تکیه بر دانش و فناوری داخلی تنها راه برون رفت از وابستگی

رئیس دانشگاه اصفهان گفت:در برنامه‌ریزی دانشگاه اصفهان سعی شده، برای پاسخ‌گویی به نیاز‌های صنایع ، سرمایه‌گذاری و ظرفیت سازی شود تا دانشگاه به قطب علمی برای بعضی صنایع کشور دراین حوزه‌ها تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، طالبی رئیس دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به این که روز به روز از صنایع متکی به بودجه‌ی عمومی و نفتی کاسته می‌شود، به لحاظ اقتصادی نیاز‌های بیشتری به سوی دانشگاه‌ها متوجه می‌شود، اما لازم است دانشگاه‌ها به شبکه‌ی بازار، فناوری، پژوهش و آموزش به صورت یک زنجیره توجه کنند و بدانند در هر بخش چه نقشی را باید ایفا کنند و برای ورود بازیگران دیگر از جمله شرکت‌های دانش بنیان که محصول دانشگاه‌اند برنامه‌ریزی کنند.
 
او افزود: امیدواریم بخش‌های مختلف جامعه که اساسا" به آن صنعت اتلاق می‌شود به این باور برسند که تنها راه برون رفت از وابستگی تکیه بر دانش و فناوری ساخت داخل است و دستگاه‌ها این ظرفیت علمی را دارند که در مسیر طرح و توسعه به آن‌ها کمک کنند. در چنین شرایطی دانشگاه‌ها نیز به سمت و سوی پژوهش‌های خود را کاربردی کرده و خدمات متقابل دانشگاه و جامعه تقویت می‌شود.
 
 
رئیس دانشگاه اصفهان گفت: در راستای تقویت تعامل دانشگاه با جامعه و ماموریت‌هایی که در این زمینه برای دانشگاه تعریف شد، در برنامه‌ریزی دانشگاه اصفهان سعی شده روی بعضی شاخه‌های کاربردی برای پاسخ‌گویی به نیاز‌های صنایع سرمایه‌گذاری و ظرفیت سازی شود تا دانشگاه به قطب علمی برای بعضی صنایع کشور دراین حوزه‌ها تبدیل شود. از جمله‌ی این موارد: صنایع مرتبط با محیط زیست ازجمله پسماند و بازیافت، صنایع اپتیک و فوتونیک پیشرفته با همکاری صنایع اپتیک ایران، مرکز ویروس‌شناسی، مرکز نقشه‌برداری مغز و علوم شناختی، مرکز بازی‌های رایانه‌ای و اینترنت اشیاء و مانند این‌ها است.
 
دانشگاه اصفهان سعی کرده است تا با ایجاد فرصت‌های مناسب برای صنایع در دانشگاه (میز‌های صنعت در دانشگاه) و نیز حضور اعضای هیات علمی در صنایع (برای ورود به حوزه‌ی تحقیق و توسعه‌ی صنایع و فرصت مطالعاتی صنعتی اعضای هیات علمی) این تعامل را نزدیک‌تر کند. به همین دلیل با یک سیاست برنامه ریزی شده در حال حاضر چندین پژوهشکده و مرکز پژوهشی مشترک دانشگاه و دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف در دانشگاه مستقر و فعالیت می‌کنند.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.