کاهش آب‌های زیرزمینی در آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی با کمبود یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعبی منابع آب زیرزمینی مواجه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: متوسط کسری سالانه آب‌های زیرزمینی ۳۳ میلیون مترمکعب و متوسط حجم کسری دریاچه‌ها و تالاب‌های آذربایجان شرقی حدود ۶۴۰ میلیون مترمکعب است.

او گفت: حجم سالانه حق آبه‌های زیست محیطی استان ۶۰۴ میلیون مترمکعب و میزان کمبود در تامین حق آبه‌های زیست محیطی ۲۰۴ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: بازتخصیص و پایش منابع آب استان، مدیریت تقاضا و مصرف آب، حفاظت از منابع آب، ارتقای بهره وری و کاهش هدررفت آب، تقویت زیرساخت‌های تامین و توزیع آب، مدیریت کیفیت منابع آب و محیط زیست و بازچرخانی و استفاده مجدد از آب از جمله برنامه‌های عملیاتی و راهبردی سند سازگاری با کم آبی در استان است.

او برنامه‌های پشتیبانی برای اجرای این سند در آذربایجان شرقی را بسترسازی فرهنگی برای مصرف بهینه آب و اصلاح قوانین و مقررات عنوان کرد.

غفارزاده تصویب بسته‌های حمایتی برای کشت جایگزین محصولات با نیاز آبی بالا را ضروری دانست و گفت: به دلیل اختلاف قیمت و ضعف در سیاست‌های حمایتی، کشاورزان به تدریج به سمت کشت محصولات بازار پسند و پرسودتری می‌روند که برای جلوگیری از این امر نیاز به تصویب بسته‌های حمایتی از کشاورزان در ازای کاهش مصرف آب و کشت محصولات کم آب بر است. 

او گفت: تعریف بسته حمایتی برای خرید تضمینی، ایجاد بازار و سازوکار مطمئن فروش یا فرآوری محصولات کم آب بر در ازای کاهش میزان بهره برداری از منابع آب در این سند ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با اعلام اینکه حجم مصارف سالانه استان براساس آماربرداری سال ۱۳۸۸ در بخش‌های شرب، کشاورزی، فضای سبز و صنعت در مجموع ۲ میلیارد و ۱۴۲ میلیون مترمکعب است، گفت: سند سازگاری با کم آبی استان شامل سه فصل شناخت وضعیت موجود، اقدامات و عملکرد در راستای سازگاری با کم آبی و برنامه‌های سازگاری با کم آبی است.

غفارزاده افزود: در آذربایجان شرقی ۲۴ محدوده مطالعاتی داریم و حجم متوسط سالانه آب تجدید پذیر سطحی ۲ میلیارد و ۱۴۴ میلیون متر مکعب و حجم متوسط سالانه آب تجدید پذیر زیرزمینی یک میلیارد و ۱۱ میلیون مترمکعب است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار