با تلاش محققان دانشگاه صنعتی اصفهان محقق شد

تولید شکل نوترکیب پروتئین‌های ویروس کرونا در باکتری‌های تراریخته

محققان اصفهانی، موفق به تولید شکل نوترکیب پروتئین‌های ویروس کووید ۱۹ برای بهره برداری در کیت‌ها و آزمایش‌های تشخیصی این بیماری شدند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، دانشیار گروه بیوتکنولوژی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه پروتئین نوکلئوکپسید (N) بر روی ژنوم ویروس قرار دارد و با توجه به ایمنی زایی و فراوانی بالا یکی از بهترین آنتی ژن‌های ویروس برای تشخیص بیماری است گفت: پروتئین اسپایک (S) روی سطح ویروس قرار دارد و نقش مهمی در شناسایی گیرنده و نفوذ ویروس به سلول دارد و تولید و مطالعه این پروتئین برای تحقیقات ضدویروسی و همچنین تولید واکسن اهمیت دارد.

آذر شاه پیری با بیان این که تولید این پروتئین‌ها تسهیل کننده ساخت کیت‌های باکیفیت تشخیص بیماری کووید ۱۹ است، افزود: استفاده از پروتئین نوترکیب N و بخشی از پروتئین S برای کیت‌های تحلیل گر و کیت‌های تشخیص سریع در تشخیص آنتی بادی علیه ویروس در خون مورد استفاده قرار می‌گیرد.
او گفت: عملکرد این پروتئین‌ها در گروه بیوتکنولوژی کشاورزی با ساخت کیت آزمایشگاهی به وسیله پوشش دهی میکروپلیت با پروتئین N و استفاده از سرم‌های استاندارد حاوی آنتی بادی‌های (IgG) و (IgM) بررسی و به تأیید رسیده است.

دانشیار گروه بیوتکنولوژی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه در حالی که وارد کردن تنها یک میلی گرم از این پروتئین حدود ۴۰۰ دلار هزینه در بر دارد گفت: تولید این محصول در مقیاس بزرگ در آزمایشگاه گروه بیوتکنولوژی دانشکده کشاورزی این دانشگاه، بسیار مقرون به صرفه است و می‌تواند نیاز محققان کشور را تأمین کند.

او افزود: در گام بعدی می‌توان با بهره گیری از مهندسی پروتئین و جهش زایی هدفمند بر روی ژن‌های تولید کننده این پروتئین‌ها و تولید پروتئین‌های جهش یافته به اطلاعاتی در رابطه با مکانیسم دقیق عمل این ویروس که مرتب درآن جهش‌های ژنتیکی روی می‌دهد، دست یافت.
دانشیار گروه بیوتکنولوژی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: این اطلاعات حتی در صورت ایمنی شدن افراد با واکسن برای کنترل بیماری در آینده مفید خواهد بود.
این پژوهش با حمایت مرکز نوآوری و تجاری سازی فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان اجرا شده و هم اکنون آماده ارائه نتایج برای بهره برداری در حوزه سلامت کشور است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار