مشاوره رایگان ژنتیک برای پیشگیری از تولد نوزادان معلول

مدیرکل بهزیستی زنجان گفت:طبق برنامه ریزی‌های انجام گرفته تا سال ۱۴۰۰ کلیه معلولینی که در بهزیستی پرونده دارند در راستای پیشگیری از تولد کودک معلول مشاوره ژنتیک خواهند شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، محمدی مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به شعار روز جهانی معلولین با عنوان "ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت (فراگیر، دسترس پذیر و پایدار)" گفت: ضروری است نگرش‌های نامناسب حاکم بر جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت اصلاح شده و برای ورود معلولین به جامعه فرهنگ‌سازی مناسب انجام شود.
 
او با اشاره به اینکه بهتر است خانواده هاو سایر افراد جامعه از زمان کودکی نحوه ارتباط با افراد دارای معلولیت را آموزش ببینند، افزود: آموزش و پرورش و وسایل ارتباط جمعی می‌توانند ابزار موثری برای ایجاد فهم بیشتر و تغییر تدریجی و نتیجه بخش در طرز تلقی عمومی نسبت به افراد دارای معلولیت باشند.
 
محمدی به اجرای طرح غربالگری ژنتیک توسط بهزیستی زنجان اشاره کرد و افزود: فاز یک غربالگری ژنتیک در سال ۹۸ آغاز شد و خانواده‌های دارای ۵ تا ۸ معلول غربالگری شدند و در حال حاضر فاز ۲ بین خانواده‌های ۳ و ۴ معلول در حال انجام است.
 
او گفت: تا سال ۱۴۰۰ کلیه معلولینی که در بهزیستی پرونده دارند در راستای پیشگیری از تولد کودک معلول مشاوره ژنتیک خواهند شد.
 
محمدی ادامه داد: زوج‌های جوان می توانند با انجام آزمایشات قبل از بارداری  از تولد کودکان معلول جلوگیری کنند. 
 
مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت:  برخی معلولیت‌ها مثل کاشت حلزون در درمان ناشنوایی و غربالگری تنبلی چشم در سنین پائین قابل درمان هستند و در صورت غفلت والدین عواقب جبران ناپذیری برای کودک معول در پی خواهد داشت.
 
او افزود: آزمایشگاه‌های طرف قرارداد با بهزیستی استان زنجان فعال هستند و هزینه مشاوره ژنتیک برای کلیه مددجویان بهزیستی کاملا رایگان است.
 
محمدی گفت: تعداد ۶۳ مرکز غیردولتی روزانه، شبانه روزی، ویزیت در منزل و مرکز مراقبت در منزل و کلینیک مددکاری و موسسات مردم نهاد در حوزه معلولین و توانبخشی فعالیت دارند و نزدیک به ۸ هزار معلول از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند و ۱۷۴ نفر نیز خدمات مراقبت در منزل دریافت می‌کنند.
 
او ادامه داد: در حوزه توانبخشی نیز در حال حاضر بیش از ۲۱ هزار پرونده تحت حمایت بهزیستی وجود دارد که ۱۴ هزار و ۴۱۱ خانوار اعم از افراد دارای معلولیت و بیماران اعصاب و روان مستمری بگیر سازمان هستند.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.