آزمایش ترکیبی واکسن آکسفورد بریتانیا و اسپوتنیک روسیه

دانشمندان بریتانیا و روسیه گروهی تشکیل داده‌اند تا با همکاری مشترک به ترکیب موثرتری از واکسن استرازنکای دانشگاه آکسفورد و اسپوتنیک برسند.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان انگلیسی و روسی تصمیم گرفتند که واکسن آکسفورد و اسپوتنیک وی را باهم ترکیب کرده و روی داوطلبان آزمایش کنند تا ببینند آیا موثر است یا خیر.

کارشناسان می‌گویند ترکیب دو واکسن شبیه به هم می‌تواند ایمنی مناسبی ایجاد کند. این آزمایش قرار است در روسیه انجام شود و هنوز مشخص نیست، چند نفر داوطلب هستند.

واکسن آسترازنکا و اسپونتیک وی هر دو در آزمایش‌های جداگانه خود موثر عمل کردند و ایمنی مناسب به وجود آوردند. البته واکسن آسترازنکا در چند داوطلب عوارض جانبی ایجاد کرده است.

این امیدواری وجود دارد که ترکیب دو واکسن می‌تواند ایمنی بیشتر و طولانی مدت تری ایجاد کند. این دو واکسن هردو بر پایه ویروس ضعیف شده ساخته شده اند.

واکسن اسپوتنیک وی توسط مرکز گامالیای روسیه ساخته و اولین مجوز واکسیناسیون در روسیه را دریافت کرد. واکسن دانشگاه آکسفورد نیز توسط شرکت آسترزنکا ساخته شده و بیش از ۷۸ موثر بوده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار