مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان:

نخستین کارخانه گلاب‌گیری در لرستان به بهره‌برداری می‌رسد

مدیر باغبانی جهادکشاورزی لرستان گفت: اولین کارخانه گلاب و اسانس گیری لرستان تا بهمن ماه امسال در شهرستان الیگودرز به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازلرستان، علیرضا احمدوندی مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: گل محمدی یکی از گونه‌های گیاهی است که در بیشتر نقاط استان به ویژه مناطق سرد و معتدل کشت می‌شود؛ البته کشت آن در مناطق گرم و نیمه گرمسیری مثل شهرستان‌های رومشکان، پلدختر، کوهدشت و چگنی توصیه نمی‌شود.

او افزود: در مناطق گرم میزان بوی گل، اسانس و عطر آن برای گلاب گیری بر اثر گرما کاهش می‌یابد، اما مناطق سرد و معتدل استان مثل شهرستان‌های ازنا، الیگودرز، دورود، بروجرد، شمال خرم آباد، سلسله و دلفان برای پرورش گل محمدی مناسب است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: در حال حاضر ۸۵۰ هکتار گل محمدی در اراضی استان به صورت قلمه‌های ریشه دار و ریشه لخت کشت شده که بیشتر در اراضی شیب دار بوده است؛ این گیاه به آب کمی نیاز دارد و یکی از گونه‌های مناسب برای کشت در اراضی شیبدار است.

احمدوندی اظهار کرد: گل‌محمدی یکی از گیاهان دارویی محسوب می‌شود که از هر چهار تن گل محمدی، یک لیتر اسانس به دست می‌آید که این اساس در بازار‌های بین المللی به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

او با بیان اینکه معمولاً از هر هکتار زمین، چهار تا شش تن گل محمدی برداشت می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه در شهرستان الیگودرز کارخانه اسانس گیری در حال راه‌اندازی است و احتمال دارد تا بهمن‌ماه این کارخانه راه‌اندازی شود ضمن اینکه علاوه بر اسانس‌گیری، فرآیند گلاب‌گیری را نیز انجام می‌دهد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان گفت: گل‌محمدی فرآورده‌های دیگری هم دارد مثلاً آن را خشک و به فروش می‌رسانند؛ از غنچه گل محمدی در صنایع غذایی، مخصوصاً به صورت دمنوش استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کریم ناصرپور
۲۳:۴۶ ۱۶ تير ۱۴۰۱
سلام میشه آ درس کارخانه را بدهید،،،آ یا گلاب عمده نیز خریداری میکنید؟؟؟؟