خودمراقبتی و نقش آن بر سلامت افراد جامعه

امروزه شــیوه زندگی ســالم و خود مراقبتی نخستین گام در تامین، حفظ و ارتقای ســلامتی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ملیحه مکی‌آبادی کارشناس آموزشی گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: خود مراقبتی یعنی مراقبت از خود، یعنی اینکه ما برای حفظ سلامت و شادابی خود، کارهای روزمره کوچکی انجام دهیم تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشیم.

او، بیان کرد: خودمراقبتی شامل اقداماتی است آموختنی، آگاهانه و هدفمند که هر فردی برای خود، خانواده و دیگران انجام می دهد تا سالم بماند، از سلامت جسمی و روانی خود حفاظت کند، نیازهای اجتماعی خود را برآورده سازد، از بیماری ها یا حوادث پیشگیری کند، از ناخوش ها و بیماری های مزمن مراقبت کند و نیز از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کند.

مکی آبادی، با اشاره به اینکه خودمراقبتی به وضوح موجب افزایش کارآیی و مهارت های فردی افراد می‌شود، تصریح کرد: خود مراقبتی شامل تصمیمات و اقداماتی برای سلامت، پیشگیری از خطرات و آسیب های اجتماعی و توانایی رفع نیازهای جسمی و روانی و اجتماعی است.

کارشناس آموزشی گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: خودمراقبتی، کاهش استرس، بازیابی و تقویت اعتماد به نفس، حفظ شور و شوق جوانی و انگیزه دستیابی به موفقیت، پرداختن بهتر به درس و فکر و تلاش برای آینده‌ی شغلی بهتر و در نهایت ساختن آینده‌ای بهتر برای خود، خانواده، دوستان و جامعه را به دنبال دارد.

او، با بیان اینکه خودمراقبتی شامل ابعاد جسمی، روانی، عاطفی، معنوی و اجتماعی بوده، افزود: در خود مراقبتی جسمی باید خوردن غذای سالم در سه وعده به همراه میان وعده‌های مناسب شامل میوه و سبزی، ورزش روزانه، پیاده‌روی ساده، دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری از ورزش‌های قابل دسترس است.

مکی آبادی ، اضافه کرد: یکی از موارد مهم خودمراقبتی جسمی انجام معاینات پزشکی ادواری منظم برای تشخیص زودرس هرگونه اختلال در کارکرد اعضای بدن بوده که  شامل دریافت به موقع خدمات و مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی، خواب و استراحت کافی، پوشش مناسب، تنظیم زمان کار و تعطیلات، پرهیز از هر وسیله و رفتار پرخطر است.

کارشناس آموزشی گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اظهار کرد: تلاش برای داشتن احساس ارزش، خوش‌بینی و امید، ایجاد و تقویت اعتماد به نفس در خود و اعضای خانواده، اختصاص زمان کافی برای تفکر، تامل، مطالعه و یادگیری، انجام اقداماتی برای کاهش استرس فردی و تنش خانوادگی، استفاده از تجارب خود و دیگران، توجه به آرزوها، افکار و احساسات، رفتن به طبیعت و مشورت با کارشناسان و متخصصان روانپزشکی و روان‌شناسی در صورت مواجه با مشکل، از اصولی ‌است که می‌تواند به هر فرد برای داشتن وضعیت روانی سالم کمک کند.

او، گفت: خود مراقبتی عاطفی، صاحب‌نظران، داشتن رفتار مهربانانه با خود و دیگران، افتخار به خود، گریه کردن در مواقع ضروری، جست و جوی بهانه و موضوعاتی برای خندیدن، بیان خشم به روشی سازنده، اختصاص وقت به والدین، برادر، خواهر و نزدیکان و دوستان، مطالعه کتاب و متونی که از آن ها لذت می‌بریم  را توصیه کرده‌اند.

مکی آبادی، بیان کرد: خودمراقبتی معنوی نیز بخش مهمی از زندگی سالم را تشکیل می‌دهد و با اختصاص زمان روزانه برای عبادت و نیایش، تلاوت و شنیدن آیات قرآن، انجام اقدامات نیکوکارانه، کمک به نیازمندان، شکرکردن نعمت‌ها، شرکت در مراسم و مناسک مذهبی و دینی می‌توان به داشتن جسم و روانی سالم و تشکیل خانواده و جامعه‌ای سالم کمک کرد.

کارشناس آموزش سلامت علوم پزشکی شیراز یکی از بخش‌های مهم خودمراقبتی را بعد اجتماعی آن برشمرد و تصریح کرد: برقراری ارتباط سالم و موثر با اعضای خانواده و حضور در کنار افرادی که به آنان علاقه داریم، معاشرت با دوستان و همکاران، تناول ناهار یا میان وعده با دوست یا همکار و گفت و گوی روزانه با دوستان و همکاران، جزو راهکارهای خودمراقبتی اجتماعی محسوب می‌شود.

او، ادامه داد: اختصاص وقت کافی برای انجام کامل امور محوله از سوی خانواده، همکاران و سیستم اداری که در آن شاغل هستیم، تعیین حد و مرز مشخصی با خانواده، همکار و دوستان، عضو شدن در تشکل‌ها و انجام فعالیت‌های موثر گروهی مناسب با علاقه‌مندی‌های فردی، تلاش برای اعمال خلاقیت در کار و ایجاد انگیزه برای سایر همکاران راهکارهای موثری برای توجه به خودمراقبتی اجتماعی است.

مکی آبادی، افزود: نباید فراموش کنیم که دوست داشتن خود، جزو توصیه‌های خداوند، بزرگان دین و متخصصان و کارشناسان است که اگر خودمان را دوست بداریم، به طور حتم خانواده و اعضای اجتماع را هم دوست خواهیم داشت که در این مسیر باید ابتدا به خود مراقبتی بیش از هر زمانی توجه کنیم.

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار