رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی:

علوم انسانی در جامعه ما جزو تشریفات است

حداد عادل گفت: علوم انسانی در جامعه ما جزو تشریفات است و همه به دنبال مهندس و پزشک هستند، در حالیکه سر و کار داشتن با مردم متخصص علوم اجتماعی نیاز دارد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ۸۱۸ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای جلسه حداد عادل با اشاره مختصر به بحث‌های صورت گرفته در جلسه قبل در خصوص عنوان رشته سیاستگذاری اجتماعی، طی سخنانی، گفت: اساتید این رشته نامه مفصلی تهیه کرده و به تفصیل در اهمیت و ضرورت رشته سیاستگذاری اجتماعی صحبت کردند.

او ادامه داد: در این نامه اساتید متذکر شده‌اند؛ که رشته سیاست‌گذاری اجتماعی یک رشته جا افتاده بوده و در ۴۷۲۹ دانشگاه جهان در مقطع کارشناسی تدریس می‌شود. با جستجوی عبارت لیسانس سیاست‌گذاری اجتماعی ۱۳۶۰۰ نتیجه به دست می‌آید، که نشان از اهمیت این رشته در دنیا دارد.

حداد عادل با تاکید بر اهمیت این رشته اظهار کرد: تجربه چندین ساله بنده در نظام، انقلاب و حکومت نشان می‌دهد که در کشور ما دو ضعف بزرگ برخی مدیران سیاسی، نداشتن نگاه تخصصی اجتماعی و تخصص نداشتن در علم حقوق است.

حقوق گرامر زندگی اجتماعی است

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: مطمئناً بدون این دو ابزار نمی‌شود جامعه را اداره کرد و مسئولان کشور باید توانمندی ادراک مسائل اجتماعی را داشته باشند و از متخصصان مربوطه در هر حوزه کمک بگیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اهمیت علم حقوق در شئون مختلف زندگی اضافه کرد: حقوق گرامر زندگی اجتماعی است، همانطور که گرامر در زبان حاکم است و درست و غلط بر اساس آن سنجیده می‌شود اهمیت آشنایی با حقوق در زندگی اجتماعی نیز به همین صورت است، و متاسفانه ضعف کار ما در جامعه فقدان حقوقدان‌های قوی در اداره حکومت و در اجتماع است.

حداد عادل با اشاره به اینکه برای اداره جامعه به متخصصان علوم انسانی نیاز داریم تصریح کرد: متاسفانه هنوز ارزش علوم انسانی در کشور ما خیلی جا نیافتاده است و علوم انسانی در جامعه ما جزو تشریفات و حواشی است. همه به دنبال مهندس و پزشک هستند، در حالیکه سر و کار داشتن با مردم متخصص علوم اجتماعی نیاز دارد.

او در ادامه خطاب به برنامه‌ریزان این رشته بیان کرد: حتما اهتمام بیشتری در تالیف منابع داشته باشند و هرچه سریع‌تر کارشناسی ارشد و دکتری این رشته را راه‌اندازی کنند و خیلی از منابع را به دانشگاه‌ها به عنوان پایان نامه بدهند و این رشته را مهم و جدی بگیرند.

در ادامه مسعود عالمی عضو هیئت علمی و مدیر گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی در خصوص عنوان رشته گفت: در حال حاضر انجمن بین المللی ۴۸ سال است که سیاست‌گذاری اجتماعی دارد و در مقطع لیسانس حتی گرایش‌های این رشته مشخص شده است و به طور مفصل درباره این رشته مطلب وجود دارد.

او افزود: اگر عبارت رشته سیاست‌گذاری اجتماعی را در گوگل جستجو کنیم، ۷۶۱۰ عنوان می‌دهد و این نشان دهنده این است که این اصطلاح در بین اصحاب علوم اجتماعی جا افتاده است.

عالمی به کتاب‌ها و مقالات مختلفی که با همین عنوان چاپ شده است اشاره کرد و گفت: در دانشگاه علامه پژوهشکده مطالعات و سیاست‌گذاری اجتماعی تاسیس شده و هر تغییری در عنوان رشته باعث می‌شود جایگاه کاربردی این رشته از بین برود، و در بحث جذب در دستگاه‌های اجرایی تصور نوعی نظری بودن مطرح می‌شود.

در ادامه حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اهمیت و ضرورت رشته سیاست‌گذاری اجتماعی اظهار کرد: بنده در نشست‌هایی که با مسولان دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور داشتم همه معتقد بودند، کارشناسان زیادی در بخش‌های متعدد دستگاه‌ها مشغول فعالیت هستند، ولی سیاستگذاری که بتواند برنامه را تبدیل به سیاست کند، وجود ندارد و این خود یک نقص بزرگی است.


بیشتر بخوانید


او اضافه کرد: با توجه به اجماعی که از جمیع جهات بین علمای این رشته در خصوص عنوان وجود دارد، و با عنایت به اینکه در مدرک تحصیلی این فارغ التحصیلان کارشناس سیاست‌گذاری اجتماعی قید می‌شود، عنوان این رشته سیاست‌گذاری اجتماعی باشد بهتر به نظر می‌رسد.

در پایان جلسه ۱۸۸ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، پس از اظهار نظر اعضا و جمع بندی حداد عادل، جزئیات برنامه آموزشی رشته سیاست‌گذاری اجتماعی در مقطع کارشناسی به تصویب رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار