کاووش سازه آبی هخامنشی در تنگ حنای مشهد مرغاب

سرپرست گروه کاووش سازه آبی هخامنشی، گفت: در اولین فصل از کاووش باستان شناسی سد بستان خانی در تنگ حنا سازه آبی انتقال دهنده آب دریاچه سد در عمق ۱۷ متری کاووش و بخش‌هایی از آن از زیر خاک بیرون کشیده شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کرمی سرپرست گروه کاووش سازه آبی هخامنشی، بیان کرد: در این فصل از کاوش دهانه ورودی آب که شامل دالانی مستطیل شکل با عرض ۸۰ سانتی متر و ارتفاع ۱۳۰ سانتیمتر کاووش شد.

 او، بیان کرد: این کانال شبیه آبراهه‌های زیرزمینی تخت جمشید از بلوک‌های سنگی بزرگ و با تکنیک خشکه چین ساخته شده است از زیر خاک کاوش شد.

کرمی، تصریح کرد: در قسمت انتهایی این سازه آبی که در بخش جلویی سد کاوش شده قسمت آب پخش سازه با عبور از کانال به این قسمت رسیده و در این بخش توزیع و به سمت دشت‌های پایین دست جریان ‌یافته است.

سرپرست گروه کاووش سازه آبی هخامنشی، ادامه داد: این سازه آبی که نوع تراش سنگ‌ها با استفاده از بست‌های فلزی دم چلچله‌ای درآن نشانه‌ای بر هخامنشی بودن آن است، الگویی مهندسی از شبکه انتقال و توزیع آب سد را در دوران باستان ارائه می‌دهد.

او، افزود: این سازه که بخش‌های دیگر آن در فصل‌های آینده کاووش می شود، کار انتقال آب از دریاچه پشت سد  را به قسمت جلوی سد  انجام ‌داده است.

کرمی، طول این سازه کانال ورودی آب تا دریچه‌های آب پخش را حدود ۷۰ متر برابر با عرض قاعده سد دانست و اضافه کرد: ۶ فرو رفتگی در سنگ‌های کف آب پخش نشان دهنده وجود ۶ دریچه تنظیمی بوده که احتمال دارد با الوار‌های چوبی عمود متحرک، آب سد را به صورت کنترل و مدیریت شده در زمان استفاده در رودخانه به جریان‌ انداخته است.

سد بستان خانی دومین و بزرگ‌ترین سد باستانی در تنگ حنای شهر قادر آباد، بخش مشهد مرغاب در شهرستان خرمبید بوده که بر روی رودخانه پلوار ساخته شده و دشت‌های پایین دست از جمله دشت مرغاب، دشت کمین، دشت پاسارگاد و  مجموعه باغ شاهی  پاسارگاد را در بر گرفته است.

زارع کارشناس باستان شناسی نیز با اشاره به کاوش سازه آبی دیگری که هنوز کارکرد آن مشخص نیست، اظهار کرد: کشف دو اجاق و زغال‌های موجود در آن نشان می دهد که مقداری سرب در اطراف اجاق و بست فلزی هخامنشی با آهن اکسید شده در آن احتمال هخامنشی بودن سازه را بیش از پیش آشکار می‌کند اگر چه زغال‌های کاووش شده در مرحله آزمایش برای تاریخ نگاری دقیق‌تر سازه هستند.

منبع: صدا و سیما

انتهای پیام/ت

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار