گلستان بر روی ریل سازندگی و پیشرفت

در همه این سال‌ها گلستان می‌توانست از ظرفیت قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) برای ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری استفاده کند، تا زیرساخت‌های پیشرفت به ویژه در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی و معدنی در این استان فراهم شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، گلستان یکی از استان‌های نسبتاً بکر در زمینه سرمایه‌گذاری است که به زعم صاحب‌نظران علیرغم وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار مهمی که در اختیار دارد نتوانسته در جذب سرمایه‌های موجود در داخل و خارج کشور و حتی استان عملکرد خوبی داشته باشد.

موقعیت استراتژیک با قرار داشتن در مسیر کریدور بین‌المللی حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی شمال - جنوب با قابلیت دسترسی به بازار کشور‌های CIS و اتصال این بازار به آب‌های گرم و دریای آزاد از طریق خاک کشور ترکمنستان، سرپل اتصال ریلی انبار غله آسیای میانه به خلیج فارس از طریق خط آهن سراسری قزاقستان، ترکمنستان، ایران، وجود تنوع اقلیمی، اکولوژیکـی و خـاک برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های کشاورزی مکانیزه و تنوع محصولات آن به ویژه گندم، گیاهان دارویی، پنبه، دانه‌های روغنی، محصولات باغی، دام و طیور و نوغانداری، وجود پتانسیل توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی این بخش، وجود بزرگترین مرکز فرآوری خاویار و صید ماهیان خاویاری در کشور با قابلیت سرمایه‌گذاری در این بخش، برخورداری از اکوسیستم‌های منحصر به فرد خلیج گرگان، تالاب‌های بین‌المللی و پارک ملی گلستان به عنوان جاذبه‌های اکوتوریسم استان، وجود ذخایر معدنی مانند زغال سنگ، سنگ آهک، ید و ... تنها بخشی از ظرفیت‌های اقتصادی این استان است که آنگونه که باید و شاید از آن‌ها برای پیشرفت استان بهره‌برداری نشده است.

کارشناسان و حتی مسئولان استان مشکل اصلی برای جذب سرمایه‌گذار در استان را ناشی از عدم وجود زیرساخت‌های لازم می‌دانند و با توجه به تنگنا‌های مالی دولت، نمی‌توان امیدی برای تحول در این شرایط داشت.

اما در همه این سال‌ها گلستان هم می‌توانست مانند بسیاری از مناطق و استان‌های دیگر از ظرفیت بزرگ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) استفاده کند تا زیرساخت‌های پیشرفت به ویژه در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی و معدنی در این استان فراهم شود، اما تنها سهم استان از ظرفیت این قرارگاه که حالا دیگر جای شرکت‌های پیمانکاری خارجی را در پروژه‌های بزرگ پالایشگاهی، نیروگاهی، سدسازی و ... پُر کرده، سد نرماب است. سدی که به علت عدم پایبندی دولت به تعهداتش چند سالی است که همه به ویژه مردم شرق گلستان را چشم انتظار گذاشته است.

توان قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) پس از سیل استان گلستان برای مسئولان این استان شناخته شد، آنطور که سردار معروفی، فرمانده سابق سپاه نینوای استان گلستان گفته " در مدیریت سیل گلستان اگر ظرفیت قرارگاه خاتم نبود، نه دولت و نه ما قادر به مدیریت بحران نبودیم. کل امکانات و دستگاه‌هایی که وارد منطقه شد ۲۰ دستگاه بود، اما فرمانده قرارگاه خاتم ۱۲۰ دستگاه طی ۴۵ روز وارد منطقه کرد".

توان فنی و مهندسی بالا که در سطح بالاتری از پیمانکاران خارجی قرار دارد در کنار نیروی انسانی توانمند و متعهد، روحیه جهادی و خودباوری، قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) را به یکی از بازو‌های اصلی سازندگی در کشور تبدیل کرده است.

سپاه نینوای استان گلستان نیز همزمان با انتخاب فرمانده جدید، مهم‌ترین رویکرد خود را کمک به پیشرفت استان و رفع محرومیت قرار داده است. برای همین با پیگیری‌های زیادی که از سوی سردار علی ملک‌شاهکوهی صورت گرفت، بالاخره پای قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) به استان گلستان باز شد که نتیجه آن امضای افزون بر ۱۲ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه با دستگاه‌های اجرایی استان است.

اما همانطور که فرمانده سپاه استان معتقد است تا زمانی که این تفاهم نامه‌ها تبدیل به قرارداد نشود، نمی‌تواند سنگی از روی ریل پیشرفت استان بردارد.

سردار علی ملک‌شاهکوهی گفت: پیشرفت استان مطالبه اصلی مردم و نهاد‌های انقلابی و دستگاه‌های اجرائی است برای همین نیاز داریم تا برخی زیرساخت‌های لازم را برای حضور سرمایه‌گذاران یا اجرای پروژه‌های مهم و تحول‌زا که از عهده پیمانکاران بومی و غیربومی خارج است را با استفاده از توان قرارگاه خاتم‌الانبیا اجرائی کنیم.

او اظهار داشت: موضوعات مربوط به کشاورزی، سد نرماب، خلیج گرگان، ساخت بیمارستان، احداث پروژه بزرگراهی و ... از جمله موارد اولویت‌دار برای استان بود که در قالب تفاهم نامه بین دستگاه‌های اجرایی و قرارگاه به امضا رسید.

اجرای عملیات زهکشی ۳۰ هزار هکتاری، لایروبی آب بندان‌ها، تجهیز اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های نوین آبیاری، هوشمندسازی چاه‌های آب، فراهم کردن زیرساخت‌های فاز ۶ هزار هکتاری سایت میگوی گمیشان، احداث گلخانه، ساخت دو بیمارستان بزرگ و فوق تخصصی، آب رسانی به ۱۲۰ روستای مرزی، ایجاد مخزن، خط انتقال و تصفیه خانه، سد مخزنی شصت کلاته و نرماب، احداث محور آزادشهر به شاهرود، اجرای قطعه دوم کمربندی گرگان، انجام مطالعه و اجرایی کردن راه آهن اینچه برون به شاهرود، ایجاد مجتمع‌های آب رسانی و اجرای آب شیرین‌کن بخشی از تفاهم‌نامه‌هایی است که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) برای انجام آن‌ها اعلام آمادگی کرده است.

فرمانده سپاه نینوای استان گفت: با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها، گلستان تبدیل به کارگاه بزرگ سازندگی خواهد شد و قرار است قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) ۷۰ درصد نیرو‌های موردنیاز پروژه‌های خود را از نیرو‌های بومی استان تأمین کند.

سردار ملک‌شاهکوهی با بیان اینکه تاکنون بخشی از این تفاهم نامه‌ها منجر به عقد قرارداد شده است، گفت: ۸ پروژه در بخش جهاد کشاورزی تبدیل به قرارداد شده است. ۵۰ هزار هکتار زهکشی در حال انجام است و ۳۰ هزار هکتار دیگر نیز اجرائی می‌شود. تجهیز ۱۵ هزار هکتار از اراضی استان به آبیاری نوین، لایروبی و بهسازی ۵۷۰ آب بندان، برقی کردن و هوشمندسازی ۸ هزار حلقه چاه آب، ایجاد زیرساخت‌ها در سایت میگوی گمیشان و احداث دو گلخانه در آق قلا و گنبدکاووس از جمله این پروژه‌ها است که مقدمات اجرای آن‌ها در حال فراهم شدن است.

او ادامه داد: یکی دیگر از پروژه‌هایی که قرارگاه خاتم در آن مشغول فعالیت است، بوستان و شهربازی بزرگ گرگان است. علاوه بر این ساخت بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی گنبد کاووس و بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی کودکان گرگان نیز از دیگر پروژه‌هایی است که به مرحله اجرا نزدیک شده است.

فرمانده سپاه نینوای استان تکمیل سد نرماب را هم از دیگر پروژه‌های اساسی و مهم در استان برشمرد و گفت: این سد ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورتی که دولت به تعهدات خود عمل می‌کرد در سال‌های قبل به بهره برداری می‌رسید و در سیل سال گذشته هم ۴۵ درصد از حجم خسارت‌ها کم می‌کرد. آب رسانی به ۴ شهر و ۱۳۰ روستا با جمعیتی تقریبا ۵۰۰ هزار نفری در کنار تأمین آب کشاورزی و صنعت از مزیت‌های سد نرماب است.

دستگاه‌های اجرائی استان گلستان باید از فرصت به وجود آمده استقبال کنند و پیگیر تأمین منابع اعتباری برای پروژه‌ها و فراهم کردن مقدمات اجرای تفاهم‌نامه‌ها باشند تا بخشی از عقب‌افتادگی استان برطرف شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.