واگذاری ۵ بنای تاریخی اصفهان به بخش خصوصی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: وزارت میراث فرهنگی در نظر دارد نسبت به واگذاری ۵ بنای تاریخی استان اصفهان به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اقدام کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی به جهت توسعه و نوآوری در گردشگری، به دنبال واگذاری بهره‌برداری از برخی بنا‌های تاریخی به بخش خصوصی است. سرمایه‌گذاران می‌توانند نسبت به بهره‌برداری مستقیم از بنا‌هایی که از سوی میراث فرهنگی اعلام می‌شوند اقدام کنند.

او افزود: در استان اصفهان ۵ بنای تاریخی مشخص شده که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند با بهره‌برداری از این بناها، هم به کسب و کار خود رونق بخشند و هم به توسعه گردشگری استان کمک کنند. چندین بنای تاریخی در مزایده‌های قبلی به سرمایه‌گذاران علاقمند واگذار شد که خوشبختانه نتایج مطلوبی حاصل شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه واگذاری بنا‌ها به معنای تصاحب مالکیت نیست گفت: وزارت میراث فرهنگی نسبت به واگذاری بهره‌برداری از بنا‌های تاریخی اقدام می‌کند و همچنان این بنا‌ها تحت پوشش میراث فرهنگی هستند. سرمایه‌گذاران با شرکت در مزایده‌ها، مسئولیت احیا و مرمت بنا را به عهده می‌گیرند و سپس می‌توانند به اشکال مختلف از آن بهره‌برداری کنند.

او ادامه داد: هزینه‌های مرمت و احیا بناها، تجهیزات فعالیت‌های مدنظر سرمایه‌گذاران، میزان اجاره و دوره بهره‌برداری هر یک از این ۵ بنا بررسی می‌شود و سپس از طریق فراخوان‌های عمومی به سمع و نظر سرمایه‌گذاران خواهد رسید. افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توانند با مراجعه به وبسایت صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دست‌بافت و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به نشانی www.chre.ir اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنند.

اللهیاری اضافه کرد: واگذاری بهره‌برداری از این بنا‌ها مطابق با چشم‌انداز‌های گردشگری پس از کرونا است و وزارت میراث فرهنگی پیگیر این واگذاری‌ها خواهد بود. پس از مزایده و مرمت، این بنا‌های تاریخی می‌توانند وارد چرخه گردشگری شوند. واگذاری این بنا‌ها فرصتی است که هم می‌تواند نجات‌بخش صنعت گردشگری در شرایط فعلی باشد و هم توسعه دهنده زیرساخت‌های گردشگری استان خواهد بود.

او تصریح کرد: ۵ بنای تاریخی که به بخش خصوصی واگذار خواهند شد شامل خانه سالک اصفهان، حمام شاه اصفهان، خانه مغنی اصفهان، خانه حکیم‌باشی کاشان و عصارخانه شهید عطاری آران و بیدگل هستند که کاربری هر کدام متفاوت است و با توجه به موضوعیت‌شان واگذار خواهند شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر این بنا‌ها متروک و نیازمند به احیا گفت: در حال حاضر بازدیدی از این بنا‌ها صورت نمی‌گیرد، اما زمانی که مرمت شوند و هر گونه بهره‌برداری از آن صورت گیرد، امکان بازدید از آن‌ها فراهم می‌شود. نوع بازدیدکنندگان نیز با توجه به نیازهایشان متفاوت خواهد بود. برخی بازدیدکنندگان علاقه‌مند به استفاده از امکانات فراهم شده در این بنا‌ها هستند و برخی نیز صرفا به دلیل علاقه به معماری و ارزش‌های تاریخی و فرهنگی نسبت به بازدید از این مراکز اقدام می‌کنند.

او تاکید کرد: تمامی این بنا‌ها تحت نظر میراث فرهنگی هستند و حتی مرمت این بنا‌ها باید مطابق با ضوابط وزارت میراث فرهنگی باشد. میراث فرهنگی استان و صندوق توسعه صنایع دستی و بهره‌برداری از اماکن تاریخی نیز همواره بر نحوه فعالیت‌ها نظارت دارد. همچنین پس از پایان دوره سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران مکلف به انتقال بنا‌ها به میراث فرهنگی در یک شرایط مناسب هستند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.