روستائیان زنجانی خطر حمله گرگ را در فصل سرما جدی بگیرند

رئیس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: روستائیان استان زنجان در فصل سرما مراقب حمله گرگ‌ ها باشند و اقدامات حفاظتی را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه گرگ‌ها بطور معمول از انسان‌ها دوری می‌کنند و هرگز بی دلیل به افراد حمله نمی‌کنند گفت: زمستان‌ها به دلیل پوشیده شدن زمین از برف و یخ، طعمه در طبیعت کمیاب شده و در نتیجه جانور وحشی مانند گرگ به منظور تغذیه به سکونتگاه‌های انسانی به ویژه جوامع روستایی نزدیک می‌شود که این نیز برای انسان‌ها و دام‌های اهلی، خالی از تهدید و خطر نیست.

او با اشاره به اینکه این گونه جانوری به دلیل کمبود طعمه ناشی از شکار بی رویه شکارچیان به ناچار به سکونت‌گاه‌های انسان نزدیک می‌شوند، اظهار داشت: شهروندان و روستائیان باید از پراکنش زباله ها، پسماند‌های غذایی و لاشه حیوانات تلف شده در اطراف شهر‌ها و روستا‌ها اجتناب کنند چراکه زباله، پسماند غذایی و لاشه حیوانات، عوامل و محرک های قوی برای نزدیک شدن گرگ‌ها و همچنین سگ‌های ولگرد به سکونت‌گاه‌های انسانی هستند.

رستمی با بیان اینکه اغلب حملات به انسان‌ها از سوی گرگ‌های هیبریدی (سگ گرگ) که خطرناک‌تر از گرگ‌های معمولی هستند صورت می‌گیرد، اظهار داشت: گرگ‌های هیبریدی هیچگونه ترس و واهمه‌ای از نزدیک شدن به انسان و سکونتگاه‌های انسانی ندارند، اما در بسیاری از مواقع حمله‌های صورت گرفته به گرگ‌ها نسبت داده می‌شود.

او به روستائیان توصیه کرد در فصل زمستان از چرای دام‌ها در طبیعت به جد اجتناب کنند که متاسفانه بعضا مشاهده می‌شود برخی از صاحبان دام به منظور صرفه‌ جویی در مصرف علوفه، مبادرت به این کار می‌کنند و گرگ‌های گرسنه نیز با دیدن دام‌ها در طبیعت به فکر حمله افتاده و اگر فرصت مهیا باشد دام‌ها را می‌درند.

رستمی از روستائیان و شهروندان خواست تا در صورت مشاهده گونه‌های جانوری درنده، چون گرگ در اطراف سکونتگاه‌های خود بلافاصله موضوع را از طریق تلفن‌های ۳-۳۳۵۴۱۰۰۱ اطلاع دهند تا اقدمات لازم برای متواری کردن آن‌ها صورت گیرد.

رئیس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان به روستائیان توصیه کرد در این فصل از سال مراقب حمله گرگ‌ها باشند و هشدار‌های داده شده از جانب حفاظت محیط زیست در خصوص حفاظت و مراقبت از سالمندان و کودکان و دام‌های اهلی را بسیار جدی بگیرند تا پشیمانی به بار نیاید.

 آخرین حمله گرگ به انسان در زنجان مربوط به سال ۹۶ است و طی سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۲، ۱ و ۶ نفر و سال ۹۶ نیز ۱۳ نفر از شهروندان و روستائیان استان زنجان مورد حمله گرگ‌ها قرار گرفته و زخمی شدند.
 
منبع خبر: ایرنا
انتهای پیام/ف
برچسب ها: گرگ ، حفاظت محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.