مدیرکل بهزیستی قم؛

مناسب‌سازی شهر ویژه معلولان یک وظیفه همگانی است

پهلوانی ستوده گفت:تمامی دستگاه‌های اجرایی در زمینه مناسب سازی دارای وظیفه هستند، اما در حال حاضر بار مسئولیت سنگین تنها بر عهده شهرداری و مدیریت شهری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،مهدی پهلوانی ستوده مدیرکل بهزیستی قم گفت: افراد زیادی در منزل از معلولان نگهداری می‌کنند و گاهی به دلیل عدم دسترسی به فضای مطلوب و بی‌توجهی به مناسب‌سازی با مشکلات زیادی در تردد افراد معلول مواجه‌اند.

مدیرکل بهزیستی قم تصریح کرد: در استان ۲۱ هزار پرونده ویژه معلولیت وجود دارد هر چند سالمندان و معلولان تقریبا ده درصد از جوامع را دربرمی‌گیرند و با جمعیتی بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر در قم مواجه هستیم که نیاز به مناسب‌سازی در سطح شهر دارند و باید شاخصه‌ها در ساختمان سازی و اماکن عمومی و معابر در نظر گرفته شود.

پهلوانی ستوده در این باره بیان کرد: میزان مناسب‌سازی در سطح کشور ۴۲ درصد است در حالی که در قم ۵۰ درصد بوده و از شاخص کشوری بالاتر است، اما همچنان به مناسب‌سازی بیشتری نیاز داریم.

او عنوان کرد: مناسب‌سازی شهر ویژه معلولان یک وظیفه همگانی است و تمامی دستگاه‌های اجرایی در این زمینه دارای وظیفه هستند، اما در حال حاضر بار مسئولیت سنگین تنها بر عهده شهرداری و مدیریت شهری است.

مدیرکل بهزیستی قم یادآورشد: در افتتاح پروژه‌های شهری و عمرانی و تفریحی وبوستان‌ها و ... باید جانبازارن و معلولان آن را افتتاح کنند تا مسئولان بدانند تا چه اندازه در عملیاتی شدن این پروژه‌ها، موضوع مناسب‌سازی به خوبی در نظر گرفته شده است.

پهلوانی ستوده گفت: رمپ تنها شاخصه برای مناسب‌سازی نیست و باید برای جامعه معلولین تمامی شاخصه‌ها را در نظر گرفت چرا که در قم ۸۵۰۰ نفر معلول جسمی و حرکتی و ۲۵۰۰ معلول بینایی و تعدادی معلول شنوایی و ذهنی زندگی می‌کنند که باید برای حرکت موانع در مسیر نباشد و به ویژه برجستگی‌های حسی برای تردد نابینایان در نظر گرفته شود.

پهلوانی ستوده عنوان کرد: تعامل خوبی میان بهزیستی و مدیریت شهری وجود دارد و به تازگی ۱۰۲ دستگاه اتوبوس متناسب با تردد معلولان در قم خریداری شده و امیدواریم در بهینه‌سازی حمل و نقل و پروژه‌ها نیز اقدامات خوبی به سرانجام برسد.

مدیرکل طرح‌های توسعه‌ای و مناسب‌سازی محیط شهری قم نیز در این باره گفت: ۸ بوستان در سطح شهر به طور پایلوت در مناطق ۸ گانه قم ویژه معلولان مناسب‌سازی می‌شود.

محسن صادقی امینی با اشاره به اهمیت مناسب‌سازی معابر برای معلولان گفت: معاونت شهرسازی کلان‌شهر‌ها متولی مناسب‌سازی در مجموعه شهرداری‌ها هستند و اخیراً موضوع نیز در ستاد ملی مناسب‌سازی تأکید شده است.

مدیرکل طرح‌های توسعه‌ای و مناسب‌سازی محیط شهری قم با بیان اینکه هرچند مناسب‌سازی بحثی بین بخشی است و دراین‌باره گام‌هایی در قم برداشته شده است، افزود: سال قبل قم در جشنواره شهید رجایی رتبه نخست را در مناسب‌سازی در سطح کشور کسب کرد، ولی فاصله با وضعیت ایده آل داریم و اقداماتی که مجموعه شهرداری انجام داده است باید تداوم داشته باشد.

او تصریح کرد: بودجه عمرانی شهرداری چند سال است که در طراحی پیاده‌رو‌ها و مناسب‌سازی هزینه می‌شود و طراحی در همه پیاده‌رو‌های احداثی در چند سال اخیر مورد توجه است، مثلاً رمپ رودخانه در مقابل حرم و پله‌برقی آن یکی از نمونه‌های کار‌های قبلی است.

صادقی امینی با تأکید بر اینکه به مدت دو سال از سال ۹۷ ردیف بودجه اختصاصی را در کلیه مناطق ۸ گانه شهرداری متناسب با مناسب‌سازی در نظر گرفتیم، ابراز کرد: مناسب‌سازی معابر با رقم ۲۰۰ میلیون تومان در سال ۹۷ آغاز شد و برای احصای ایرادات موضوعی که در جلسات مناسب‌سازی و در تعامل با انجمن‌های مردم‌نهاد معلولان مطرح شد تقاضا کردیم این ایرادات در سطح شهر را در کانال توسعه شهری به‌صورت تصویری ارسال کنند.

او عنوان کرد: از طریق این بودجه ایرادات به تناسب مناطق ۸ گانه رفع می‌شود که امسال نیز پیشنهاد افزایش بودجه داریم که امیدواریم با همکاری کمیسیون‌های شهرسازی و حمل‌ونقل شورا امسال در بودجه مناطق به تصویب برسد.

مدیرکل طرح‌های توسعه‌ای و مناسب‌سازی محیط شهری قم یادآورشد: سال گذشته نقشه توزیع مکانی معلولان و جانبازان قم را با همراهی بهزیستی و بنیاد شهید تهیه کردیم و پراکنش وظایف دستگاه‌های خدمات‌رسانی را در نقشه آوردیم که حرکت خوبی در هدفمندسازی بودجه در جهت هزینه کرد مناسب‌سازی است.

صادقی امینی با اشاره به اینکه طبق مصوبات ستاد مناسب‌سازی که هر سه ماه یک‌بار به‌صورت فصلی برگزار می‌شود منطقه مناسب‌سازی به‌عنوان پایلوت در منطقه ۷ تعیین شد،بیان کرد: امیدواریم دستگاه‌ها وظایف خود را در این زمینه انجام دهند، همچنین در جهت مناسب‌سازی ۸ بوستان اعلام آمادگی کردیم و در ستاد مناسب‌سازی مورد تأکید معاونت عمرانی قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی گفت: ۱۰۲ دستگاه اتوبوس جدید خریداری‌شده در قم دارای رمپ ورودی ویژه معلولان است.

همچنین علی نیک با گرامیداشت روز جهانی معلولان با اشاره به اهمیت توجه به این قشر از جامعه افزود: در خرید‌های اخیر در ناوگان اتوبوسرانی، این اتوبوس‌ها به‌طورکلی فاقد پله بوده و سامانه‌ای در آن تعبیه‌شده که در ایستگاه‌های اتوبوس برای تردد معلولان مناسب‌سازی است.

نیک با بیان اینکه ۱۰۲ دستگاه اتوبوس جدید خریداری‌شده در قم دارای رمپ ورودی ویژه معلولان است تصریح کرد: در واقع ۶۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی مجهز به رمپ ورودی است و همه افراد می‌توانند از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی و سرپرست سازمان تاکسیرانی قم تصریح کرد: پل‌های عابر پیاده نیز به سمت مناسب‌سازی در حرکت است و نخستین پل به طور آزمایشی در خیابان عمار یاسر تقاطع طالقانی به آسانسور مجهز شد و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او با تأکید بر اینکه سایر پل‌ها نیز به نصب آسانسور نیاز دارد خاطرنشان کرد: در این راستا در سال جاری ۱۳ پل عابر پیاده مجهز به آسانسور در سطح شهر قم نصب می‌شود.

نیک عنوان کرد: این پل‌ها فاقد پله‌برقی است و قابلیت‌های بهتری نسبت به دیگر پل‌های عابر پیاده دارد و با توجه به نصب آسانسور سالمندان و همچنین مادرانی که کالسکه فرزند همراه داشته می‌توانند بهتر از آن استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی و سرپرست سازمان تاکسیرانی قم با اشاره به اهمیت مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی در سطح شهر گفت: علاوه بر این ۱۰۲ دستگاه ایستگاه جدید دارای رمپ ورودی ویژه تردد ویلچر معلولان، در دو خیابان آیت‌الله طالقانی و ۱۹ دی سایه بانی ایستگاه به رمپ معلول مجهز شده و در سایر ایستگاه‌ها نیز در دست اقدام است.

نیک تصریح کرد: اتوبوس‌های جدید دارای استاندارد‌های لازم در تردد معلولان و سالمندان است و اتوبوس‌های قبلی استاندارد‌های لازم را ندارند و در تلاشیم با ایجاد سایه بان‌ها این مشکلات را برطرف کنیم.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی و سرپرست سازمان تاکسیرانی قم یادآور شد: در حال حاضر سایه‌بان ایستگاه‌ها مجهز به رمپ در این دو خیابان نصب است و امیدواریم سایر ایستگاه‌ها را بتوانیم به‌زودی در جهت مناسب‌سازی خیابان‌ها و معابر ویژه تردد معلولان مجهز کنیم.

انتهای پیام/ ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار