر به فرد کودک یا دانش آموزان با نیاز‌های ویژه، در این ایام آنان را در همه‌گیری ویروس کویید ۱۹ در معرض خطر مضاعف قرارداده به نحوی که چنانچه همه کودکان و دانش آموزان توسط پاندمی کرونا به یک اندازه تهدید شوند، این قشر بیش از پیش در خطر قرار خواهند داشت.

معاون آموزش ابتدایی استان افزود: با توجه به شیوع ویروس کویید ۱۹ کودکان با نیاز‌های ویژه هم با چالش‌های مشابه نسبت به دیگر همسالان خود با این بیماری مواجه هستند و همواره شدت و استرس بیشتر این درگیری‌ها را تجربه می‌کنند.

فضلی با بیان اینکه نابینایی، ناشنوایی، بیش فعالی، اوتیسم، سندرم داون از ویژگی‌های عمده کودکان با نیاز‌های ویژه به شمار می‌رود، توجه ویژه برای هر کدام از این کودکان متفاوت تعریف شده است.

او ادامه داد: درحالی که هیچ کودکی دوست ندارد با ماسک صورت خود را بپوشاند و یا روزانه ساعت‌ها جلوی صفحه تلویزیون درس بخواند، اما در شرایط فعلی کرونایی برای کودک و یا دانش آموز با نیاز‌های ویژه با اینکه ممکن است توانایی درک این مساله را نداشته باشد، مسئله پیچیده ترخواهدشد.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش استان با بیان اینکه در شرایط ویژه مساله این است که برنامه‌های روزانه قابل پیش‌بینی و ساختاریافته بسیار زیاد است، اما برای کودکان با نیاز‌های ویژه باید اهمیت بیشتری قایل شد، افزود: کودکان با نیاز‌های ویژه اضطراب بیشتری را در این دوران تجربه می‌کنند از این رو بدون داشتن یک برنامه روزانه نمی‌توان زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار داد.

فضلی گفت: بسیاری از خانواده‌های دارای فرزند با نیاز‌های ویژه اذعان دارند در دوران کرونا شاهد افزایش مشکلات خواب، مسائل رفتاری و اضطراب به دلیل تغییر روال روزانه و احساس عدم اطمینان بسیار زیاد این کودکان در این مدت بودیم.

او ادامه داد: در آموزش یک کودک ناشنوا ممکن است به برخی تجهیزات و وسایل نیاز باشد، برای کودک بیش فعال باید فعالیت‌های آموزشی جداگانه‌ای در نظر گرفت و کودکی که مبتلا به اوتیسم است احتمال دارد حضور یک دستیار معلمِ آگاه به روحیات و شرایط یک کودک اوتیستیک نیاز داشت. آنچه مهم است باور به ارزشمندی این کودکان همانند دیگر همسالان آنان و اهمیت به آموزش و احترام به تفاوت‌های فردی آنان مثل تمامی تفاوت‌های انسانی دیگر است.

فضلی ضمن گرامیداشت روزجهانی معلولین (تفاوت ها) و تشکراز تمامی معلمان ایثارگر که سفیران امیدبخش برای این قشر از کودکان عزیزهستند، گفت: عدالت تربیتی زمانی محقق خواهد شد که همه‌ی کودکان با توانمندی و استعداد‌های مختلف ازآموزش باکیفیت برخوردار باشند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار