ذخایر خونی چهارمحال و بختیاری از وضعیت بحرانی خارج شد

رئیس سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: به همت مردم شریف استان ذخایر خونی از وضعیت بحرانی خارج شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  حسین هاشمی رئیس سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: مردم استان بار دیگر حماسه آفریدند و پس از اینکه ذخایر خون به شدت کاهش پیدا کرده بود با مراجعه به مراکز انتقال خون  نگرانی افراد نیازمند خون را کاهش دادند.

او خاطرنشان کرد: افراد ۱۸ تا ۶۰ سال و افرادی که ۶۵ سال هستند و مستمر خون می‌دهند می‌توانند خون اهدا کنند با توجه به اینکه آقایان ۴ بار در سال و خانم‌ها ۳ بار در سال شرایط اهدا را دارا هستند.

هاشمی در ادامه افزود: اهدای خون امری خداپسندانه است که در درجه اول سلامتی اهداکننده خون برای ما مهم است لذا پزشکان مستقر ابتدا با شرح حال گرفتن از بیمار از نداشتن کم‌خونی و بیماری خاص نظیر فشار خون افراد اطمینان حاصل می‌کنند.


بیشتر بخوانید


او افزود: پزشکان مستقر در سازمان با بررسی اهداکنندگان از افرادی که به تازگی تتو، خالکوبی، عمل دندانپزشکی و نظیر این‌ها را انجام داده‌اند خون‌گیری نمی‌کنند و خون‌گیری را به ۶ ماه بعد موکول می‌کنند.

هاشمی با توجه به وجود پلاسما درمانی در استان گفت: افرادی که درگیر بیماری کرونا شدند ۲۸ روز پس از بهبودی می‌توانند با مراجعه به سازمان انتقال خون و نمونه‌گیری اگر آنتی‌بادی بالایی در خون داشتند پلاسما اهدا کنند و این پلاسما تحت نظر پزشک عفونی به بیماران تزریق شود.

او با اشاره به اینکه اهدای خون مختص امروز و فردا نیست، خاطرنشان کرد: بیماران تالاسمی، شیمی درمانی، تصادفی‌ها و زنان باردار به خون نیاز دارند و، چون خون یک ماه انقضا دارد و پلاکت تنها ۳ روز خواهشمندیم خون‌دهی مستمر و مداوم باشد تا خون تازه به دست نیازمندان برسد.

هاشمی افزود: متاسفانه مشکلی که در سازمان انتقال خون وجود دارد فضای فیزیکی کم است و اینکه ما تنها ۱۰ تخت خون‌گیری داریم که باید حداقل دوبرابر باشد تا جوابگوی مردم باشد چه بسا در این روز‌ها که ادارات و نهاد‌های مختلف در امر اهدای خون شرکت کردند این کمبود به شدت احساس شد.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار