جانسون: شکست مذاکرات درباره توافق پسابرگزیت بسیار محتمل است

نخست وزیر انگلیس اعلام کرد بیشترین احتمال برای انگلیس این است که خود را برای «برگزیت بدون توافق» آماده کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز‏، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه اعلام کرد بیشترین احتمال برای انگلیس این است که خود را برای «برگزیت بدون توافق» آماده کند.

نخست وزیر انگلیس همچنین اعلام کرد شکست مذاکرات درباره توافق تجاری پسابرگزیت محتمل‌ترین سناریو است.

او گفت: مواضع انگلیس و اتحادیه اروپا در خصوص مسائل کلیدی مرتبط با برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) بسیار متفاوت است. به همین علت مردم باید خود را برای خروج بدون توافق از این اتحادیه در پایان سال میلادی جاری آماده کنند.

جانسون در جمع خبرنگاران گفت: «ما هنوز در مورد برخی مسائل مهم و کلیدی، بسیار اختلاف نظر داریم، ولی هر جا که زندگی هست، امید هست و ما به مذاکراتمان ادامه می‌دهیم تا ببینیم چه کار می‌توانیم بکنیم. آنچه مسلم است انگلیس از این مذاکرات عقب نشینی نمی‌کند.»

نخست وزیر انگلیس افزود: «باید تکرار کنم که به احتمال زیاد ما باید خود را برای توافقی شبیه توافق استرالیا با اتحادیه اروپا مبنی بر تعرفه‌های سازمان تجارت جهانی آماده کنیم.»

جانسون با تکرار پیشنهاد خود مبنی بر مذاکره با دیگر سران اتحادیه اروپا گفت اگر اتحادیه اروپا بخواهد می‌توان به یک توافق رسید. 

او خاطرنشان کرد: «ما همواره خوشحال می‌شویم که در مذاکره تا جای ممکن پیشرفت کنیم. من فکر می‌کنم همان طور که گفتم اگر شرکای ما بخواهند، می‌توان به یک توافق دست یافت، اما هنوز بر سر مسائل کلیدی بسیار اختلاف نظر داریم.»

بوریس جانسون گفت: «من پیشنهاد خود را تکرار کردم، اینکه اگر لازم به مذاکره با دیگر پایتخت‌های اروپایی است، من از این کار استقبال می‌کنم. کمیسیون اروپا بسیار مصمم است که مذاکرات به همین شکل بین دو طرف ادامه یابد و این خیلی خوب است.»

ساعتی پیش بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک از ادامه مذاکرات خبر دادند.

انگلیس در ماه ژانویه از اتحادیه اروپا خارج شد، اما تا ۳۱ دسامبر به عنوان یک عضو غیررسمی باقی می‌ماند.

دو طرف در تلاشند تا در مورد حقوق ماهیگیری در آب‌های انگلیس به توافق برسند و اتحادیه اروپا خواستار این است که انگلیس در صورت نقض قوانین اتحادیه اروپا، برای حفظ رقابت عادلانه عواقب آن را بپذیرد.

برگزیت بدون توافق تجاری به اقتصاد اروپا آسیب می‌رساند و باعث ایجاد تنش در بازار‌های مالی می‌شود. مرز‌ها را به هم زده و در سراسر اروپا و فراتر از آن هرج و مرج می‌افکند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار