فصل موفق عاشقی گوزن‌ها / افزایش جمعیت مارال قرمز در پارک ملی گلستان

رییس پارک ملی گلستان گفت: جمعیت مارال قرمز در ذخیره گاه طبیعی پارک ملی گلستان امسال ۱۳ درصد بیشتر شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، مهدی تیموری رییس پارک ملی گلستان امسال طبق سرشماری انجام شده در دوره گاوبانگی (جفت گیری و تعیین قلمرو) جمعیت مارال قرمز در این ذخیره گاه طبیعی به ۶۱۲ راس افزایش یافت که در مقایسه با سال قبل ۱۳ درصد بیشتر است.


مهدی تیموری افزود: مارال‌های نر هر سال در فصل گاوبانگی (از نیمه شهریور تا پایان مهرماه) جفت‌گیری و تعیین قلمرو می‌کنند که امسال هم محیط‌بانان با همکاری دوستداران طبیعت با برپایی ۱۰ چادر ثابت و ۳۶ چادر سیار در مناطق مختلف پارک ملی گلستان، کار حفاظت و سرشماری جمعیت این گونه جانوری و جلوگیری از فعالیت شکارچیان غیرمجاز در این فصل را برعهده داشتند.


او افزود: طبق آخرین جمع‌بندی محیط‌بانان از مدت حضور خود در محل‌های زیست مرال قرمز در فصل گاوبانگی و پیاده کردن صدای ضبط شده مارال‌های نر، مشخص شد که جمعیت این گونه جانوری در پارک ملی گلستان از حدود ۵۴۰ راس سال قبل به ۶۱۲ راس افزایش یافته است.


رییس پارک ملی گلستان گفت: بیشترین جمعیت مرال قرمز به عنوان بزرگترین گوزن بومی ایران به ترتیب در محدوده جنگل‌های هیرکانی استان‌های گلستان، مازندران و گیلان زیست می‌کنند که با توجه به شرایط کشور در نیم قرن اخیر جمعیت این گونه کاهش یافته است.

 

منبع : ایرنا 

 

انتهای پیام / فا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.